Koon ja strategian merkitys pankkien kannattavuuteen negatiivisten korkojen aikana

Tässä Pro gradu -tutkielmassa perehdytään negatiivisten korkojen aiheuttamiin vaikutuksiin pankkisektorin kannattavuuteen EU-alueella ja toisaalta siihen, kuinka pankkien koko ja strategia on vaikuttanut tähän. Aiemmassa tutkimuskirjallisuudessa negatiivisten korkojen vaikutusta on tutkittu hyvin la...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Sysmäläinen, Aaro
Muut tekijät: Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92242
Kuvaus
Yhteenveto:Tässä Pro gradu -tutkielmassa perehdytään negatiivisten korkojen aiheuttamiin vaikutuksiin pankkisektorin kannattavuuteen EU-alueella ja toisaalta siihen, kuinka pankkien koko ja strategia on vaikuttanut tähän. Aiemmassa tutkimuskirjallisuudessa negatiivisten korkojen vaikutusta on tutkittu hyvin laajasti, ja niissä on myös saavutettu toisistaan jonkin verran eriäviä tuloksia. Tämän työn empiirisessä osiossa toteutetaan yksinkertainen paneeliregressio laajalle 619 EU-alueen pankkia kattavalle Thomson Reuters Datastreamista saadulle paneeliaineistolle. Analyysi toteutetaan kahdessa osiossa, jossa ensimmäisessä tarkastellaan koko ainestoa ja toisessa aineisto jaetaan pankkien kokoa sekä strategiaa mittaavien muuttujien mukaisesti. Aineisto on jaettu pankkien talletusasteen, konttorien lukumäärän sekä pankkien koon mukaisesti. Empiirisessä osiossa saavutetut tulokset ovat osittain linjassa tietyn aiemman tutkimuskirjallisuuden kanssa, mutta siinä saavutetaan myös täysin uusia tuloksia. Talletusasteen mukaisesti jaetussa aineistossa pankkien koolla havaitaan olevan negatiivinen vaikutus matalan talletusasteen pankkien kannattavuuteen. Konttorien lukumäärän mukaisesti jaettua aineistoa tarkastellessa havaitaan suurella konttorimäärällä olevan yleisesti negatiivinen vaikutus kannattavuuteen. Jaettaessa aineisto koon mukaan, havaitaan suurten pankkien pärjänneen suhteellisesti paremmin negatiivisten korkojen aikana.