Elämää, ei koulua varten luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä laajenevista oppimisympäristöistä

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä laajenevien oppimisympäristöjen mahdollisuuksista ja uhista, sekä opettajan roolin muutoksesta tässä kehityksessä. Tutkimuksen teoriaosassa on perehdytty oppimisympäristön ulottuvuuksiin, laajentuvan oppimisympäristön...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Poutiainen, Niina, Savolainen, Noora
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/90598
_version_ 1828193110263332864
author Poutiainen, Niina Savolainen, Noora
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Poutiainen, Niina Savolainen, Noora Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Poutiainen, Niina Savolainen, Noora Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Poutiainen, Niina
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä laajenevien oppimisympäristöjen mahdollisuuksista ja uhista, sekä opettajan roolin muutoksesta tässä kehityksessä. Tutkimuksen teoriaosassa on perehdytty oppimisympäristön ulottuvuuksiin, laajentuvan oppimisympäristön ja konstruktivistisen oppimiskäsityksen käsitteiden määrittelyyn, sekä tarkastellaan oppimisympäristöä osana opetussuunnitelmaa. Tutkimuksemme kuuluu laadullisen tutkimuksen piiriin, siinä on käytetty hermeneuttista menetelmää ja aineiston keruussa eläytymismenetelmää. Aineistolähtöinen teemoittaminen alkoi tutustumalla aineistoon, minkä jälkeen tutkimukselle oleelliset merkityskokonaisuudet nostettiin esiin, ja pyrittiin löytämään kokonaisuuksia yhdistäviä tekijöitä. Tämän käsitteellistämisprosessin kautta edettiin pääluokkiin ja johtopäätöksiin asti. Oppimisympäristöjen laajentumisen mukana tuomina mahdollisuuksina nähtiin monipuolistuvat oppimisympäristöt ja moninaiset pedagogiset lähestymistavat, koulun ulkopuoliset yhteistyökumppanit arjen rikastuttajina, sekä TVT- laitteiden sulautuminen luonteviksi työvälineiksi koulun arkeen. Oppimisympäristöjen laajentamisen nähtiin myös nostavan oppilaiden motivaatiota koulua kohtaan, ja sitä kautta parantavan suoriutumista koulussa. Oppimisympäristöjen laajentumisesta seuraavana uhkana nähtiin yleinen opetustyön arvostuksen väheneminen yhteiskunnassa. Muita uhkia ovat muun muassa opettaja- oppilas vuorovaikutuksen heikkeneminen etänä- ja verkossa tapahtuvan opetuksen ja oppimisen vuoksi, sekä oppilaiden suoriutumisen ja motivaation lasku johtuen oppimisympäristöjen pirstaleisuudesta. Opettaja roolin nähtiin muuttuvan aktiiviseksi toimijaksi ja verkostoitujaksi, joka mahdollistaa oppimisen siirtymisen luokkatilan ulkopuolelle autenttisiin ympäristöihin. Opettaja tarvitsee kuitenkin työhönsä tukiverkkoja, lisäkoulutusta ja yhteistyökumppaneita pystyäkseen toimimaan parhaalla mahdollisella tavalla.
first_indexed 2023-10-24T20:00:32Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Poutiainen, Niina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Savolainen, Noora", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-10-24T09:43:33Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-10-24T09:43:33Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/90598", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajaopiskelijoiden k\u00e4sityksi\u00e4 laajenevien\noppimisymp\u00e4rist\u00f6jen mahdollisuuksista ja uhista, sek\u00e4 opettajan roolin muutoksesta\nt\u00e4ss\u00e4 kehityksess\u00e4. Tutkimuksen teoriaosassa on perehdytty oppimisymp\u00e4rist\u00f6n\nulottuvuuksiin, laajentuvan oppimisymp\u00e4rist\u00f6n ja konstruktivistisen oppimisk\u00e4sityksen\nk\u00e4sitteiden m\u00e4\u00e4rittelyyn, sek\u00e4 tarkastellaan oppimisymp\u00e4rist\u00f6\u00e4 osana opetussuunnitelmaa.\nTutkimuksemme kuuluu laadullisen tutkimuksen piiriin, siin\u00e4 on k\u00e4ytetty hermeneuttista\nmenetelm\u00e4\u00e4 ja aineiston keruussa el\u00e4ytymismenetelm\u00e4\u00e4. Aineistol\u00e4ht\u00f6inen teemoittaminen\nalkoi tutustumalla aineistoon, mink\u00e4 j\u00e4lkeen tutkimukselle oleelliset merkityskokonaisuudet\nnostettiin esiin, ja pyrittiin l\u00f6yt\u00e4m\u00e4\u00e4n kokonaisuuksia yhdist\u00e4vi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4. T\u00e4m\u00e4n\nk\u00e4sitteellist\u00e4misprosessin kautta edettiin p\u00e4\u00e4luokkiin ja johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksiin asti.\nOppimisymp\u00e4rist\u00f6jen laajentumisen mukana tuomina mahdollisuuksina n\u00e4htiin monipuolistuvat\noppimisymp\u00e4rist\u00f6t ja moninaiset pedagogiset l\u00e4hestymistavat, koulun ulkopuoliset\nyhteisty\u00f6kumppanit arjen rikastuttajina, sek\u00e4 TVT- laitteiden sulautuminen luonteviksi\nty\u00f6v\u00e4lineiksi koulun arkeen. Oppimisymp\u00e4rist\u00f6jen laajentamisen n\u00e4htiin my\u00f6s\nnostavan oppilaiden motivaatiota koulua kohtaan, ja sit\u00e4 kautta parantavan suoriutumista\nkoulussa.\nOppimisymp\u00e4rist\u00f6jen laajentumisesta seuraavana uhkana n\u00e4htiin yleinen opetusty\u00f6n arvostuksen\nv\u00e4heneminen yhteiskunnassa. Muita uhkia ovat muun muassa opettaja- oppilas\nvuorovaikutuksen heikkeneminen et\u00e4n\u00e4- ja verkossa tapahtuvan opetuksen ja oppimisen\nvuoksi, sek\u00e4 oppilaiden suoriutumisen ja motivaation lasku johtuen oppimisymp\u00e4rist\u00f6jen\npirstaleisuudesta.\nOpettaja roolin n\u00e4htiin muuttuvan aktiiviseksi toimijaksi ja verkostoitujaksi, joka mahdollistaa\noppimisen siirtymisen luokkatilan ulkopuolelle autenttisiin ymp\u00e4rist\u00f6ihin. Opettaja\ntarvitsee kuitenkin ty\u00f6h\u00f6ns\u00e4 tukiverkkoja, lis\u00e4koulutusta ja yhteisty\u00f6kumppaneita\npysty\u00e4kseen toimimaan parhaalla mahdollisella tavalla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-10-24T09:43:33Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-10-24T09:43:33Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "68", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "laajentuva oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "El\u00e4m\u00e4\u00e4, ei koulua varten : luokanopettajaopiskelijoiden k\u00e4sityksi\u00e4 laajenevista oppimisymp\u00e4rist\u00f6ist\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202310246630", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "el\u00e4ytymismenetelm\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_90598
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:27Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Poutiainen, Niina Savolainen, Noora Elämää, ei koulua varten : luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä laajenevista oppimisympäristöistä laajentuva oppimisympäristö Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 oppimisympäristö eläytymismenetelmä
title Elämää, ei koulua varten : luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä laajenevista oppimisympäristöistä
title_full Elämää, ei koulua varten : luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä laajenevista oppimisympäristöistä
title_fullStr Elämää, ei koulua varten : luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä laajenevista oppimisympäristöistä Elämää, ei koulua varten : luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä laajenevista oppimisympäristöistä
title_full_unstemmed Elämää, ei koulua varten : luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä laajenevista oppimisympäristöistä Elämää, ei koulua varten : luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä laajenevista oppimisympäristöistä
title_short Elämää, ei koulua varten
title_sort elämää ei koulua varten luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä laajenevista oppimisympäristöistä
title_sub luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä laajenevista oppimisympäristöistä
title_txtP Elämää, ei koulua varten : luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä laajenevista oppimisympäristöistä
topic laajentuva oppimisympäristö Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 oppimisympäristö eläytymismenetelmä
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education eläytymismenetelmä laajentuva oppimisympäristö oppimisympäristö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/90598 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202310246630
work_keys_str_mv AT poutiainenniina elämääeikouluavartenluokanopettajaopiskelijoidenkäsityksiälaajenevistaoppimisymp