Opetussuunnitelma ja kotiseudun kulttuuriperinne kotiseudun kulttuuriperinne osana peruskoulun ala-asteen opetussuunnitelmia

Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää vuonna 1985 voirnaanastuneiden peruskoululain ja -asetuksen vaikutusta peruskoulun opetussuunnitelrnajärjestelrnään. Erityisen kiinnostuksen kohteena on se, miten kotiseudun kulttuuriperinne ilmenee peruskoulun ala-asteen opetussuunnitelmissa. Voimassa ol...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Päivärinta, Terhi
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 1990
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/90595
_version_ 1826225693995827200
author Päivärinta, Terhi
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Päivärinta, Terhi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Päivärinta, Terhi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Päivärinta, Terhi
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää vuonna 1985 voirnaanastuneiden peruskoululain ja -asetuksen vaikutusta peruskoulun opetussuunnitelrnajärjestelrnään. Erityisen kiinnostuksen kohteena on se, miten kotiseudun kulttuuriperinne ilmenee peruskoulun ala-asteen opetussuunnitelmissa. Voimassa oleva, peruskoulun toimintaa säätelevä asetus antaa kunnille mahdollisuuden ottaa huomioon opetuksessa paikalliset olosuhteet ja käsitellä opetettavia asioita kunnan omasta kulttuuriperinteestä käsin. Lisäksi kunnilla on itsenäistä päätäntävaltaa opetussuunnitelrniensa suhteen. Tätä tutkimusta tehtäessä ovat ensimmäiset em. lain puitteissa toimineet kunnalliset opetussuunnitelrnatoirnikunnat lopettamassa toimikauttaan. Varsinaisena tutkirnustehtävänä oli selvittää niitä rnahdollisuuksia, joita nykyinen lainsäädäntö antaa kunnan opetussuunnitelman laadinnassa ja erityisesti sitä, miten kunnat ovat käyttäneet lain ja asetuksen suomaa mahdollisuutta hyväkseen tuoda esille oman kunnan kulttuuriperinnettä. Tutkimuksessa tarkastellaan myös museoiden mahdollisuuksia toimia koulujen apuna kotiseudun kulttuuriperinnön välittäjinä. Tutkimuksen empiirisen osan tarkoituksena oli selvittää sitä, miten kunnalliset opetussuunnitelmat on laadittu alueellisesti, tässä tapauksessa Keski-Pohjanmaalla. Empiirisen tutkimuksen avulla pyrittiin saarnaan myös tietoa siitä, miten opetussuunnitelrnatoirnikunnat ovat työskennelleet ensimmäisenä toimikautenaan. Tutkimuksessa kuvataan myös käytännöstä saatujen esimerkkien perusteella museon ja koulun välistä vuorovaikutusta ja kokemuksia museon käytöstä kouluopetuksen tukena. Tarkastelu osoitti, että peruskoululaki ja -asetus antavat kunnille liikkumavaraa opetussuunnitelmien sisältöjen suhteen. Hyvin monissa oppiaineissa ja aihekokonaisuuksissa voidaan tuoda esille oman kotiseudun kulttuuriperintöä ja näin välittä tietoa oppilaille heidän omasta kokernuspiiristään käsin. Tarkastelu toi esille myös tarpeen koulun yhteistyöstä ympäröivän yhteiskunnan kanssa. Kyselylomakkeen avulla suoritettu empiirinen tutkimus osoitti, että kunnalliset opetussuunnitelmatoimikunnat ovat vasta työnsä alussa. Opetussuunnitelmatyöhön on päästy käsiksi, mutta nyt ollaan toteutuksen kynnyksellä. Kunnallisen opetussuunnitelman toteutuminen vaatii ennenkaikkea opettajien perehtymistä opetussuunnitelmaan sekä kunnallista oppimateriaalia. Materiaalin teossa ovat monet kunnat ongelman edessä, koska tarvittavia henkilöresursseja ei ole käytettävissä. Periaattessa opetussuunnitelmatoimikunnat suhtautuvat kuitenkin myönteisesti tehtäväänsä. Nykyinen opetussuunnitelmajärjestelmä vaatii pitkäjänteistä ja suunnitelmallista työskentelyä kunnissa. Suunnitelmallisuutta tarvitaan niin opetussuunnitelman laatijoilta kuin toteuttajiltakin. Edellytykset omaperäisen, kunnan kulttuuriperintöön kiinnittyvälle, opetussuunnitelman mutta mistä löytyvät ne innokkaat laatimiselle ovat olemassa, alullepanijat, jotka saavat kaikki muutkin opetustyössä mukana olevat innostumaan kunnallisesta opetussuunnitelmasta ja sen kehittämisestä?
first_indexed 2023-10-24T20:00:32Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "P\u00e4iv\u00e4rinta, Terhi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-10-24T09:06:51Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-10-24T09:06:51Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "1990", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/90595", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4 vuonna 1985 voirnaanastuneiden\nperuskoululain ja -asetuksen vaikutusta peruskoulun\nopetussuunnitelrnaj\u00e4rjestelrn\u00e4\u00e4n. Erityisen kiinnostuksen\nkohteena on se, miten kotiseudun kulttuuriperinne ilmenee peruskoulun\nala-asteen opetussuunnitelmissa.\nVoimassa oleva, peruskoulun toimintaa s\u00e4\u00e4telev\u00e4 asetus antaa\nkunnille mahdollisuuden ottaa huomioon opetuksessa paikalliset\nolosuhteet ja k\u00e4sitell\u00e4 opetettavia asioita kunnan omasta kulttuuriperinteest\u00e4\nk\u00e4sin. Lis\u00e4ksi kunnilla on itsen\u00e4ist\u00e4 p\u00e4\u00e4t\u00e4nt\u00e4valtaa\nopetussuunnitelrniensa suhteen. T\u00e4t\u00e4 tutkimusta teht\u00e4ess\u00e4\novat ensimm\u00e4iset em. lain puitteissa toimineet kunnalliset\nopetussuunnitelrnatoirnikunnat lopettamassa toimikauttaan.\nVarsinaisena tutkirnusteht\u00e4v\u00e4n\u00e4 oli selvitt\u00e4\u00e4 niit\u00e4 rnahdollisuuksia,\njoita nykyinen lains\u00e4\u00e4d\u00e4nt\u00f6 antaa kunnan opetussuunnitelman\nlaadinnassa ja erityisesti sit\u00e4, miten kunnat ovat k\u00e4ytt\u00e4neet\nlain ja asetuksen suomaa mahdollisuutta hyv\u00e4kseen tuoda\nesille oman kunnan kulttuuriperinnett\u00e4. Tutkimuksessa tarkastellaan\nmy\u00f6s museoiden mahdollisuuksia toimia koulujen apuna\nkotiseudun kulttuuriperinn\u00f6n v\u00e4litt\u00e4jin\u00e4. Tutkimuksen empiirisen\nosan tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 sit\u00e4, miten kunnalliset\nopetussuunnitelmat on laadittu alueellisesti, t\u00e4ss\u00e4 tapauksessa\nKeski-Pohjanmaalla. Empiirisen tutkimuksen avulla pyrittiin\nsaarnaan my\u00f6s tietoa siit\u00e4, miten opetussuunnitelrnatoirnikunnat\novat ty\u00f6skennelleet ensimm\u00e4isen\u00e4 toimikautenaan.\nTutkimuksessa kuvataan my\u00f6s k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6st\u00e4 saatujen esimerkkien\nperusteella museon ja koulun v\u00e4list\u00e4 vuorovaikutusta ja kokemuksia\nmuseon k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 kouluopetuksen tukena.\nTarkastelu osoitti, ett\u00e4 peruskoululaki ja -asetus antavat kunnille\nliikkumavaraa opetussuunnitelmien sis\u00e4lt\u00f6jen suhteen. Hyvin\nmonissa oppiaineissa ja aihekokonaisuuksissa voidaan tuoda\nesille oman kotiseudun kulttuuriperint\u00f6\u00e4 ja n\u00e4in v\u00e4litt\u00e4 tietoa\noppilaille heid\u00e4n omasta kokernuspiirist\u00e4\u00e4n k\u00e4sin. Tarkastelu\ntoi esille my\u00f6s tarpeen koulun yhteisty\u00f6st\u00e4 ymp\u00e4r\u00f6iv\u00e4n yhteiskunnan kanssa.\nKyselylomakkeen avulla suoritettu empiirinen tutkimus osoitti,\nett\u00e4 kunnalliset opetussuunnitelmatoimikunnat ovat vasta ty\u00f6ns\u00e4\nalussa. Opetussuunnitelmaty\u00f6h\u00f6n on p\u00e4\u00e4sty k\u00e4siksi, mutta nyt\nollaan toteutuksen kynnyksell\u00e4. Kunnallisen opetussuunnitelman\ntoteutuminen vaatii ennenkaikkea opettajien perehtymist\u00e4 opetussuunnitelmaan\nsek\u00e4 kunnallista oppimateriaalia. Materiaalin\nteossa ovat monet kunnat ongelman edess\u00e4, koska tarvittavia\nhenkil\u00f6resursseja ei ole k\u00e4ytett\u00e4viss\u00e4. Periaattessa opetussuunnitelmatoimikunnat\nsuhtautuvat kuitenkin my\u00f6nteisesti teht\u00e4v\u00e4\u00e4ns\u00e4.\nNykyinen opetussuunnitelmaj\u00e4rjestelm\u00e4 vaatii pitk\u00e4j\u00e4nteist\u00e4 ja\nsuunnitelmallista ty\u00f6skentely\u00e4 kunnissa. Suunnitelmallisuutta\ntarvitaan niin opetussuunnitelman laatijoilta kuin toteuttajiltakin.\nEdellytykset omaper\u00e4isen, kunnan kulttuuriperint\u00f6\u00f6n\nkiinnittyv\u00e4lle, opetussuunnitelman\nmutta mist\u00e4 l\u00f6ytyv\u00e4t ne innokkaat\nlaatimiselle ovat olemassa,\nalullepanijat, jotka saavat\nkaikki muutkin opetusty\u00f6ss\u00e4 mukana olevat innostumaan kunnallisesta\nopetussuunnitelmasta ja sen kehitt\u00e4misest\u00e4?", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-10-24T09:06:51Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-10-24T09:06:51Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 1990", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "102", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kunnallinen opetussuunnitelma", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opetussuunnitelmatoimikunta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kulttuuriperinne", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opetussuunnitelma ja kotiseudun kulttuuriperinne : kotiseudun kulttuuriperinne osana peruskoulun ala-asteen opetussuunnitelmia", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202310246627", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "museot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kotiseutu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "peruskoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kotiseutuoppi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_90595
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:48Z
main_date 1990-01-01T00:00:00Z
main_date_str 1990
publishDate 1990
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Päivärinta, Terhi Opetussuunnitelma ja kotiseudun kulttuuriperinne : kotiseudun kulttuuriperinne osana peruskoulun ala-asteen opetussuunnitelmia kunnallinen opetussuunnitelma opetussuunnitelmatoimikunta kulttuuriperinne Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 museot kotiseutu opetussuunnitelmat peruskoulu kotiseutuoppi
title Opetussuunnitelma ja kotiseudun kulttuuriperinne : kotiseudun kulttuuriperinne osana peruskoulun ala-asteen opetussuunnitelmia
title_full Opetussuunnitelma ja kotiseudun kulttuuriperinne : kotiseudun kulttuuriperinne osana peruskoulun ala-asteen opetussuunnitelmia
title_fullStr Opetussuunnitelma ja kotiseudun kulttuuriperinne : kotiseudun kulttuuriperinne osana peruskoulun ala-asteen opetussuunnitelmia Opetussuunnitelma ja kotiseudun kulttuuriperinne : kotiseudun kulttuuriperinne osana peruskoulun ala-asteen opetussuunnitelmia
title_full_unstemmed Opetussuunnitelma ja kotiseudun kulttuuriperinne : kotiseudun kulttuuriperinne osana peruskoulun ala-asteen opetussuunnitelmia Opetussuunnitelma ja kotiseudun kulttuuriperinne : kotiseudun kulttuuriperinne osana peruskoulun ala-asteen opetussuunnitelmia
title_short Opetussuunnitelma ja kotiseudun kulttuuriperinne
title_sort opetussuunnitelma ja kotiseudun kulttuuriperinne kotiseudun kulttuuriperinne osana peruskoulun ala asteen opetussuunnitelmia
title_sub kotiseudun kulttuuriperinne osana peruskoulun ala-asteen opetussuunnitelmia
title_txtP Opetussuunnitelma ja kotiseudun kulttuuriperinne : kotiseudun kulttuuriperinne osana peruskoulun ala-asteen opetussuunnitelmia
topic kunnallinen opetussuunnitelma opetussuunnitelmatoimikunta kulttuuriperinne Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 museot kotiseutu opetussuunnitelmat peruskoulu kotiseutuoppi
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education kotiseutu kotiseutuoppi kulttuuriperinne kunnallinen opetussuunnitelma museot opetussuunnitelmat opetussuunnitelmatoimikunta peruskoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/90595 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202310246627
work_keys_str_mv AT päivärintaterhi opetussuunnitelmajakotiseudunkulttuuriperinnekotiseudunkulttuuriperinneosanaperu