Using memes in Finnish upper secondary school English classes a material package for multiliteracy pedagogy

Lukion opetussuunnitelman perusteiden laaja-alaisen osaamisen osa-alueissa mainitaan monilukutaito (Lukion opetussuunnitelman perusteet, 2019). Monilukutaito on alun perin The New London Groupin (Cazden ym., 1996) kehittämä termi, joka tarkoittaa kykyä lukea, analysoida ja tuottaa laaja-alaisen teks...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tolonen, Anni
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92476
_version_ 1826225749845082112
author Tolonen, Anni
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Tolonen, Anni Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Tolonen, Anni Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Tolonen, Anni
datasource_str_mv jyx
description Lukion opetussuunnitelman perusteiden laaja-alaisen osaamisen osa-alueissa mainitaan monilukutaito (Lukion opetussuunnitelman perusteet, 2019). Monilukutaito on alun perin The New London Groupin (Cazden ym., 1996) kehittämä termi, joka tarkoittaa kykyä lukea, analysoida ja tuottaa laaja-alaisen tekstikäsityksen mukaisia tekstejä. Yksi nykyaikana yleinen tekstilaji, jonka tulkitsemisessa monilukutaitoa tarvitaan, ovat meemit. Meemit ovat pääasiassa internetissä leviäviä hauskoja kuvia ja videoita, joita internetin käyttäjät imitoivat sekä uudelleenmiksaavat. Huumori on usein yksi meemien pääpiirteistä, mutta lisäksi niillä voidaan vaikuttaa muun muassa ihmisten mielipiteisiin, politiikkaan sekä mainontaan. Meemeillä voidaan myös levittää propagandaa sekä valetietoa, minkä takia niitä tulisi osata kriittisesti tulkita ja analysoida. Suomalaiset nuoret viettävät runsaasti aikaa internetissä ja sosiaalisessa mediassa, usein kuluttaen englanninkielistä mediaa. Tästä syystä kriittistä medianlukutaitoa on tärkeää oppia myös englannin kielen kontekstissa. Lukion englannin oppikirjoissa on alettu viime vuosina käsitellä sosiaalista mediaa ja siellä vaikuttamista, mutta meemejä ei näissä kirjoissa ole vielä käytetty varsinaisina oppimateriaaleina. Suunnittelemani kuuden oppitunnin opetusmateriaalipaketti meemien käytöstä opetuksessa perustuu monilukutaidon pedagogiikkaan. Materiaalipaketti on tarkoitettu käytettäväksi lukion ENA4-moduulissa, joka käsittelee mediaa ja yhteiskunnassa vaikuttamista. Materiaalin tavoitteena on, että oppilaat oppivat ymmärtämään, kriittisesti analysoimaan sekä luomaan meemejä, samalla monipuolisesti eri kielitaidon osa-alueita harjoittaen. Lukiolaiset valikoituivat kohderyhmäksi, koska heidän kielitaitonsa on sopivalla tasolla opiskeltavaa materiaalia ajatellen, ja koska ENA4-moduulin teemat ovat aiheeseen hyvin sopivat. Lopputuloksena on ajankohtainen, oppilaille innostava ja mielenkiintoinen, sekä toiminnallinen materiaalipaketti, jota voi muokata monille eri ikäryhmille ja kielitasoille sopivaksi.
first_indexed 2023-12-22T21:00:32Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Tolonen, Anni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-12-22T07:54:46Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-12-22T07:54:46Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92476", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Lukion opetussuunnitelman perusteiden laaja-alaisen osaamisen osa-alueissa mainitaan monilukutaito (Lukion opetussuunnitelman perusteet, 2019). Monilukutaito on alun perin The New London Groupin (Cazden ym., 1996) kehitt\u00e4m\u00e4 termi, joka tarkoittaa kyky\u00e4 lukea, analysoida ja tuottaa laaja-alaisen tekstik\u00e4sityksen mukaisia tekstej\u00e4. Yksi nykyaikana yleinen tekstilaji, jonka tulkitsemisessa monilukutaitoa tarvitaan, ovat meemit. Meemit ovat p\u00e4\u00e4asiassa internetiss\u00e4 levi\u00e4vi\u00e4 hauskoja kuvia ja videoita, joita internetin k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4t imitoivat sek\u00e4 uudelleenmiksaavat. Huumori on usein yksi meemien p\u00e4\u00e4piirteist\u00e4, mutta lis\u00e4ksi niill\u00e4 voidaan vaikuttaa muun muassa ihmisten mielipiteisiin, politiikkaan sek\u00e4 mainontaan. Meemeill\u00e4 voidaan my\u00f6s levitt\u00e4\u00e4 propagandaa sek\u00e4 valetietoa, mink\u00e4 takia niit\u00e4 tulisi osata kriittisesti tulkita ja analysoida. \n\nSuomalaiset nuoret viett\u00e4v\u00e4t runsaasti aikaa internetiss\u00e4 ja sosiaalisessa mediassa, usein kuluttaen englanninkielist\u00e4 mediaa. T\u00e4st\u00e4 syyst\u00e4 kriittist\u00e4 medianlukutaitoa on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 oppia my\u00f6s englannin kielen kontekstissa. Lukion englannin oppikirjoissa on alettu viime vuosina k\u00e4sitell\u00e4 sosiaalista mediaa ja siell\u00e4 vaikuttamista, mutta meemej\u00e4 ei n\u00e4iss\u00e4 kirjoissa ole viel\u00e4 k\u00e4ytetty varsinaisina oppimateriaaleina. \n\nSuunnittelemani kuuden oppitunnin opetusmateriaalipaketti meemien k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 opetuksessa perustuu monilukutaidon pedagogiikkaan. Materiaalipaketti on tarkoitettu k\u00e4ytett\u00e4v\u00e4ksi lukion ENA4-moduulissa, joka k\u00e4sittelee mediaa ja yhteiskunnassa vaikuttamista. Materiaalin tavoitteena on, ett\u00e4 oppilaat oppivat ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n, kriittisesti analysoimaan sek\u00e4 luomaan meemej\u00e4, samalla monipuolisesti eri kielitaidon osa-alueita harjoittaen. Lukiolaiset valikoituivat kohderyhm\u00e4ksi, koska heid\u00e4n kielitaitonsa on sopivalla tasolla opiskeltavaa materiaalia ajatellen, ja koska ENA4-moduulin teemat ovat aiheeseen hyvin sopivat. Lopputuloksena on ajankohtainen, oppilaille innostava ja mielenkiintoinen, sek\u00e4 toiminnallinen materiaalipaketti, jota voi muokata monille eri ik\u00e4ryhmille ja kielitasoille sopivaksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2023-12-22T07:54:46Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-12-22T07:54:46Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "76", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "EFL", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Using memes in Finnish upper secondary school English classes : a material package for multiliteracy pedagogy", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202312228470", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimateriaali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monilukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "meemit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "study material", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "multiliteracy", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "memes", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_92476
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:56:04Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/14963ff2-8d32-46e4-b87f-e4d8c7e774d2\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202312228470.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tolonen, Anni Using memes in Finnish upper secondary school English classes : a material package for multiliteracy pedagogy EFL Englannin kieli English 301 englannin kieli oppimateriaali monilukutaito meemit English language study material multiliteracy memes
title Using memes in Finnish upper secondary school English classes : a material package for multiliteracy pedagogy
title_full Using memes in Finnish upper secondary school English classes : a material package for multiliteracy pedagogy
title_fullStr Using memes in Finnish upper secondary school English classes : a material package for multiliteracy pedagogy Using memes in Finnish upper secondary school English classes : a material package for multiliteracy pedagogy
title_full_unstemmed Using memes in Finnish upper secondary school English classes : a material package for multiliteracy pedagogy Using memes in Finnish upper secondary school English classes : a material package for multiliteracy pedagogy
title_short Using memes in Finnish upper secondary school English classes
title_sort using memes in finnish upper secondary school english classes a material package for multiliteracy pedagogy
title_sub a material package for multiliteracy pedagogy
title_txtP Using memes in Finnish upper secondary school English classes : a material package for multiliteracy pedagogy
topic EFL Englannin kieli English 301 englannin kieli oppimateriaali monilukutaito meemit English language study material multiliteracy memes
topic_facet 301 EFL Englannin kieli English English language englannin kieli meemit memes monilukutaito multiliteracy oppimateriaali study material
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92476 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202312228470
work_keys_str_mv AT tolonenanni usingmemesinfinnishuppersecondaryschoolenglishclassesamaterialpackageformultiliterac