Psykologisen joustavuuden yhteys psykososiaaliseen hyvinvointiin ja koulukiusaamiseen alakoululaisilla

Tämän tutkielman tavoitteena oli tutkia psykologisen joustavuuden yhteyttä psykososiaaliseen hyvinvointiin ja kiusaamiskokemuksiin 7-9-vuotiailla lapsilla vuosiluokilla 1-3 (n=168). Lasten haastattelujen perusteella kerätty tutkimusaineisto on osa laajempaa Jyväskylän yliopiston psykologian laitokse...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Schwartz, Katri
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Psykologian laitos, Department of Psychology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/91190
_version_ 1828193044017446912
author Schwartz, Katri
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Schwartz, Katri Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Schwartz, Katri Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Schwartz, Katri
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkielman tavoitteena oli tutkia psykologisen joustavuuden yhteyttä psykososiaaliseen hyvinvointiin ja kiusaamiskokemuksiin 7-9-vuotiailla lapsilla vuosiluokilla 1-3 (n=168). Lasten haastattelujen perusteella kerätty tutkimusaineisto on osa laajempaa Jyväskylän yliopiston psykologian laitoksen ja Mieli Pohjanmaan mielenterveys ry:n toteuttamaa Hyvä olla -hanketta. Aikaisemmat tutkimukset viittaavat, että psykologinen joustavuus on opeteltavissa oleva taito, mikä tukee yleistä hyvinvointia ja lievittää pahoinvointia. Myös tämä tutkimus antoi viitteitä siitä, että alhainen psykologinen joustavuus on yhteydessä korkeampaan psykososiaaliseen oireiluun ja kiusaamiskokemuksiin jo hyvin nuorella iällä. Suurimmalla osalla lapsista oli hyvät psykologisen joustavuuden taidot ja vähän kiusaamiskokemuksia. Lasten psykososiaalinen hyvinvointi oli normaalilla tasolla. Alakoululaiset eivät kuitenkaan olleet yhtenäinen ryhmä ja osa lapsista voi myös huonosti. Pojilla oli enemmän psykososiaalista oireilua ja kiusatuksi tulemisen kokemuksia. 1.-luokkalaisilla oli alhaisin psykologinen joustamattavuus, he oireilivat psykososiaalisesti eniten ja heillä oli eniten kiusaamiskokemuksia. Psykologinen joustavuus oli tilastollisesti merkitsevässä yhteydessä psykososiaaliseen oireiluun (r=0,47) ja myös kiusatuksi tulemisen kokemukseen (r=-0,30). Psykososiaalinen oireilu oli tilastollisesti merkitsevässä yhteydessä niin kiusatuksi tulemisen kokemukseen (r=-0,36) kuin muiden kiusaamiseen (r=-0,33). Sukupuoli muunsi psykologisen joustavuuden, psykososiaalisen oireilun ja kiusaamisen välistä yhteyttä siten, että ainoastaan tytöillä muuttujien välinen yhteys oli tilastollisesti merkitsevä. Tämän tutkielman tulokset antoivat viitteitä siitä, että psykologisen joustavuuden taitojen lisääminen saattaa olla erityisen tärkeää jo alakoulun ensimmäisillä luokka-asteilla ja että tytöt saattavat hyötyä poikia enemmän psykologisen joustavuuden taidoista psykososiaalisen oireilun ja kiusaamiskokemusten näkökulmasta. Tulevaisuudessa olisi tärkeä tutkia lisää psykologisen joustavuuden ja psykososiaalisen hyvinvoinnin yhteyttä, mekanismeja, riskiryhmiä jo lapsuudessa sekä lasten psykologisten joustavuustaitojen vaikutusta hyvinvoinnin kehitykseen myöhemmin elämässä.
first_indexed 2023-11-01T21:16:20Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Keinonen, Katariina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Schwartz, Katri", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-11-01T06:53:30Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-11-01T06:53:30Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/91190", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkielman tavoitteena oli tutkia psykologisen joustavuuden yhteytt\u00e4 psykososiaaliseen hyvinvointiin ja kiusaamiskokemuksiin 7-9-vuotiailla lapsilla vuosiluokilla 1-3 (n=168). Lasten haastattelujen perusteella ker\u00e4tty tutkimusaineisto on osa laajempaa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston psykologian laitoksen ja Mieli Pohjanmaan mielenterveys ry:n toteuttamaa Hyv\u00e4 olla -hanketta. \n\nAikaisemmat tutkimukset viittaavat, ett\u00e4 psykologinen joustavuus on opeteltavissa oleva taito, mik\u00e4 tukee yleist\u00e4 hyvinvointia ja lievitt\u00e4\u00e4 pahoinvointia. My\u00f6s t\u00e4m\u00e4 tutkimus antoi viitteit\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 alhainen psykologinen joustavuus on yhteydess\u00e4 korkeampaan psykososiaaliseen oireiluun ja kiusaamiskokemuksiin jo hyvin nuorella i\u00e4ll\u00e4. Suurimmalla osalla lapsista oli hyv\u00e4t psykologisen joustavuuden taidot ja v\u00e4h\u00e4n kiusaamiskokemuksia. Lasten psykososiaalinen hyvinvointi oli normaalilla tasolla. Alakoululaiset eiv\u00e4t kuitenkaan olleet yhten\u00e4inen ryhm\u00e4 ja osa lapsista voi my\u00f6s huonosti. Pojilla oli enemm\u00e4n psykososiaalista oireilua ja kiusatuksi tulemisen kokemuksia. 1.-luokkalaisilla oli alhaisin psykologinen joustamattavuus, he oireilivat psykososiaalisesti eniten ja heill\u00e4 oli eniten kiusaamiskokemuksia. Psykologinen joustavuus oli tilastollisesti merkitsev\u00e4ss\u00e4 yhteydess\u00e4 psykososiaaliseen oireiluun (r=0,47) ja my\u00f6s kiusatuksi tulemisen kokemukseen (r=-0,30). Psykososiaalinen oireilu oli tilastollisesti merkitsev\u00e4ss\u00e4 yhteydess\u00e4 niin kiusatuksi tulemisen kokemukseen (r=-0,36) kuin muiden kiusaamiseen (r=-0,33). Sukupuoli muunsi psykologisen joustavuuden, psykososiaalisen oireilun ja kiusaamisen v\u00e4list\u00e4 yhteytt\u00e4 siten, ett\u00e4 ainoastaan tyt\u00f6ill\u00e4 muuttujien v\u00e4linen yhteys oli tilastollisesti merkitsev\u00e4.\n\nT\u00e4m\u00e4n tutkielman tulokset antoivat viitteit\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 psykologisen joustavuuden taitojen lis\u00e4\u00e4minen saattaa olla erityisen t\u00e4rke\u00e4\u00e4 jo alakoulun ensimm\u00e4isill\u00e4 luokka-asteilla ja ett\u00e4 tyt\u00f6t saattavat hy\u00f6ty\u00e4 poikia enemm\u00e4n psykologisen joustavuuden taidoista psykososiaalisen oireilun ja kiusaamiskokemusten n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tulevaisuudessa olisi t\u00e4rke\u00e4 tutkia lis\u00e4\u00e4 psykologisen joustavuuden ja psykososiaalisen hyvinvoinnin yhteytt\u00e4, mekanismeja, riskiryhmi\u00e4 jo lapsuudessa sek\u00e4 lasten psykologisten joustavuustaitojen vaikutusta hyvinvoinnin kehitykseen my\u00f6hemmin el\u00e4m\u00e4ss\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-11-01T06:53:30Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-11-01T06:53:30Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "29", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "psykologinen joustavuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "psykologinen hyvinvointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "psykososiaalinen oireilu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Psykologisen joustavuuden yhteys psykososiaaliseen hyvinvointiin ja koulukiusaamiseen alakoululaisilla", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202311017212", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Psykologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psykologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psychology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "202", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulukiusaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "henkinen hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyv\u00e4ksymis- ja omistautumisterapia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_91190
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:00Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/1f406180-e692-4d6c-9d2d-f17f75789956\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202311017212.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Schwartz, Katri Psykologisen joustavuuden yhteys psykososiaaliseen hyvinvointiin ja koulukiusaamiseen alakoululaisilla psykologinen joustavuus psykologinen hyvinvointi psykososiaalinen oireilu Psykologia Psychology 202 koulukiusaaminen nuoret alakoulu henkinen hyvinvointi koululaiset hyväksymis- ja omistautumisterapia lapset (ikäryhmät)
title Psykologisen joustavuuden yhteys psykososiaaliseen hyvinvointiin ja koulukiusaamiseen alakoululaisilla
title_full Psykologisen joustavuuden yhteys psykososiaaliseen hyvinvointiin ja koulukiusaamiseen alakoululaisilla
title_fullStr Psykologisen joustavuuden yhteys psykososiaaliseen hyvinvointiin ja koulukiusaamiseen alakoululaisilla Psykologisen joustavuuden yhteys psykososiaaliseen hyvinvointiin ja koulukiusaamiseen alakoululaisilla
title_full_unstemmed Psykologisen joustavuuden yhteys psykososiaaliseen hyvinvointiin ja koulukiusaamiseen alakoululaisilla Psykologisen joustavuuden yhteys psykososiaaliseen hyvinvointiin ja koulukiusaamiseen alakoululaisilla
title_short Psykologisen joustavuuden yhteys psykososiaaliseen hyvinvointiin ja koulukiusaamiseen alakoululaisilla
title_sort psykologisen joustavuuden yhteys psykososiaaliseen hyvinvointiin ja koulukiusaamiseen alakoululaisilla
title_txtP Psykologisen joustavuuden yhteys psykososiaaliseen hyvinvointiin ja koulukiusaamiseen alakoululaisilla
topic psykologinen joustavuus psykologinen hyvinvointi psykososiaalinen oireilu Psykologia Psychology 202 koulukiusaaminen nuoret alakoulu henkinen hyvinvointi koululaiset hyväksymis- ja omistautumisterapia lapset (ikäryhmät)
topic_facet 202 Psychology Psykologia alakoulu henkinen hyvinvointi hyväksymis- ja omistautumisterapia koulukiusaaminen koululaiset lapset (ikäryhmät) nuoret psykologinen hyvinvointi psykologinen joustavuus psykososiaalinen oireilu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/91190 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202311017212
work_keys_str_mv AT schwartzkatri psykologisenjoustavuudenyhteyspsykososiaaliseenhyvinvointiinjakoulukiusaamiseenala