Maahanmuuttajien ja opettajien kohtaamisia "Englishman in New York"

Maahanmuuttajien kotoutuminen on ollut esillä yleisessä yhteiskunnallisessa keskustelussa koko 2000-luvun ajan. Keskustelu on ollut viimevuosina hyvin kiivasta. Koulua on yleisesti pidetty tärkeänä kotoutumisprosessissa. Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia maahanmuuttajataustaisten oppilaiden kokemuk...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Rantanen, Kai, Salokorpi, Hanna
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/90591
_version_ 1828193102977826816
author Rantanen, Kai Salokorpi, Hanna
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Rantanen, Kai Salokorpi, Hanna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Rantanen, Kai Salokorpi, Hanna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Rantanen, Kai
datasource_str_mv jyx
description Maahanmuuttajien kotoutuminen on ollut esillä yleisessä yhteiskunnallisessa keskustelussa koko 2000-luvun ajan. Keskustelu on ollut viimevuosina hyvin kiivasta. Koulua on yleisesti pidetty tärkeänä kotoutumisprosessissa. Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia maahanmuuttajataustaisten oppilaiden kokemuksia kohtaamisista opettajien kanssa ja toisaalta maahanmuuttajataustaisia oppilaita opettaneiden opettajien kokemuksia maahanmuuttajataustaisten oppilaiden opettamisesta. Tutkimusote oli fenomenologis-hermeneuttinen. Tutkimuksessa oli kaksi erillistä aineistoa. Opettajien tutkimusjoukko muodostui neljästä itä-helsinkiläisestä peruskoulun opettajasta ja maahanmuuttajataustaisten oppilaiden neljästä Itä-Helsingissä peruskoulunsa käyneestä oppilaasta. Aineiston keruu menetelmänä molemmissa aineistoissa käytettiin avointa haastattelua. Aineistojen analyysit tehtiin fenomenologis-hermeneu ttisen analyysin avulla. Analyysien tuloksena rakentui aineistojen yhteiset neljä pääluokkaa. Tutkimus osoitti, että opettajien ja maahanmuuttajataustaisten oppilaiden kohtaaminen tapahtuu molemmille osapuolille neljällä yhteisellä tasolla, johon molemmat tuovat omat vaikuttimensa. Kohtaamisen neljä tasoa ovat: Yhteiskunnallinen taso, koulunyleisenilmapiirin taso, luokkahuoneen kulttuurin taso sekä opettajan ja oppilaan henkilökohtaisen kohtaamisen taso. Voidaan myös sanoa, että tutkimukseen osallistuneiden oppilaiden kokemukset opettajien kohtaamisista ja ylipäänsä kouluista ovat hyviä ja positiivisia.
first_indexed 2023-10-24T20:00:32Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Rantanen, Kai", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Salokorpi, Hanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-10-24T08:36:55Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-10-24T08:36:55Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/90591", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Maahanmuuttajien kotoutuminen on ollut esill\u00e4 yleisess\u00e4 yhteiskunnallisessa\nkeskustelussa koko 2000-luvun ajan. Keskustelu on ollut viimevuosina hyvin\nkiivasta. Koulua on yleisesti pidetty t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 kotoutumisprosessissa. Tutkimuksen\ntavoitteena oli tutkia maahanmuuttajataustaisten oppilaiden kokemuksia\nkohtaamisista opettajien kanssa ja toisaalta maahanmuuttajataustaisia oppilaita\nopettaneiden opettajien kokemuksia maahanmuuttajataustaisten oppilaiden\nopettamisesta.\nTutkimusote oli fenomenologis-hermeneuttinen. Tutkimuksessa oli kaksi\nerillist\u00e4 aineistoa. Opettajien tutkimusjoukko muodostui nelj\u00e4st\u00e4 it\u00e4-helsinkil\u00e4isest\u00e4\nperuskoulun opettajasta ja maahanmuuttajataustaisten oppilaiden nelj\u00e4st\u00e4\nIt\u00e4-Helsingiss\u00e4 peruskoulunsa k\u00e4yneest\u00e4 oppilaasta. Aineiston keruu menetelm\u00e4n\u00e4\nmolemmissa aineistoissa k\u00e4ytettiin avointa haastattelua. Aineistojen analyysit\ntehtiin fenomenologis-hermeneu ttisen analyysin avulla. Analyysien tuloksena\nrakentui aineistojen yhteiset nelj\u00e4 p\u00e4\u00e4luokkaa.\nTutkimus osoitti, ett\u00e4 opettajien ja maahanmuuttajataustaisten oppilaiden\nkohtaaminen tapahtuu molemmille osapuolille nelj\u00e4ll\u00e4 yhteisell\u00e4 tasolla, johon\nmolemmat tuovat omat vaikuttimensa. Kohtaamisen nelj\u00e4 tasoa ovat: Yhteiskunnallinen\ntaso, koulunyleisenilmapiirin taso, luokkahuoneen kulttuurin taso sek\u00e4\nopettajan ja oppilaan henkil\u00f6kohtaisen kohtaamisen taso. Voidaan my\u00f6s sanoa,\nett\u00e4 tutkimukseen osallistuneiden oppilaiden kokemukset opettajien kohtaamisista\nja ylip\u00e4\u00e4ns\u00e4 kouluista ovat hyvi\u00e4 ja positiivisia.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-10-24T08:36:55Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-10-24T08:36:55Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "87", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fenomenologis-hermeneuttinen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Maahanmuuttajien ja opettajien kohtaamisia : \"Englishman in New York\"", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202310246623", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kohtaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "maahanmuuttajatausta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_90591
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:42Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Rantanen, Kai Salokorpi, Hanna Maahanmuuttajien ja opettajien kohtaamisia : "Englishman in New York" fenomenologis-hermeneuttinen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 kohtaaminen maahanmuuttajatausta oppilaat opettajat
title Maahanmuuttajien ja opettajien kohtaamisia : "Englishman in New York"
title_full Maahanmuuttajien ja opettajien kohtaamisia : "Englishman in New York"
title_fullStr Maahanmuuttajien ja opettajien kohtaamisia : "Englishman in New York" Maahanmuuttajien ja opettajien kohtaamisia : "Englishman in New York"
title_full_unstemmed Maahanmuuttajien ja opettajien kohtaamisia : "Englishman in New York" Maahanmuuttajien ja opettajien kohtaamisia : "Englishman in New York"
title_short Maahanmuuttajien ja opettajien kohtaamisia
title_sort maahanmuuttajien ja opettajien kohtaamisia englishman in new york
title_sub "Englishman in New York"
title_txtP Maahanmuuttajien ja opettajien kohtaamisia : "Englishman in New York"
topic fenomenologis-hermeneuttinen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 kohtaaminen maahanmuuttajatausta oppilaat opettajat
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education fenomenologis-hermeneuttinen kohtaaminen maahanmuuttajatausta opettajat oppilaat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/90591 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202310246623
work_keys_str_mv AT rantanenkai maahanmuuttajienjaopettajienkohtaamisiaenglishmaninnewyork