Pienryhmäoppilaiden kokemisen ja oppimisen riemua seikkailuelämyksissä

Tutkimuksessani lähdin toteuttamaan nelipäiväistä opetuskokeilua, jonka tarkoituksena oli yhdistää seikkailukasvatuksen ja elämyspedagogiikan elementtejä pienryhmän kokonaisopetukseen. Tutkimuksessa mukana oli kahdeksan 1.-2. luokan pienryhmän oppilasta. Oppilaat osallistuivat neljän päivän aikana y...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Määttä, Kati
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2006
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/89504
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimuksessani lähdin toteuttamaan nelipäiväistä opetuskokeilua, jonka tarkoituksena oli yhdistää seikkailukasvatuksen ja elämyspedagogiikan elementtejä pienryhmän kokonaisopetukseen. Tutkimuksessa mukana oli kahdeksan 1.-2. luokan pienryhmän oppilasta. Oppilaat osallistuivat neljän päivän aikana ympäristötiedon aihekokonaisuuden pohjalle rakennettuun opetuskokeiluun, jossa muina oppiaineina mukana olivat äidinkieli, matematiikka, liikunta, kuvataide ja musiikki. Tutkimukseni teoriataustaksi olen valinnut seikkailukasvatuksen sekä elämyspedagogiikan. Mielestäni seikkailukasvatus ja elämyspedagogiikka ovat niin lähellä toisiaan, että sen takia kuljetan molempia mukana tutkimuksessani. Molemmissa on paljon toiminnallisuuden, kokemuksellisuuden ja elämyksellisyyden elementtejä, joita on mahdollistaa siirtää koulumaailman. Tutkimukseni on fenomenologis-hermeneuttinen toiminnallinen tapaustutkimus. Fenomenologian ja hermeneutiikan avulla pyrin selvittämään käsityksiä ja ilmiöitä sellaisenaan kuin tutkittavat ne kokivat. Kahdeksan oppilaan haastattelut suoritettiin avoimina ryhmähaastatteluina. Sen lisäksi haastattelin myös luokan omaa opettajaa hänen ajatuksistaan ja käsityksistään opetuskokeilusta. Omat havaintoni kokeilupäivistä kirjasin ylös päiväkirjaan sekä videoin opetuskokeilut. Analyysivaiheessa purin opetuskokeilupäivät niin tarkasti kuin mahdollista. Tutkittavien haastattelujen, omien havaintojeni sekä päiväkirjamerkintöjeni ja luokan oman opettajan havaintojen perusteella hain vastauksia tutkimusongelmiini. Tutkimustulokset osoittivat, että seikkailukasvatuksen ja elämyspedagogiikan elementeillä on paikkansa opetussuunnitelman mukaisessa kokonaisopetuksessa. Seikkailukasvatus ja elämyspedagogiikka antavat kirja- ja kynäpainotteisessa opetuksessa keskittymisongelmista kärsiville lapsille mahdollisuuden toisenlaiseen oppimismuotoon. Tämä tukee teoreettista oppimista, jota oli myös havaittavissa opetuskokeilun aikana.