Yhteisöpalautteen hyödyntäminen Dwarf Fortress -pelin käyttöliittymän uudelleensuunnittelussa

Yhteisöpalautteen käyttö ohjelmistokehityksessä on lisääntynyt voimakkaasti viime aikoina, mutta ilmiötä on tutkittu suhteellisen vähän. Tässä tutkielmassa tehtiin tapaustutkimus kyseisestä aiheesta. Dwarf Fortress -pelin viimeaikainen käyttöliittymän uudelleensuunnittelu oli aiheen kannalta relevan...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Juola, Daniel
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92221
Kuvaus
Yhteenveto:Yhteisöpalautteen käyttö ohjelmistokehityksessä on lisääntynyt voimakkaasti viime aikoina, mutta ilmiötä on tutkittu suhteellisen vähän. Tässä tutkielmassa tehtiin tapaustutkimus kyseisestä aiheesta. Dwarf Fortress -pelin viimeaikainen käyttöliittymän uudelleensuunnittelu oli aiheen kannalta relevantti ja mielenkiintoinen tapaus, joten tutkimus keskittyi siihen. Tarkoituksena oli selvittää, miten yhteisöpalautetta käytännössä hyödynnettiin vertailemalla käyttöliittymän eri versioita sekä niistä annettua palautetta. Lisäksi tutkimuksessa haastateltiin pelin pääkehittäjää. Tulosten perusteella yhteisöpalaute on kehittäjille hyödyllinen resurssi, jonka hyödyntämisessä pitää kuitenkin huomioida esimerkiksi sen tulkinnanvaraisuus, monipuolisuus ja laadun vaihtelu. Usage of community feedback in software development has increased strongly in recent times, but the phenomenon has been studied relatively little. A case study about the subject was conducted in this thesis. The recent redesign of the user interface of Dwarf Fortress was a relevant and interesting case, so the study focused on it. The purpose was to discover how community feedback was practically utilized by comparing different versions of the user interface as well as the feedback given about them. In addition, the lead developer of the game was interviewed in the study. Based on the results, community feedback is a useful resource for developers. However, utilizing it requires taking into account, for example, its ambiguousness, diversity and varying quality.