Maahanmuuttajien ja opettajien kohtaamisia "Englishman in New York"

Maahanmuuttajien kotoutuminen on ollut esillä yleisessä yhteiskunnallisessa keskustelussa koko 2000-luvun ajan. Keskustelu on ollut viimevuosina hyvin kiivasta. Koulua on yleisesti pidetty tärkeänä kotoutumisprosessissa. Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia maahanmuuttajataustaisten oppilaiden kokemuk...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Rantanen, Kai, Salokorpi, Hanna
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/90591
Description
Summary:Maahanmuuttajien kotoutuminen on ollut esillä yleisessä yhteiskunnallisessa keskustelussa koko 2000-luvun ajan. Keskustelu on ollut viimevuosina hyvin kiivasta. Koulua on yleisesti pidetty tärkeänä kotoutumisprosessissa. Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia maahanmuuttajataustaisten oppilaiden kokemuksia kohtaamisista opettajien kanssa ja toisaalta maahanmuuttajataustaisia oppilaita opettaneiden opettajien kokemuksia maahanmuuttajataustaisten oppilaiden opettamisesta. Tutkimusote oli fenomenologis-hermeneuttinen. Tutkimuksessa oli kaksi erillistä aineistoa. Opettajien tutkimusjoukko muodostui neljästä itä-helsinkiläisestä peruskoulun opettajasta ja maahanmuuttajataustaisten oppilaiden neljästä Itä-Helsingissä peruskoulunsa käyneestä oppilaasta. Aineiston keruu menetelmänä molemmissa aineistoissa käytettiin avointa haastattelua. Aineistojen analyysit tehtiin fenomenologis-hermeneu ttisen analyysin avulla. Analyysien tuloksena rakentui aineistojen yhteiset neljä pääluokkaa. Tutkimus osoitti, että opettajien ja maahanmuuttajataustaisten oppilaiden kohtaaminen tapahtuu molemmille osapuolille neljällä yhteisellä tasolla, johon molemmat tuovat omat vaikuttimensa. Kohtaamisen neljä tasoa ovat: Yhteiskunnallinen taso, koulunyleisenilmapiirin taso, luokkahuoneen kulttuurin taso sekä opettajan ja oppilaan henkilökohtaisen kohtaamisen taso. Voidaan myös sanoa, että tutkimukseen osallistuneiden oppilaiden kokemukset opettajien kohtaamisista ja ylipäänsä kouluista ovat hyviä ja positiivisia.