Oppilaiden psykososiaalisen hyvinvoinnin yhteys luokanopettajien kokemuksiin luokan työrauhasta

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää oppilaiden psykososiaalisen hyvinvoinnin yhteyttä luokan työrauhaan. Lasten psykososiaalista hyvinvointia tarkasteltiin käyttäytymisen haasteiden, emotionaalisten haasteiden, yliaktiivisuuden ja tarkkaavuuden haasteiden, vertaissuhdeongelmien sekä prosos...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Seppänen, Veera, Kankaanpää, Matias
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92168
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää oppilaiden psykososiaalisen hyvinvoinnin yhteyttä luokan työrauhaan. Lasten psykososiaalista hyvinvointia tarkasteltiin käyttäytymisen haasteiden, emotionaalisten haasteiden, yliaktiivisuuden ja tarkkaavuuden haasteiden, vertaissuhdeongelmien sekä prososiaalisuuden näkökulmasta. Työrauhaa tutkittiin luokanopettajien kokemusten näkökulmasta. Tutkimus on osa Tukea luokan työrauhaan -tutkimusta, joka on yksi Oppimisen dynamiikan ja interventiotutkimuksen huippuyksikön osatutkimuksista. Aineisto kerättiin kyselylomakkeilla keväällä 2023. Tutkimukseen osallistui 37 luokkaa, joiden opettajat vastasivat luokan työrauhaa koskevaan kyselylomakkeeseen sekä näiden luokkien ne oppilaat (N = 695), jotka vastasivat psykososiaalista hyvinvointia kartoittavaan kyselylomakkeeseen. Aineisto analysoitiin hierarkkisella lineaarisella regressioanalyysillä ja kuvailevalla tarkastelulla. Tulokset osoittivat, että lasten prososiaalisuus oli positiivisesti yhteydessä luokan työrauhaan. Lähes jokaisella luokalla oli vähintään yksi oppilas, jolla oli jonkin asteisia psykososiaalisia haasteita, mutta psykososiaalisten haasteiden ei havaittu olevan yhteydessä työrauhaan. Luokkien työrauha oli keskimäärin melko hyvä, eikä siihen vaikuttanut luokalla olevien psykososiaalisia haasteita omaavien oppilaiden lukumäärä. Tulosten perusteella voidaan todeta lasten prososiaalisuuden olevan merkittävämmin yhteydessä luokan työrauhaan kuin psykososiaaliset haasteet. Tulokset toivat uutta tietoa lasten psykososiaalisen hyvinvoinnin ja luokan työrauhan välisestä yhteydestä.