Ole hyvä! moraalikasvatus ala-asteen opettajan näkökulmasta

Tutkimuksella pyrittiin selvittämään moraalikasvatusta ala-asteen opettajan näkökulmasta sekä sen toteutumista ja ongelmia nykyisessä koulumaailmassa. Teorialla oli tarkoitus selvittää moraalia filosofian osa-alueena ja kasvatuksen taustana. Toimiessamme opettajina olemme huomanneet ettei moraali...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Pesola, Sari, Rättyä, Hilkka
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 1995
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/89507
Description
Summary:Tutkimuksella pyrittiin selvittämään moraalikasvatusta ala-asteen opettajan näkökulmasta sekä sen toteutumista ja ongelmia nykyisessä koulumaailmassa. Teorialla oli tarkoitus selvittää moraalia filosofian osa-alueena ja kasvatuksen taustana. Toimiessamme opettajina olemme huomanneet ettei moraalikasvatuksen toteuttaminen ole helppoa. Opettajan asema moraalikasvatuksessa on merkittävä. Hänen täytyy oman moraalinäkökulmansa tiedostamisen lisäksi antaa pohjaa oppilaan moraalinäkökannan luomiselle. Halusimme tutkimuksella perehtyä opettajan moraalikasvatusajatteluun syvällisemmin. Kartoitimme kyselylomakkeen avulla ala-asteen opettajien käsityksiä moraalikasvatuksesta ja kokemuksia sen toteuttamisesta. Aineisto kerättiin Oulun läänin alueelta keväällä 1994 ja analysoitiin kvalitatiivisesti. Tutkimukseen osallistuneiden opettajien näkökulma moraalikasvatukseen on käytännönläheinen ja lapsen parasta tavoitteleva. Moraalikasvattaja tarvitsee teoriaa, tukiessaan lapsen moraalista kasvua. Moraaliajattelun muuttuminen heijastuu ammattietiikkaan, vaikuttaen opettajan työhön. Moraalikasvatuksen toteutumista peruskoulussa vaikeuttaa sen vähäinen huomioiminen opetussuunnitelmassa. Tämä lisää opettajan omaa vastuuta moraali- ja arvokasvatuksen toteuttajana.