Ryhmäytymisestä ryhmätyöhön vuorovaikutus- ja sosiaalisia taitoja edistämällä kohti toimivaa luokkayhteisöä

Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata eraan länsi-suomalaisen alakoulun toisen luokan luokanopettajien kokemuksia luokkansa vuorovaikutus- ja sosiaalisten taitojen harjaannuttamisesta sekä onnistuneesta ryhmäytymisestä. Tavoitteena on saada aikaan luokka, jossa oppilaat kokevat luokan ilmapiirin turv...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ruuskanen, Miia
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/90582
Description
Summary:Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata eraan länsi-suomalaisen alakoulun toisen luokan luokanopettajien kokemuksia luokkansa vuorovaikutus- ja sosiaalisten taitojen harjaannuttamisesta sekä onnistuneesta ryhmäytymisestä. Tavoitteena on saada aikaan luokka, jossa oppilaat kokevat luokan ilmapiirin turvalliseksi ja jossa he voivat menestyä sekä vertaissuhteissaan että opp1m1sessaan. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan opettajien arvopohjaa kasvatustyössä, koululuokan ryhmäprosesseja sekä vertaissuhteiden ja sosiaalisten taitojen hallitsemisen merkitystä oppilaan hyvinvoinnille. Lisäksi tarkastellaan näiden yhteyksiä perusopetuksen opetussuunnitelmaan. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla luokanopettajia. Haastattelu noudatti teemahaastattelun kriteerejä. Tutkimuksessa sovellettiin fenomenologis-hermeneuttista tutkimusotetta. Fenomenologia on laadullinen tutkimussuuntaus, jonka avulla tutkitaan tutkittavien omakohtaisia kokemuksia käsiteltävästä aiheesta. Tutkimuksesta kävi ilmi, että ryhmäyttäminen on jatkuva ja tärkeä prosessi, joka sisältää paljon vuorovaikutus- ja sosiaalisten taitojen opettelua. Arvot ohjaavat opettajien työtä ja heidän tavoitteenaan on taata lapsille kokonaisvaltaisesti hyvä koulupäivä ja turvallinen oppimisympäristö. Näitä tavoitteita edistetään päivittäin kouluarjessa kohtaamalla lapsi aidosti, kuulemalla häntä ja opettamalla hänelle myönteisiä vuorovaikutusmalleja vertaissuhteiden edistämiseen.