Käsityksiä vuorovaikutuksesta yhteisömanagerin työssä digitaalisessa ympäristössä

Viestintä ja vuorovaikutus ovat Internetin myötä siirtyneet jatkuvasti enemmän digitaalisiin ympäristöihin. Myös yhä useampi yhteisö toimii digitaalisessa ympäristössä. Tämän myötä yhteisömanagerointi ja yhteisömanageri sen toteuttajana ovat kasvattaneet merkitystään. Yhteisömanageri on työnkuvana v...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Virta, Petri, Jani, Rutanen
Muut tekijät: Faculty of Humanities and Social Sciences, Jyväskylä University School of Business and Economics, Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Taloustieteet, Department of Language and Communication Studies, Business and Economics, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92446
Kuvaus
Yhteenveto:Viestintä ja vuorovaikutus ovat Internetin myötä siirtyneet jatkuvasti enemmän digitaalisiin ympäristöihin. Myös yhä useampi yhteisö toimii digitaalisessa ympäristössä. Tämän myötä yhteisömanagerointi ja yhteisömanageri sen toteuttajana ovat kasvattaneet merkitystään. Yhteisömanageri on työnkuvana varsin moninainen, eikä sitä ole tarkasti määritelty. Erään määritelmän mukaan yhteisömanagerin tehtäviksi on määritelty mm. yhteisöjen luominen ja hallinnoiminen sekä osallistumisen ja yhteistyön vahvistaminen. Tutkielmassa selvitettiin millaisin vuorovaikutuksen keinoin yhteisömanagerit edistävät vuorovaikutusta yhteisöissään ja millaisia erityispiirteitä he kokevat vuorovaikutuksella olevan digitaalisessa ympäristössä. Tutkielma toteutettiin kaksivaiheisena monimenetelmätutkimuksena. Ensimmäisessä vaiheessa toteutettiin kartoittava survey-tutkimus, niin kutsuttu Yhteisömanagerikysely. Toisessa vaiheessa syvennyttiin ensimmäisen vaiheen pohjalta valittuihin teemoihin haastatellen kuutta yhteisömanageria. Tutkielman tulosten perusteella vuorovaikutuksella nähtiin olevan keskeinen rooli yhteisöllisyyden rakentamisessa ja yhteisömanagerilla puolestaan keskeinen rooli tämän toteuttamisessa. Tulokset lisäävät ymmärrystä siitä, millaisia erityispiirteitä yhteisömanagerit kokevat nimenomaan digitaalisessa ympäristössä tapahtuvassa vuorovaikutuksessa olevan. Keskeiset hyödyt liittyivät suurempien yleisöjen tavoittamiseen helpommin ja nopeammin. Haasteet liittyivät vuorovaikutuksen pelkistymiseen ja siitä syntyviin väärinkäsityksen mahdollisuuksiin sekä varsin yleiseen huonoon käytökseen.