Opetussuunnitelman pyörteissä ohjausryhmän sekä esi- ja alkuopetuksen niveltyöryhmän kokemuksia paikallistason opetussuunnitelmatyöstä

Tutkimuksemme kohdistui paikalliseen opetussuunnitelmatyöskentelyyn sekä opetussuunnitelmauudistukseen 2016 ohjausryhmän sekä esi- ja alkuopetuksen niveltyöryhmän kokemana. Tutkimuksessa määritellään suomalaista perusopetuksen opetussuunnitelmaa käsitteenä sekä tarkastellaan suomalaista opetussuunni...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Kasi, Hannamaija, Rintamäki, Leena
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2016
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/89483
_version_ 1826225685221343232
author Kasi, Hannamaija Rintamäki, Leena
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kasi, Hannamaija Rintamäki, Leena Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kasi, Hannamaija Rintamäki, Leena Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kasi, Hannamaija
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksemme kohdistui paikalliseen opetussuunnitelmatyöskentelyyn sekä opetussuunnitelmauudistukseen 2016 ohjausryhmän sekä esi- ja alkuopetuksen niveltyöryhmän kokemana. Tutkimuksessa määritellään suomalaista perusopetuksen opetussuunnitelmaa käsitteenä sekä tarkastellaan suomalaista opetussuunnitelmajärjestelmää ja siihen kuuluvaa valtakunnallista ja paikallista opetussuunnitelmaa ohjaavina asiakirjoina tehtävineen, tavoitteineen ja sisältöineen. Historiallisessa katsauksessa esittelemme opetussuunnitelman ohjaavuuden ja toimivuuden muutoksia sekä tarkastelemme tutkimuskohteenamme olevan kaupungin paikallisen opetussuunnitelmatyön etenemisvaiheita. Teoreettisessa viitekehyksessä luomme myös katsauksen aiempiin oman tutkimuksemme kannalta merkittäviin tutkimuksiin. Tutkimuksemme on fenomenologis-hermeneuttinen tapaustutkimus. Tutkimustehtävänämme oli selvittää miten paikallisessa opetussuunnitelmatyöskentelyssä ohjausryhmän ja esi- ja alkuopetuksen niveltyöryhmän jäsenet kokevat opetussuunnitelmauudistuksen 2016. Lisäksi selvitimme ohjausryhmän sekä esi- ja alkuopetuksen niveltyöryhmän jäsenten kokemuksia paikallistason opetussuunnitelman laadintatyöstä sekä esi- ja alkuopetuksen yhteistyöstä ja lapsen oppimispolun jatkumosta. Tutkimusaineiston hankimme avoimella haastattelulla. Aineiston analyysitapana käytimme Giorgin fenomenologiseen psykologiaan pohjautuvaa Perttulan fenomenologista menetelmää omaan tutkimusaineistoomme soveltaen. Tutkimusprosessin eri vaiheisiin liittyvissä valinnoissa ja tutkimusprosessin kulun eri vaiheiden kuvauksessa olemme pyrkineet tarkkuuteen, huomioiden tutkimuksen eettiset ja luotettavuuden näkökulmat. Tutkimusaineiston analyysin pohjalta tekemiemme johtopäätösten mukaan opetussuunnitelmauudistus 2016 koettiin hyvänä, elämänläheisenä ja lapsen oppimispolkua korostavana. Huolta aiheutti uuden opetussuunnitelman mukana tuoma toimintakulttuurin muutos. Opetussuunnitelmatyö koettiin ohjausryhmässä vastuullisena ja laajana mutta hyvin antoisana. Sen sijaan esi- ja alkuopetuksen niveltyöryhmässä työskentely koettiin pettymyksenä, joskin laadittuun Lapsen polku-asiakirjan sisältöön oltiin tyytyväisiä. Esi- ja alkuopetuksen yhteistyötä ja lapsen oppimispolun jatkumoa pidettiin tärkeänä. Yhteistyön onnistuminen koettiin olevan yhteydessä esi- ja alkuopetuksen fyysiseen läheisyyteen.
first_indexed 2024-09-11T08:52:18Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Kasi, Hannamaija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Rintam\u00e4ki, Leena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-10-06T09:01:29Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-10-06T09:01:29Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/89483", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksemme kohdistui paikalliseen opetussuunnitelmaty\u00f6skentelyyn sek\u00e4\nopetussuunnitelmauudistukseen 2016 ohjausryhm\u00e4n sek\u00e4 esi- ja alkuopetuksen\nnivelty\u00f6ryhm\u00e4n kokemana. Tutkimuksessa m\u00e4\u00e4ritell\u00e4\u00e4n suomalaista perusopetuksen\nopetussuunnitelmaa k\u00e4sitteen\u00e4 sek\u00e4 tarkastellaan suomalaista opetussuunnitelmaj\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4\nja siihen kuuluvaa valtakunnallista ja paikallista opetussuunnitelmaa\nohjaavina asiakirjoina teht\u00e4vineen, tavoitteineen ja sis\u00e4lt\u00f6ineen.\nHistoriallisessa katsauksessa esittelemme opetussuunnitelman ohjaavuuden ja\ntoimivuuden muutoksia sek\u00e4 tarkastelemme tutkimuskohteenamme olevan\nkaupungin paikallisen opetussuunnitelmaty\u00f6n etenemisvaiheita. Teoreettisessa\nviitekehyksess\u00e4 luomme my\u00f6s katsauksen aiempiin oman tutkimuksemme\nkannalta merkitt\u00e4viin tutkimuksiin.\nTutkimuksemme on fenomenologis-hermeneuttinen tapaustutkimus. Tutkimusteht\u00e4v\u00e4n\u00e4mme\noli selvitt\u00e4\u00e4 miten paikallisessa opetussuunnitelmaty\u00f6skentelyss\u00e4\nohjausryhm\u00e4n ja esi- ja alkuopetuksen nivelty\u00f6ryhm\u00e4n j\u00e4senet kokevat opetussuunnitelmauudistuksen\n2016. Lis\u00e4ksi selvitimme ohjausryhm\u00e4n sek\u00e4 esi- ja\nalkuopetuksen nivelty\u00f6ryhm\u00e4n j\u00e4senten kokemuksia paikallistason opetussuunnitelman\nlaadintaty\u00f6st\u00e4 sek\u00e4 esi- ja alkuopetuksen yhteisty\u00f6st\u00e4 ja lapsen\noppimispolun jatkumosta. Tutkimusaineiston hankimme avoimella haastattelulla.\nAineiston analyysitapana k\u00e4ytimme Giorgin fenomenologiseen psykologiaan\npohjautuvaa Perttulan fenomenologista menetelm\u00e4\u00e4 omaan tutkimusaineistoomme\nsoveltaen. Tutkimusprosessin eri vaiheisiin liittyviss\u00e4 valinnoissa ja\ntutkimusprosessin kulun eri vaiheiden kuvauksessa olemme pyrkineet tarkkuuteen,\nhuomioiden tutkimuksen eettiset ja luotettavuuden n\u00e4k\u00f6kulmat.\nTutkimusaineiston analyysin pohjalta tekemiemme johtop\u00e4\u00e4t\u00f6sten mukaan\nopetussuunnitelmauudistus 2016 koettiin hyv\u00e4n\u00e4, el\u00e4m\u00e4nl\u00e4heisen\u00e4 ja lapsen\noppimispolkua korostavana. Huolta aiheutti uuden opetussuunnitelman mukana\ntuoma toimintakulttuurin muutos. Opetussuunnitelmaty\u00f6 koettiin ohjausryhm\u00e4ss\u00e4\nvastuullisena ja laajana mutta hyvin antoisana. Sen sijaan esi- ja alkuopetuksen\nnivelty\u00f6ryhm\u00e4ss\u00e4 ty\u00f6skentely koettiin pettymyksen\u00e4, joskin laadittuun Lapsen\npolku-asiakirjan sis\u00e4lt\u00f6\u00f6n oltiin tyytyv\u00e4isi\u00e4. Esi- ja alkuopetuksen yhteisty\u00f6t\u00e4 ja\nlapsen oppimispolun jatkumoa pidettiin t\u00e4rke\u00e4n\u00e4. Yhteisty\u00f6n onnistuminen koettiin\nolevan yhteydess\u00e4 esi- ja alkuopetuksen fyysiseen l\u00e4heisyyteen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-10-06T09:01:29Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-10-06T09:01:29Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "92", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opetussuunnitelmauudistus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "paikallinen opetussuunnitelmaprosessi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fenomenologinen merkitysanalyysi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opetussuunnitelman py\u00f6rteiss\u00e4 : ohjausryhm\u00e4n sek\u00e4 esi- ja alkuopetuksen nivelty\u00f6ryhm\u00e4n kokemuksia paikallistason opetussuunnitelmaty\u00f6st\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202310065513", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "uudistukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_89483
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:47Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kasi, Hannamaija Rintamäki, Leena Opetussuunnitelman pyörteissä : ohjausryhmän sekä esi- ja alkuopetuksen niveltyöryhmän kokemuksia paikallistason opetussuunnitelmatyöstä opetussuunnitelmauudistus paikallinen opetussuunnitelmaprosessi fenomenologinen merkitysanalyysi Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 kokemukset uudistukset opetussuunnitelmat
title Opetussuunnitelman pyörteissä : ohjausryhmän sekä esi- ja alkuopetuksen niveltyöryhmän kokemuksia paikallistason opetussuunnitelmatyöstä
title_full Opetussuunnitelman pyörteissä : ohjausryhmän sekä esi- ja alkuopetuksen niveltyöryhmän kokemuksia paikallistason opetussuunnitelmatyöstä
title_fullStr Opetussuunnitelman pyörteissä : ohjausryhmän sekä esi- ja alkuopetuksen niveltyöryhmän kokemuksia paikallistason opetussuunnitelmatyöstä Opetussuunnitelman pyörteissä : ohjausryhmän sekä esi- ja alkuopetuksen niveltyöryhmän kokemuksia paikallistason opetussuunnitelmatyöstä
title_full_unstemmed Opetussuunnitelman pyörteissä : ohjausryhmän sekä esi- ja alkuopetuksen niveltyöryhmän kokemuksia paikallistason opetussuunnitelmatyöstä Opetussuunnitelman pyörteissä : ohjausryhmän sekä esi- ja alkuopetuksen niveltyöryhmän kokemuksia paikallistason opetussuunnitelmatyöstä
title_short Opetussuunnitelman pyörteissä
title_sort opetussuunnitelman pyörteissä ohjausryhmän sekä esi ja alkuopetuksen niveltyöryhmän kokemuksia paikallistason opetussuunnitelmatyöstä
title_sub ohjausryhmän sekä esi- ja alkuopetuksen niveltyöryhmän kokemuksia paikallistason opetussuunnitelmatyöstä
title_txtP Opetussuunnitelman pyörteissä : ohjausryhmän sekä esi- ja alkuopetuksen niveltyöryhmän kokemuksia paikallistason opetussuunnitelmatyöstä
topic opetussuunnitelmauudistus paikallinen opetussuunnitelmaprosessi fenomenologinen merkitysanalyysi Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 kokemukset uudistukset opetussuunnitelmat
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education fenomenologinen merkitysanalyysi kokemukset opetussuunnitelmat opetussuunnitelmauudistus paikallinen opetussuunnitelmaprosessi uudistukset
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/89483 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202310065513
work_keys_str_mv AT kasihannamaija opetussuunnitelmanpyörteissäohjausryhmänsekäesijaalkuopetuksenniveltyöryhmänkokem