Pienryhmäoppilaiden kokemisen ja oppimisen riemua seikkailuelämyksissä

Tutkimuksessani lähdin toteuttamaan nelipäiväistä opetuskokeilua, jonka tarkoituksena oli yhdistää seikkailukasvatuksen ja elämyspedagogiikan elementtejä pienryhmän kokonaisopetukseen. Tutkimuksessa mukana oli kahdeksan 1.-2. luokan pienryhmän oppilasta. Oppilaat osallistuivat neljän päivän aikana y...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Määttä, Kati
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2006
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/89504
_version_ 1826225684090978304
author Määttä, Kati
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Määttä, Kati Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Määttä, Kati Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Määttä, Kati
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessani lähdin toteuttamaan nelipäiväistä opetuskokeilua, jonka tarkoituksena oli yhdistää seikkailukasvatuksen ja elämyspedagogiikan elementtejä pienryhmän kokonaisopetukseen. Tutkimuksessa mukana oli kahdeksan 1.-2. luokan pienryhmän oppilasta. Oppilaat osallistuivat neljän päivän aikana ympäristötiedon aihekokonaisuuden pohjalle rakennettuun opetuskokeiluun, jossa muina oppiaineina mukana olivat äidinkieli, matematiikka, liikunta, kuvataide ja musiikki. Tutkimukseni teoriataustaksi olen valinnut seikkailukasvatuksen sekä elämyspedagogiikan. Mielestäni seikkailukasvatus ja elämyspedagogiikka ovat niin lähellä toisiaan, että sen takia kuljetan molempia mukana tutkimuksessani. Molemmissa on paljon toiminnallisuuden, kokemuksellisuuden ja elämyksellisyyden elementtejä, joita on mahdollistaa siirtää koulumaailman. Tutkimukseni on fenomenologis-hermeneuttinen toiminnallinen tapaustutkimus. Fenomenologian ja hermeneutiikan avulla pyrin selvittämään käsityksiä ja ilmiöitä sellaisenaan kuin tutkittavat ne kokivat. Kahdeksan oppilaan haastattelut suoritettiin avoimina ryhmähaastatteluina. Sen lisäksi haastattelin myös luokan omaa opettajaa hänen ajatuksistaan ja käsityksistään opetuskokeilusta. Omat havaintoni kokeilupäivistä kirjasin ylös päiväkirjaan sekä videoin opetuskokeilut. Analyysivaiheessa purin opetuskokeilupäivät niin tarkasti kuin mahdollista. Tutkittavien haastattelujen, omien havaintojeni sekä päiväkirjamerkintöjeni ja luokan oman opettajan havaintojen perusteella hain vastauksia tutkimusongelmiini. Tutkimustulokset osoittivat, että seikkailukasvatuksen ja elämyspedagogiikan elementeillä on paikkansa opetussuunnitelman mukaisessa kokonaisopetuksessa. Seikkailukasvatus ja elämyspedagogiikka antavat kirja- ja kynäpainotteisessa opetuksessa keskittymisongelmista kärsiville lapsille mahdollisuuden toisenlaiseen oppimismuotoon. Tämä tukee teoreettista oppimista, jota oli myös havaittavissa opetuskokeilun aikana.
first_indexed 2024-09-11T08:50:56Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "M\u00e4\u00e4tt\u00e4, Kati", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-10-06T09:26:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-10-06T09:26:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2006", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/89504", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessani l\u00e4hdin toteuttamaan nelip\u00e4iv\u00e4ist\u00e4 opetuskokeilua, jonka tarkoituksena\noli yhdist\u00e4\u00e4 seikkailukasvatuksen ja el\u00e4myspedagogiikan elementtej\u00e4\npienryhm\u00e4n kokonaisopetukseen. Tutkimuksessa mukana oli kahdeksan 1.-2.\nluokan pienryhm\u00e4n oppilasta. Oppilaat osallistuivat nelj\u00e4n p\u00e4iv\u00e4n aikana ymp\u00e4rist\u00f6tiedon\naihekokonaisuuden pohjalle rakennettuun opetuskokeiluun, jossa\nmuina oppiaineina mukana olivat \u00e4idinkieli, matematiikka, liikunta, kuvataide ja\nmusiikki.\nTutkimukseni teoriataustaksi olen valinnut seikkailukasvatuksen sek\u00e4 el\u00e4myspedagogiikan.\nMielest\u00e4ni seikkailukasvatus ja el\u00e4myspedagogiikka ovat niin l\u00e4hell\u00e4\ntoisiaan, ett\u00e4 sen takia kuljetan molempia mukana tutkimuksessani. Molemmissa\non paljon toiminnallisuuden, kokemuksellisuuden ja el\u00e4myksellisyyden\nelementtej\u00e4, joita on mahdollistaa siirt\u00e4\u00e4 koulumaailman.\nTutkimukseni on fenomenologis-hermeneuttinen toiminnallinen tapaustutkimus.\nFenomenologian ja hermeneutiikan avulla pyrin selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n k\u00e4sityksi\u00e4 ja ilmi\u00f6it\u00e4\nsellaisenaan kuin tutkittavat ne kokivat. Kahdeksan oppilaan haastattelut suoritettiin\navoimina ryhm\u00e4haastatteluina. Sen lis\u00e4ksi haastattelin my\u00f6s luokan\nomaa opettajaa h\u00e4nen ajatuksistaan ja k\u00e4sityksist\u00e4\u00e4n opetuskokeilusta. Omat\nhavaintoni kokeilup\u00e4ivist\u00e4 kirjasin yl\u00f6s p\u00e4iv\u00e4kirjaan sek\u00e4 videoin opetuskokeilut.\nAnalyysivaiheessa purin opetuskokeilup\u00e4iv\u00e4t niin tarkasti kuin mahdollista. Tutkittavien\nhaastattelujen, omien havaintojeni sek\u00e4 p\u00e4iv\u00e4kirjamerkint\u00f6jeni ja luokan\noman opettajan havaintojen perusteella hain vastauksia tutkimusongelmiini.\nTutkimustulokset osoittivat, ett\u00e4 seikkailukasvatuksen ja el\u00e4myspedagogiikan\nelementeill\u00e4 on paikkansa opetussuunnitelman mukaisessa kokonaisopetuksessa.\nSeikkailukasvatus ja el\u00e4myspedagogiikka antavat kirja- ja kyn\u00e4painotteisessa\nopetuksessa keskittymisongelmista k\u00e4rsiville lapsille mahdollisuuden toisenlaiseen\noppimismuotoon. T\u00e4m\u00e4 tukee teoreettista oppimista, jota oli my\u00f6s\nhavaittavissa opetuskokeilun aikana.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-10-06T09:26:37Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-10-06T09:26:37Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2006", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "84", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Pienryhm\u00e4oppilaiden kokemisen ja oppimisen riemua seikkailuel\u00e4myksiss\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202310065533", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "seikkailukasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "el\u00e4myspedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokonaisopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemusoppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fenomenologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_89504
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:33Z
main_date 2006-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2006
publishDate 2006
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Määttä, Kati Pienryhmäoppilaiden kokemisen ja oppimisen riemua seikkailuelämyksissä Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 seikkailukasvatus elämyspedagogiikka kokonaisopetus kokemusoppiminen fenomenologia
title Pienryhmäoppilaiden kokemisen ja oppimisen riemua seikkailuelämyksissä
title_full Pienryhmäoppilaiden kokemisen ja oppimisen riemua seikkailuelämyksissä
title_fullStr Pienryhmäoppilaiden kokemisen ja oppimisen riemua seikkailuelämyksissä Pienryhmäoppilaiden kokemisen ja oppimisen riemua seikkailuelämyksissä
title_full_unstemmed Pienryhmäoppilaiden kokemisen ja oppimisen riemua seikkailuelämyksissä Pienryhmäoppilaiden kokemisen ja oppimisen riemua seikkailuelämyksissä
title_short Pienryhmäoppilaiden kokemisen ja oppimisen riemua seikkailuelämyksissä
title_sort pienryhmäoppilaiden kokemisen ja oppimisen riemua seikkailuelämyksissä
title_txtP Pienryhmäoppilaiden kokemisen ja oppimisen riemua seikkailuelämyksissä
topic Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 seikkailukasvatus elämyspedagogiikka kokonaisopetus kokemusoppiminen fenomenologia
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education elämyspedagogiikka fenomenologia kokemusoppiminen kokonaisopetus seikkailukasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/89504 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202310065533
work_keys_str_mv AT määttäkati pienryhmäoppilaidenkokemisenjaoppimisenriemuaseikkailuelämyksissä