Summary: | Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä laajenevien
oppimisympäristöjen mahdollisuuksista ja uhista, sekä opettajan roolin muutoksesta
tässä kehityksessä. Tutkimuksen teoriaosassa on perehdytty oppimisympäristön
ulottuvuuksiin, laajentuvan oppimisympäristön ja konstruktivistisen oppimiskäsityksen
käsitteiden määrittelyyn, sekä tarkastellaan oppimisympäristöä osana opetussuunnitelmaa.
Tutkimuksemme kuuluu laadullisen tutkimuksen piiriin, siinä on käytetty hermeneuttista
menetelmää ja aineiston keruussa eläytymismenetelmää. Aineistolähtöinen teemoittaminen
alkoi tutustumalla aineistoon, minkä jälkeen tutkimukselle oleelliset merkityskokonaisuudet
nostettiin esiin, ja pyrittiin löytämään kokonaisuuksia yhdistäviä tekijöitä. Tämän
käsitteellistämisprosessin kautta edettiin pääluokkiin ja johtopäätöksiin asti.
Oppimisympäristöjen laajentumisen mukana tuomina mahdollisuuksina nähtiin monipuolistuvat
oppimisympäristöt ja moninaiset pedagogiset lähestymistavat, koulun ulkopuoliset
yhteistyökumppanit arjen rikastuttajina, sekä TVT- laitteiden sulautuminen luonteviksi
työvälineiksi koulun arkeen. Oppimisympäristöjen laajentamisen nähtiin myös
nostavan oppilaiden motivaatiota koulua kohtaan, ja sitä kautta parantavan suoriutumista
koulussa.
Oppimisympäristöjen laajentumisesta seuraavana uhkana nähtiin yleinen opetustyön arvostuksen
väheneminen yhteiskunnassa. Muita uhkia ovat muun muassa opettaja- oppilas
vuorovaikutuksen heikkeneminen etänä- ja verkossa tapahtuvan opetuksen ja oppimisen
vuoksi, sekä oppilaiden suoriutumisen ja motivaation lasku johtuen oppimisympäristöjen
pirstaleisuudesta.
Opettaja roolin nähtiin muuttuvan aktiiviseksi toimijaksi ja verkostoitujaksi, joka mahdollistaa
oppimisen siirtymisen luokkatilan ulkopuolelle autenttisiin ympäristöihin. Opettaja
tarvitsee kuitenkin työhönsä tukiverkkoja, lisäkoulutusta ja yhteistyökumppaneita
pystyäkseen toimimaan parhaalla mahdollisella tavalla.
|