Työntekijöiden näkemyksiä edunvalvonnan toteutumisesta kehitysvammaisten asumisyksiköissä asiakasturvallisuuden näkökulmasta

Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin vammaisten asumisyksiköiden työntekijöiden näkemyksiä siitä, miten vammaisten edunvalvonta näyttäytyy kehitysvammaisten asumisyksiköissä asiakasturvallisuuden näkökulmasta. Asumisyksiköissä edunvalvojina toimivat yleiset edunvalvojat tai omaisedunvalvojat,...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Karhapää, Päivi
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92343
Description
Summary:Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin vammaisten asumisyksiköiden työntekijöiden näkemyksiä siitä, miten vammaisten edunvalvonta näyttäytyy kehitysvammaisten asumisyksiköissä asiakasturvallisuuden näkökulmasta. Asumisyksiköissä edunvalvojina toimivat yleiset edunvalvojat tai omaisedunvalvojat, sekä osalla asiakkaan omainen voi toimia asioidenhoitajana ilman virallista edunvalvontapäätöstä. Asiakasturvallisuuden kysymykset koskettavat kaikkia sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaita, mutta erityisesti heikoimmassa asemassa olevia tulee tukea asiakasturvallisuuden toteutumiseksi. Tutkimus on laadullinen haastattelututkimus. Haastattelut on tehty ryhmähaastatteluna ja tutkimusaineisto kerättiin huhtikuussa 2023. Ryhmähaastattelu toteutettiin teemahaastatteluna kahdessa eri ryhmässä, joihin osallistui yhteensä viisi vammaisten asumisyksiköiden työntekijää. Työntekijät työskentelivät eri asumisyksiköissä. Aineiston analysoiminen tapahtui teemoitteluna ja teemojen käsitteellistämisenä: asiakkaan edun toteutuminen edunvalvontaa haettaessa ja sen alaisuudessa, asiakkaan itsemääräämisoikeuden toteutuminen edunvalvonnassa, asiakkaan suojaaminen ja tuen tarve, työntekijän rooli asiakasturvallisuuden toteutumisessa sekä yhteistyö sosiaalityöntekijän ja edunvalvojan kanssa. Asumisyksiköiden työntekijöiden näkemysten mukaan asiakkaiden asiakasturvallisuuteen vaikuttaa se, kuka tai ketkä toimivat asiakkaan edunvalvojina. Työntekijöiden mukaan yleisten edunvalvojien kanssa tehtävä yhteistyö on haasteellista: edunvalvojia on välillä vaikea tavoittaa, eivätkä edunvalvojat aina ole ajan tasalla asiakkaan tarpeista. Työntekijöillä ei myöskään ole aina selvää, kuka tai ketkä vastaavat asiakkaan asiakasturvallisuudesta esimerkiksi taloudellisten tukien osalta. Asiakkaan suojaamista voidaan myös käyttää itsemääräämisoikeutta rajoittavana tekijänä. Sosiaalityön rooli näyttäytyy ohuena ja vaikuttaa siltä, että sosiaalityön ja edunvalvojien yhteistyön lisääminen olisi tarpeen. Lisäksi edunvalvojien toiminta voi johtaa siihen, että kehitysvammaisten edunvalvonta eriarvoistaa asiakkaita ja heikentää asiakasturvallisuutta. Tutkimusaineiston mukaan asiakasturvallisuuden tiedostaminen heikoimmassa asemassa olevien asiakkaiden kohdalla vaatii myös organisaation tasolla keskustelua siitä, miten organisaatiossa nähdään asiakasturvallisuuden toteutuminen edunvalvojien kanssa tehtävässä yhteistyössä.