Elämää, ei koulua varten luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä laajenevista oppimisympäristöistä

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä laajenevien oppimisympäristöjen mahdollisuuksista ja uhista, sekä opettajan roolin muutoksesta tässä kehityksessä. Tutkimuksen teoriaosassa on perehdytty oppimisympäristön ulottuvuuksiin, laajentuvan oppimisympäristön...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Poutiainen, Niina, Savolainen, Noora
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/90598
Description
Summary:Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä laajenevien oppimisympäristöjen mahdollisuuksista ja uhista, sekä opettajan roolin muutoksesta tässä kehityksessä. Tutkimuksen teoriaosassa on perehdytty oppimisympäristön ulottuvuuksiin, laajentuvan oppimisympäristön ja konstruktivistisen oppimiskäsityksen käsitteiden määrittelyyn, sekä tarkastellaan oppimisympäristöä osana opetussuunnitelmaa. Tutkimuksemme kuuluu laadullisen tutkimuksen piiriin, siinä on käytetty hermeneuttista menetelmää ja aineiston keruussa eläytymismenetelmää. Aineistolähtöinen teemoittaminen alkoi tutustumalla aineistoon, minkä jälkeen tutkimukselle oleelliset merkityskokonaisuudet nostettiin esiin, ja pyrittiin löytämään kokonaisuuksia yhdistäviä tekijöitä. Tämän käsitteellistämisprosessin kautta edettiin pääluokkiin ja johtopäätöksiin asti. Oppimisympäristöjen laajentumisen mukana tuomina mahdollisuuksina nähtiin monipuolistuvat oppimisympäristöt ja moninaiset pedagogiset lähestymistavat, koulun ulkopuoliset yhteistyökumppanit arjen rikastuttajina, sekä TVT- laitteiden sulautuminen luonteviksi työvälineiksi koulun arkeen. Oppimisympäristöjen laajentamisen nähtiin myös nostavan oppilaiden motivaatiota koulua kohtaan, ja sitä kautta parantavan suoriutumista koulussa. Oppimisympäristöjen laajentumisesta seuraavana uhkana nähtiin yleinen opetustyön arvostuksen väheneminen yhteiskunnassa. Muita uhkia ovat muun muassa opettaja- oppilas vuorovaikutuksen heikkeneminen etänä- ja verkossa tapahtuvan opetuksen ja oppimisen vuoksi, sekä oppilaiden suoriutumisen ja motivaation lasku johtuen oppimisympäristöjen pirstaleisuudesta. Opettaja roolin nähtiin muuttuvan aktiiviseksi toimijaksi ja verkostoitujaksi, joka mahdollistaa oppimisen siirtymisen luokkatilan ulkopuolelle autenttisiin ympäristöihin. Opettaja tarvitsee kuitenkin työhönsä tukiverkkoja, lisäkoulutusta ja yhteistyökumppaneita pystyäkseen toimimaan parhaalla mahdollisella tavalla.