Opiskeluhyvinvointi ja kuraattoripalvelut ammattikorkeakouluissa

Korkeakouluopiskelijoiden määrä on viime vuosina kasvanut ja tulevina vuosina hallituksen tavoitteena on kasvattaa opiskelijoiden määrää entisestään. Samaan aikaan opiskelijat ovat yhä heterogeenisempia taustaltaan, opiskelutaidoiltaan sekä psyykkisen ja fyysisen terveytensä osalta. Moninaiset haast...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Karesola, Karoliina
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/89623
Kuvaus
Yhteenveto:Korkeakouluopiskelijoiden määrä on viime vuosina kasvanut ja tulevina vuosina hallituksen tavoitteena on kasvattaa opiskelijoiden määrää entisestään. Samaan aikaan opiskelijat ovat yhä heterogeenisempia taustaltaan, opiskelutaidoiltaan sekä psyykkisen ja fyysisen terveytensä osalta. Moninaiset haasteet erityisesti opiskelijoiden psyykkisessä hyvinvoinnissa on eri tutkimuksissa nostettu esiin jo pitkään. Opiskeluhyvinvointi on tärkeä osa opiskelijoiden elämänlaatua, oppimista ja työelämään siirtymistä. Korkeakoulujen velvoite on tukea opiskelupaikan saaneita opiskelijoita opintojen etenemisessä ja tutkinnon suorittamisessa. Opiskeluhyvinvoinnin palvelut eivät kuitenkaan ole lakisääteisiä, jolloin niiden toteutus ja resursointi vaihtelevat korkeakouluittain. Tämä tutkimus keskittyy selvittämään opiskelijoiden hyvinvointia ja hyvinvoinnin haasteita sekä kuraattorityötä opiskeluhyvinvoinnin toimijana ja sen mahdollisuuksia opiskelijoiden hyvinvoinnin tukemisessa. Tarkastelen kuraattorityötä sosiaalityön viitekehyksestä. Työn teoreettinen viitekehys muodostuu hyvinvoinnin PERMA-teoriasta, opiskelijoiden hyvinvoinnin ylläpitotekijöiden tarkastelusta sekä ekososiaalisesta näkökulmasta hyvinvointiin. Tutkimuksen aineisto koostuu kahdesta ryhmähaastattelusta, joissa on haastateltu yhteensä seitsemää kuraattoria kuudesta eri korkeakoulusta. Sisällönanalyysin avulla olen muodostanut aineistosta kolme luokkaa. Luokat ovat opiskelijoiden tuen tarpeet, kuraattorityö opiskeluhyvinvoinnin palveluna sekä kuraattorin tarjoama tuki. Tukea olen tarkastellut erikseen yksilötyössä ja suhteessa korkeakouluyhteisöön. Tutkimuksen tulokset jäsentävät kuraattoripalvelua korkeakoulussa, kuraattorien tarjoamaa tukea sekä kuraattorityön asettumista sosiaalityön viitekehykseen. Lisäksi tulokset vahvistavat näkemystä opiskelijoiden moninaisista tuen tarpeista sekä erittelevät kuraattorityön mahdollisuuksia vastata tuen tarpeisiin.