Oppimiskeskustelu terveydenhuollon ammattihenkilöiden simulaatiokoulutuksessa reflektion vaiheet, sisällöt sekä niiden ilmeneminen

Tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää, millä tavoin terveydenhuollon ammattihenkilöt reflektoivat oppimiskeskustelussa omaa oppimistaan, ja miten ohjaajat edistivät tai tukivat oppimisen reflektointia. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia reflektion vaiheita ja sisältöjä simulaatiokoulutuksen oppimi...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Tähtinen, Riikka
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92248
_version_ 1826225682395430912
author Tähtinen, Riikka
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Tähtinen, Riikka Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Tähtinen, Riikka Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Tähtinen, Riikka
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää, millä tavoin terveydenhuollon ammattihenkilöt reflektoivat oppimiskeskustelussa omaa oppimistaan, ja miten ohjaajat edistivät tai tukivat oppimisen reflektointia. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia reflektion vaiheita ja sisältöjä simulaatiokoulutuksen oppimiskeskustelussa esiintyi Gibbsin reflektiomallin mukaisesti tarkasteltuna. Lisäksi analysoitiin, millä tavoin reflektion vaiheet ja sisällöt ilmenivät ohjaajien ja osallistujien puheessa simulaatiokoulutuksen oppimiskeskustelun aikana. Tutkimus toteutettiin laadullista lähestymistapaa noudattaen. Tutkimusstrategialtaan kyseessä oli tapaustutkimus. Aineistona toimi kuusi sairaalaympäristössä tallennettua oppimiskeskustelua. Tutkittavien joukko koostui simulaatiokoulutusten osallistujista (n = 27) ja simulaatio-ohjaajista (n = 8). Tutkimus perustui valmiiseen Jyväskylän yliopiston Well@DigiWork-tutkimushankkeen aineistoon, joka oli kerätty 18.3.–25.5.2021. Aineistoanalyysi toteutettiin teorialähtöisen sisällönanalyysin sekä aineistolähtöisen temaattisen analyysin keinoin. Tutkimus osoitti oppimiskeskustelun reflektion olevan vaiheiltaan ja sisällöltään rikasta. Tutkittavien puheessa ilmenivät kaikki Gibbsin reflektiomallin vaiheet: kuvailu, tunteet arviointi, analyysi, johtopäätökset ja toimintasuunnitelma, mutta ne esiintyivät oppimiskeskusteluissa eri tavoin. Reflektio ei myöskään näyttäytynyt selkeänä prosessina, vaan liikkui paikoin aaltomaisesti vaiheiden välillä. Tunnistetut kahdeksan reflektion sisältöteemaa liittyivät simulaatiokoulutusten oppimistavoitteisiin ja ne olivat terveydenhuollon työelämäkontekstille ominaisia. Reflektion ilmenemisessä korostuivat ohjaajien esittämät ohjaavat kysymykset, havainnot ja tulkinnat sekä ohjauksellinen puhe ja osallistujien reflektoivat vastaukset.
first_indexed 2024-09-11T08:49:54Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "H\u00e4m\u00e4l\u00e4inen, Raija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "T\u00e4htinen, Riikka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-12-12T07:28:50Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-12-12T07:28:50Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92248", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tavoitteena oli ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4, mill\u00e4 tavoin terveydenhuollon ammattihenkil\u00f6t reflektoivat oppimiskeskustelussa omaa oppimistaan, ja miten ohjaajat\nedistiv\u00e4t tai tukivat oppimisen reflektointia. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia\nreflektion vaiheita ja sis\u00e4lt\u00f6j\u00e4 simulaatiokoulutuksen oppimiskeskustelussa\nesiintyi Gibbsin reflektiomallin mukaisesti tarkasteltuna. Lis\u00e4ksi analysoitiin,\nmill\u00e4 tavoin reflektion vaiheet ja sis\u00e4ll\u00f6t ilmeniv\u00e4t ohjaajien ja osallistujien puheessa simulaatiokoulutuksen oppimiskeskustelun aikana.\nTutkimus toteutettiin laadullista l\u00e4hestymistapaa noudattaen. Tutkimusstrategialtaan kyseess\u00e4 oli tapaustutkimus. Aineistona toimi kuusi sairaalaymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 tallennettua oppimiskeskustelua. Tutkittavien joukko koostui simulaatiokoulutusten osallistujista (n = 27) ja simulaatio-ohjaajista (n = 8). Tutkimus\nperustui valmiiseen Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston Well@DigiWork-tutkimushankkeen aineistoon, joka oli ker\u00e4tty 18.3.\u201325.5.2021. Aineistoanalyysi toteutettiin teorial\u00e4ht\u00f6isen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin sek\u00e4 aineistol\u00e4ht\u00f6isen temaattisen analyysin keinoin.\nTutkimus osoitti oppimiskeskustelun reflektion olevan vaiheiltaan ja sis\u00e4ll\u00f6lt\u00e4\u00e4n rikasta. Tutkittavien puheessa ilmeniv\u00e4t kaikki Gibbsin reflektiomallin\nvaiheet: kuvailu, tunteet arviointi, analyysi, johtop\u00e4\u00e4t\u00f6kset ja toimintasuunnitelma, mutta ne esiintyiv\u00e4t oppimiskeskusteluissa eri tavoin. Reflektio ei my\u00f6sk\u00e4\u00e4n n\u00e4ytt\u00e4ytynyt selke\u00e4n\u00e4 prosessina, vaan liikkui paikoin aaltomaisesti vaiheiden v\u00e4lill\u00e4. Tunnistetut kahdeksan reflektion sis\u00e4lt\u00f6teemaa liittyiv\u00e4t simulaatiokoulutusten oppimistavoitteisiin ja ne olivat terveydenhuollon ty\u00f6el\u00e4m\u00e4kontekstille ominaisia. Reflektion ilmenemisess\u00e4 korostuivat ohjaajien esitt\u00e4m\u00e4t ohjaavat kysymykset, havainnot ja tulkinnat sek\u00e4 ohjauksellinen puhe ja osallistujien reflektoivat vastaukset.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-12-12T07:28:50Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-12-12T07:28:50Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "97", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimiskeskustelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "simulaatiokoulutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Oppimiskeskustelu terveydenhuollon ammattihenkil\u00f6iden simulaatiokoulutuksessa : reflektion vaiheet, sis\u00e4ll\u00f6t sek\u00e4 niiden ilmeneminen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202312128248", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Aikuiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Adult Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "102", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "terveydenhuolto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "reflektio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "simulointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_92248
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:22Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tähtinen, Riikka Oppimiskeskustelu terveydenhuollon ammattihenkilöiden simulaatiokoulutuksessa : reflektion vaiheet, sisällöt sekä niiden ilmeneminen oppimiskeskustelu simulaatiokoulutus Aikuiskasvatus Adult Education 102 terveydenhuolto reflektio koulutus simulointi
title Oppimiskeskustelu terveydenhuollon ammattihenkilöiden simulaatiokoulutuksessa : reflektion vaiheet, sisällöt sekä niiden ilmeneminen
title_full Oppimiskeskustelu terveydenhuollon ammattihenkilöiden simulaatiokoulutuksessa : reflektion vaiheet, sisällöt sekä niiden ilmeneminen
title_fullStr Oppimiskeskustelu terveydenhuollon ammattihenkilöiden simulaatiokoulutuksessa : reflektion vaiheet, sisällöt sekä niiden ilmeneminen Oppimiskeskustelu terveydenhuollon ammattihenkilöiden simulaatiokoulutuksessa : reflektion vaiheet, sisällöt sekä niiden ilmeneminen
title_full_unstemmed Oppimiskeskustelu terveydenhuollon ammattihenkilöiden simulaatiokoulutuksessa : reflektion vaiheet, sisällöt sekä niiden ilmeneminen Oppimiskeskustelu terveydenhuollon ammattihenkilöiden simulaatiokoulutuksessa : reflektion vaiheet, sisällöt sekä niiden ilmeneminen
title_short Oppimiskeskustelu terveydenhuollon ammattihenkilöiden simulaatiokoulutuksessa
title_sort oppimiskeskustelu terveydenhuollon ammattihenkilöiden simulaatiokoulutuksessa reflektion vaiheet sisällöt sekä niiden ilmeneminen
title_sub reflektion vaiheet, sisällöt sekä niiden ilmeneminen
title_txtP Oppimiskeskustelu terveydenhuollon ammattihenkilöiden simulaatiokoulutuksessa : reflektion vaiheet, sisällöt sekä niiden ilmeneminen
topic oppimiskeskustelu simulaatiokoulutus Aikuiskasvatus Adult Education 102 terveydenhuolto reflektio koulutus simulointi
topic_facet 102 Adult Education Aikuiskasvatus koulutus oppimiskeskustelu reflektio simulaatiokoulutus simulointi terveydenhuolto
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92248 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202312128248
work_keys_str_mv AT tähtinenriikka oppimiskeskusteluterveydenhuollonammattihenkilöidensimulaatiokoulutuksessareflekt