Positiivinen pedagogiikka esiopetuksessa varhaiskasvatuksen opettajien arvioimana

Tässä erityispedagogiikan pro gradu – tutkielmassa tarkasteltiin positiivista pedagogiikkaa erään suuren kaupungin esiopetuksessa varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta. Tutkimuskysymykset olivat: 1) millaisia positiivisen pedagogiikan työtapoja oli käytetty esiopetuksessa ja 2) mitä vaikutuksia...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Keckman, Anne-Marie
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/91909
_version_ 1826225775317090304
author Keckman, Anne-Marie
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Keckman, Anne-Marie Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Keckman, Anne-Marie Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Keckman, Anne-Marie
datasource_str_mv jyx
description Tässä erityispedagogiikan pro gradu – tutkielmassa tarkasteltiin positiivista pedagogiikkaa erään suuren kaupungin esiopetuksessa varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta. Tutkimuskysymykset olivat: 1) millaisia positiivisen pedagogiikan työtapoja oli käytetty esiopetuksessa ja 2) mitä vaikutuksia positiivisella pedagogiikalla nähtiin ja lisäksi 3) selvittää, miten positiivinen pedagogiikka ymmärrettiin. Tämä hermeneuttis- fenomenologinen tutkimus liittyy positiivisen psykologian kontekstiin, jossa viitekehyksen muodostaa valtakunnalliset säädökset esiopetuksesta ja ilmiönä on positiivinen pedagogiikka. Tutkimusaineisto koostuu seitsemän varhaiskasvatuksen opettajan teemahaastatteluista ja se analysoitiin sisällönanalyysimenetelmällä PERMA- teorian viitekehyksessä, jonka alkukirjaimet kuvastavat hyvinvoinnin osa-alueita. Positiivisen pedagogiikan työtavat ilmenivät hyvinvoinnin osa-alueissa tasaisesti: P = tunnekasvatuksena ja sensitiivisenä lapsen kohtaamisena; E = yhteisöllisinä ja toimijuutta edistävinä toimintatapoina; R = vahvuuksia korostavana vuorovaikutteisuutena; M = merkityksellisyytenä vahvuuksien ja lapsen näkökulman kirjaamisena LEOPSiin sekä A = pedagogisena dokumentointina ja myönteisenä palautteena. Positiivinen pedagogiikka on kolmiportaisen tuen mukaista, lasta toimijuuteen ohjaavaa ja inklusiivista. Sen työtapaan liitettiin taidekasvatus, joka edisti kukoistamista, yhteisöllisyyttä. Positiivinen pedagogiikka vahvuusperustaisena ja lapsilähtöisenä tukee sitoutuneisuutta, kaverisuhteita, hyvinvointia ja vahvistaa lapsen ja hänen huoltajiensa asemaa pedagogisessa prosessissa. In this master's thesis in special pedagogy, positive pedagogy in pre-school education in a large city was examined from the perspective of early childhood education teachers. The research questions were: 1) what kind of working methods of positive pedagogy had been used in pre-school education and 2) what effects were seen with positive pedagogy and in addition 3) to find out how positive pedagogy was understood. This hermeneutic-phenomenological study is related to the context of positive psychology, where the reference framework is formed by national regulations on pre-school education and the phenomenon is positive pedagogy. The research material consists of theme interviews of seven early childhood education teachers and it was analyzed using the content analysis method in the framework of the PERMA theory, whose initial letters reflect the aspects of well-being. The working methods of positive pedagogy were uniformly manifested in the areas of well-being: P = as emotional education and sensitive encounter with the child; E = as communal and agency-promoting methods of operation; R = strengths as an accentual interaction; M = as relevance as recording strengths and the child's perspective in LEOPS, and A = as pedagogical documentation and positive feedback. Positive pedagogy is in accordance with the three-level support, guides the child to be active and is inclusive. Art education was added to its way of working, which promoted flourishing and community spirit. Positive pedagogy based on strengths and child-oriented supports commitment, friendships, well-being and strengthens the position of the child and his guardians in the pedagogical process.
first_indexed 2023-11-14T21:00:27Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Pirttimaa, Raija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kautto- Knape, Erja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Leskinen, Markku", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Keckman, Anne-Marie", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-11-14T06:49:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-11-14T06:49:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/91909", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 erityispedagogiikan pro gradu \u2013 tutkielmassa tarkasteltiin positiivista pedagogiikkaa er\u00e4\u00e4n suuren kaupungin esiopetuksessa varhaiskasvatuksen opettajien n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkimuskysymykset olivat: 1) millaisia positiivisen pedagogiikan ty\u00f6tapoja oli k\u00e4ytetty esiopetuksessa ja 2) mit\u00e4 vaikutuksia positiivisella pedagogiikalla n\u00e4htiin ja lis\u00e4ksi 3) selvitt\u00e4\u00e4, miten positiivinen pedagogiikka ymm\u00e4rrettiin. \n\nT\u00e4m\u00e4 hermeneuttis- fenomenologinen tutkimus liittyy positiivisen psykologian kontekstiin, jossa viitekehyksen muodostaa valtakunnalliset s\u00e4\u00e4d\u00f6kset esiopetuksesta ja ilmi\u00f6n\u00e4 on positiivinen pedagogiikka. Tutkimusaineisto koostuu seitsem\u00e4n varhaiskasvatuksen opettajan teemahaastatteluista ja se analysoitiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysimenetelm\u00e4ll\u00e4 PERMA- teorian viitekehyksess\u00e4, jonka alkukirjaimet kuvastavat hyvinvoinnin osa-alueita.\n\nPositiivisen pedagogiikan ty\u00f6tavat ilmeniv\u00e4t hyvinvoinnin osa-alueissa tasaisesti: P = tunnekasvatuksena ja sensitiivisen\u00e4 lapsen kohtaamisena; E = yhteis\u00f6llisin\u00e4 ja toimijuutta edist\u00e4vin\u00e4 toimintatapoina; R = vahvuuksia korostavana vuorovaikutteisuutena; M = merkityksellisyyten\u00e4 vahvuuksien ja lapsen n\u00e4k\u00f6kulman kirjaamisena LEOPSiin sek\u00e4 A = pedagogisena dokumentointina ja my\u00f6nteisen\u00e4 palautteena. Positiivinen pedagogiikka on kolmiportaisen tuen mukaista, lasta toimijuuteen ohjaavaa ja inklusiivista. Sen ty\u00f6tapaan liitettiin taidekasvatus, joka edisti kukoistamista, yhteis\u00f6llisyytt\u00e4. Positiivinen pedagogiikka vahvuusperustaisena ja lapsil\u00e4ht\u00f6isen\u00e4 tukee sitoutuneisuutta, kaverisuhteita, hyvinvointia ja vahvistaa lapsen ja h\u00e4nen huoltajiensa asemaa pedagogisessa prosessissa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "In this master's thesis in special pedagogy, positive pedagogy in pre-school education in a large city was examined from the perspective of early childhood education teachers. The research questions were: 1) what kind of working methods of positive pedagogy had been used in pre-school education and 2) what effects were seen with positive pedagogy and in addition 3) to find out how positive pedagogy was understood.\n\nThis hermeneutic-phenomenological study is related to the context of positive psychology, where the reference framework is formed by national regulations on pre-school education and the phenomenon is positive pedagogy. The research material consists of theme interviews of seven early childhood education teachers and it was analyzed using the content analysis method in the framework of the PERMA theory, whose initial letters reflect the aspects of well-being.\n\nThe working methods of positive pedagogy were uniformly manifested in the areas of well-being: P = as emotional education and sensitive encounter with the child; E = as communal and agency-promoting methods of operation; R = strengths as an accentual interaction; M = as relevance as recording strengths and the child's perspective in LEOPS, and A = as pedagogical documentation and positive feedback. Positive pedagogy is in accordance with the three-level support, guides the child to be active and is inclusive. Art education was added to its way of working, which promoted flourishing and community spirit. Positive pedagogy based on strengths and child-oriented supports commitment, friendships, well-being and strengthens the position of the child and his guardians in the pedagogical process.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-11-14T06:49:06Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-11-14T06:49:06Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "109", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kukoistaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vahvuudet ja inklusiivisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Positiivinen pedagogiikka esiopetuksessa varhaiskasvatuksen opettajien arvioimana", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202311147931", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "positiivinen pedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esiopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunnekasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_91909
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:29Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c46c0d75-3c0c-4d80-b06c-ed33420ecb6d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202311147931.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Keckman, Anne-Marie Positiivinen pedagogiikka esiopetuksessa varhaiskasvatuksen opettajien arvioimana kukoistaminen vahvuudet ja inklusiivisuus Erityispedagogiikka Special Education 101 positiivinen pedagogiikka varhaiskasvatus esiopetus tunteet pedagogiikka tunnekasvatus hyvinvointi
title Positiivinen pedagogiikka esiopetuksessa varhaiskasvatuksen opettajien arvioimana
title_full Positiivinen pedagogiikka esiopetuksessa varhaiskasvatuksen opettajien arvioimana
title_fullStr Positiivinen pedagogiikka esiopetuksessa varhaiskasvatuksen opettajien arvioimana Positiivinen pedagogiikka esiopetuksessa varhaiskasvatuksen opettajien arvioimana
title_full_unstemmed Positiivinen pedagogiikka esiopetuksessa varhaiskasvatuksen opettajien arvioimana Positiivinen pedagogiikka esiopetuksessa varhaiskasvatuksen opettajien arvioimana
title_short Positiivinen pedagogiikka esiopetuksessa varhaiskasvatuksen opettajien arvioimana
title_sort positiivinen pedagogiikka esiopetuksessa varhaiskasvatuksen opettajien arvioimana
title_txtP Positiivinen pedagogiikka esiopetuksessa varhaiskasvatuksen opettajien arvioimana
topic kukoistaminen vahvuudet ja inklusiivisuus Erityispedagogiikka Special Education 101 positiivinen pedagogiikka varhaiskasvatus esiopetus tunteet pedagogiikka tunnekasvatus hyvinvointi
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education esiopetus hyvinvointi kukoistaminen pedagogiikka positiivinen pedagogiikka tunnekasvatus tunteet vahvuudet ja inklusiivisuus varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/91909 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202311147931
work_keys_str_mv AT keckmanannemarie positiivinenpedagogiikkaesiopetuksessavarhaiskasvatuksenopettajienarvioimana