Oppilaiden psykososiaalisen hyvinvoinnin yhteys luokanopettajien kokemuksiin luokan työrauhasta

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää oppilaiden psykososiaalisen hyvinvoinnin yhteyttä luokan työrauhaan. Lasten psykososiaalista hyvinvointia tarkasteltiin käyttäytymisen haasteiden, emotionaalisten haasteiden, yliaktiivisuuden ja tarkkaavuuden haasteiden, vertaissuhdeongelmien sekä prosos...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Seppänen, Veera, Kankaanpää, Matias
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92168
_version_ 1828193044675952640
author Seppänen, Veera Kankaanpää, Matias
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Seppänen, Veera Kankaanpää, Matias Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Seppänen, Veera Kankaanpää, Matias Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Seppänen, Veera
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää oppilaiden psykososiaalisen hyvinvoinnin yhteyttä luokan työrauhaan. Lasten psykososiaalista hyvinvointia tarkasteltiin käyttäytymisen haasteiden, emotionaalisten haasteiden, yliaktiivisuuden ja tarkkaavuuden haasteiden, vertaissuhdeongelmien sekä prososiaalisuuden näkökulmasta. Työrauhaa tutkittiin luokanopettajien kokemusten näkökulmasta. Tutkimus on osa Tukea luokan työrauhaan -tutkimusta, joka on yksi Oppimisen dynamiikan ja interventiotutkimuksen huippuyksikön osatutkimuksista. Aineisto kerättiin kyselylomakkeilla keväällä 2023. Tutkimukseen osallistui 37 luokkaa, joiden opettajat vastasivat luokan työrauhaa koskevaan kyselylomakkeeseen sekä näiden luokkien ne oppilaat (N = 695), jotka vastasivat psykososiaalista hyvinvointia kartoittavaan kyselylomakkeeseen. Aineisto analysoitiin hierarkkisella lineaarisella regressioanalyysillä ja kuvailevalla tarkastelulla. Tulokset osoittivat, että lasten prososiaalisuus oli positiivisesti yhteydessä luokan työrauhaan. Lähes jokaisella luokalla oli vähintään yksi oppilas, jolla oli jonkin asteisia psykososiaalisia haasteita, mutta psykososiaalisten haasteiden ei havaittu olevan yhteydessä työrauhaan. Luokkien työrauha oli keskimäärin melko hyvä, eikä siihen vaikuttanut luokalla olevien psykososiaalisia haasteita omaavien oppilaiden lukumäärä. Tulosten perusteella voidaan todeta lasten prososiaalisuuden olevan merkittävämmin yhteydessä luokan työrauhaan kuin psykososiaaliset haasteet. Tulokset toivat uutta tietoa lasten psykososiaalisen hyvinvoinnin ja luokan työrauhan välisestä yhteydestä.
first_indexed 2024-09-11T08:50:43Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Viholainen, Helena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Sepp\u00e4nen, Veera", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kankaanp\u00e4\u00e4, Matias", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-12-04T07:10:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-12-04T07:10:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92168", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 oppilaiden psykososiaalisen hyvinvoinnin yhteytt\u00e4 luokan ty\u00f6rauhaan. Lasten psykososiaalista hyvinvointia\ntarkasteltiin k\u00e4ytt\u00e4ytymisen haasteiden, emotionaalisten haasteiden, yliaktiivisuuden ja tarkkaavuuden haasteiden, vertaissuhdeongelmien sek\u00e4 prososiaalisuuden n\u00e4k\u00f6kulmasta. Ty\u00f6rauhaa tutkittiin luokanopettajien kokemusten n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkimus on osa Tukea luokan ty\u00f6rauhaan -tutkimusta, joka on yksi Oppimisen dynamiikan ja interventiotutkimuksen huippuyksik\u00f6n osatutkimuksista. Aineisto ker\u00e4ttiin kyselylomakkeilla kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2023. Tutkimukseen osallistui 37 luokkaa, joiden opettajat vastasivat luokan ty\u00f6rauhaa koskevaan kyselylomakkeeseen sek\u00e4 n\u00e4iden luokkien ne oppilaat (N = 695), jotka vastasivat psykososiaalista hyvinvointia kartoittavaan kyselylomakkeeseen. Aineisto analysoitiin\nhierarkkisella lineaarisella regressioanalyysill\u00e4 ja kuvailevalla tarkastelulla.\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 lasten prososiaalisuus oli positiivisesti yhteydess\u00e4 luokan ty\u00f6rauhaan. L\u00e4hes jokaisella luokalla oli v\u00e4hint\u00e4\u00e4n yksi oppilas, jolla oli\njonkin asteisia psykososiaalisia haasteita, mutta psykososiaalisten haasteiden ei havaittu olevan yhteydess\u00e4 ty\u00f6rauhaan. Luokkien ty\u00f6rauha oli keskim\u00e4\u00e4rin\nmelko hyv\u00e4, eik\u00e4 siihen vaikuttanut luokalla olevien psykososiaalisia haasteita omaavien oppilaiden lukum\u00e4\u00e4r\u00e4. Tulosten perusteella voidaan todeta lasten prososiaalisuuden olevan merkitt\u00e4v\u00e4mmin yhteydess\u00e4 luokan ty\u00f6rauhaan kuin psykososiaaliset haasteet. Tulokset toivat uutta tietoa lasten psykososiaalisen hyvinvoinnin ja luokan ty\u00f6rauhan v\u00e4lisest\u00e4 yhteydest\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-12-04T07:10:02Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-12-04T07:10:03Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "52", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "psykososiaalinen hyvinvointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "psykososiaaliset haasteet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6rauha", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Oppilaiden psykososiaalisen hyvinvoinnin yhteys luokanopettajien kokemuksiin luokan ty\u00f6rauhasta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202312048166", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "psykososiaaliset tekij\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytt\u00e4ytymish\u00e4iri\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokkayhteis\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "haasteet (ongelmat)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_92168
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:10Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Seppänen, Veera Kankaanpää, Matias Oppilaiden psykososiaalisen hyvinvoinnin yhteys luokanopettajien kokemuksiin luokan työrauhasta psykososiaalinen hyvinvointi psykososiaaliset haasteet työrauha Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 psykososiaaliset tekijät hyvinvointi käyttäytymishäiriöt luokkayhteisö haasteet (ongelmat)
title Oppilaiden psykososiaalisen hyvinvoinnin yhteys luokanopettajien kokemuksiin luokan työrauhasta
title_full Oppilaiden psykososiaalisen hyvinvoinnin yhteys luokanopettajien kokemuksiin luokan työrauhasta
title_fullStr Oppilaiden psykososiaalisen hyvinvoinnin yhteys luokanopettajien kokemuksiin luokan työrauhasta Oppilaiden psykososiaalisen hyvinvoinnin yhteys luokanopettajien kokemuksiin luokan työrauhasta
title_full_unstemmed Oppilaiden psykososiaalisen hyvinvoinnin yhteys luokanopettajien kokemuksiin luokan työrauhasta Oppilaiden psykososiaalisen hyvinvoinnin yhteys luokanopettajien kokemuksiin luokan työrauhasta
title_short Oppilaiden psykososiaalisen hyvinvoinnin yhteys luokanopettajien kokemuksiin luokan työrauhasta
title_sort oppilaiden psykososiaalisen hyvinvoinnin yhteys luokanopettajien kokemuksiin luokan työrauhasta
title_txtP Oppilaiden psykososiaalisen hyvinvoinnin yhteys luokanopettajien kokemuksiin luokan työrauhasta
topic psykososiaalinen hyvinvointi psykososiaaliset haasteet työrauha Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 psykososiaaliset tekijät hyvinvointi käyttäytymishäiriöt luokkayhteisö haasteet (ongelmat)
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education haasteet (ongelmat) hyvinvointi käyttäytymishäiriöt luokkayhteisö psykososiaalinen hyvinvointi psykososiaaliset haasteet psykososiaaliset tekijät työrauha
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92168 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202312048166
work_keys_str_mv AT seppänenveera oppilaidenpsykososiaalisenhyvinvoinninyhteysluokanopettajienkokemuksiinluokantyöra