Acceptance and inclusivity in the classroom English teacher trainees' attitudes toward gender-neutral language in their future teaching of English

Sukupuolineutraalin kielen ja yksikkömuotoisen ’they’-pronominin kasvava käyttö englannin kielessä on herättänyt nykypäivänä paljon julkista keskustelua. Tämä tutkimus pyrkii selvittämään englanninopettajaopiskelijoiden asenteita sukupuolineutraalia kielenkäyttöä kohtaan heidän tulevassa työssään en...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Vellamo, Pinja
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/89390
_version_ 1828193203964084224
author Vellamo, Pinja
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Vellamo, Pinja Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Vellamo, Pinja Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Vellamo, Pinja
datasource_str_mv jyx
description Sukupuolineutraalin kielen ja yksikkömuotoisen ’they’-pronominin kasvava käyttö englannin kielessä on herättänyt nykypäivänä paljon julkista keskustelua. Tämä tutkimus pyrkii selvittämään englanninopettajaopiskelijoiden asenteita sukupuolineutraalia kielenkäyttöä kohtaan heidän tulevassa työssään englanninopettajana. Tutkimuskysymykseni ovat: missä pedagogisissa konteksteissa englanninopettajaopiskelijat näkevät itsensä käyttämässä sukupuolineutraalia kieltä ja mitä toistuvia teemoja ilmenee heidän vastauksissaan näihin pedagogisiin konteksteihin liittyen. Lisäksi pyrin selvittämään tunnistavatko englanninopettajaopiskelijat sukupuolittuneita ja sukupuolineutraaleja ilmauksia, millaisia sukupuolineutraaleja ilmauksia he ovat halukkaita käyttämään ja ovatko nämä yhteneväisiä heidän asenteidensa kanssa. Tutkimuksen aineisto koostuu kyselyvastauksista, jotka keräsin Google Forms-kyselyn avulla. Kyselyyn osallistui 35 englanninopettajaopiskelijaa. Kysely sisälsi yhden monivalintakysymyksen, laadullisia kysymyksiä ja Likert-asteikkokysymyksiä. Analyysissa paino oli laadullisten vastausten tarkastelussa. Teemoittelin laadulliset vastaukset käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Monivalintakysymyksen ja Likert-asteikkokysymysten analyysissa hyödynsin Google Forms-ohjelman ominaisuuksia. Tutkimustulokset osoittivat myönteistä suhtautumista sukupuolineutraalin kielen, kuten ’they’-pronominin käyttöön. Myös sukupuolittuneet ilmaukset tunnistettiin melko johdonmukaisesti. Sukupuolineutraalin kielenkäytön tilanteet jaoin seuraaviin pääteemoihin: opetustilanteet, ihmisiin viittaaminen ja kaikki mahdolliset tilanteet. Syyt sukupuolineutraalin kielen käyttöön jaoin puolestaan seuraaviin pääteemoihin: hyväksyntä ja inklusiivisuus, haitallisen kielenkäytön välttäminen sekä opettajan velvollisuus. Likert-asteikkovastaukset kuitenkin osoittivat, että vaikka asenteet sukupuolineutraalia kieltä kohtaan olivat myönteiset, ovat sukupuolittuneet ilmaukset juurtuneet englanninopettajaopiskelijoiden kielenkäyttöön ja sukupuolineutraalin kielen käyttö vaatii tietoista yritystä.
first_indexed 2023-10-05T20:01:00Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Sayers, Dave", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Vellamo, Pinja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-10-05T06:17:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-10-05T06:17:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/89390", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Sukupuolineutraalin kielen ja yksikk\u00f6muotoisen \u2019they\u2019-pronominin kasvava k\u00e4ytt\u00f6 englannin kieless\u00e4 on her\u00e4tt\u00e4nyt nykyp\u00e4iv\u00e4n\u00e4 paljon julkista keskustelua. T\u00e4m\u00e4 tutkimus pyrkii selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n englanninopettajaopiskelijoiden asenteita sukupuolineutraalia kielenk\u00e4ytt\u00f6\u00e4 kohtaan heid\u00e4n tulevassa ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n englanninopettajana. Tutkimuskysymykseni ovat: miss\u00e4 pedagogisissa konteksteissa\nenglanninopettajaopiskelijat n\u00e4kev\u00e4t itsens\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ss\u00e4 sukupuolineutraalia kielt\u00e4 ja mit\u00e4 toistuvia teemoja ilmenee heid\u00e4n vastauksissaan n\u00e4ihin pedagogisiin konteksteihin liittyen. Lis\u00e4ksi pyrin selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n tunnistavatko englanninopettajaopiskelijat sukupuolittuneita ja sukupuolineutraaleja ilmauksia, millaisia sukupuolineutraaleja ilmauksia he ovat halukkaita k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n ja ovatko n\u00e4m\u00e4 yhtenev\u00e4isi\u00e4 heid\u00e4n asenteidensa kanssa.\n\nTutkimuksen aineisto koostuu kyselyvastauksista, jotka ker\u00e4sin Google Forms-kyselyn avulla. Kyselyyn osallistui 35 englanninopettajaopiskelijaa. Kysely sis\u00e4lsi yhden monivalintakysymyksen, laadullisia kysymyksi\u00e4 ja Likert-asteikkokysymyksi\u00e4. Analyysissa paino oli laadullisten vastausten tarkastelussa. Teemoittelin laadulliset vastaukset k\u00e4ytt\u00e4en aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia. Monivalintakysymyksen\nja Likert-asteikkokysymysten analyysissa hy\u00f6dynsin Google Forms-ohjelman ominaisuuksia.\n\nTutkimustulokset osoittivat my\u00f6nteist\u00e4 suhtautumista sukupuolineutraalin kielen, kuten \u2019they\u2019-pronominin k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n. My\u00f6s sukupuolittuneet ilmaukset tunnistettiin melko johdonmukaisesti. Sukupuolineutraalin kielenk\u00e4yt\u00f6n tilanteet jaoin seuraaviin p\u00e4\u00e4teemoihin: opetustilanteet, ihmisiin viittaaminen ja kaikki mahdolliset tilanteet. Syyt sukupuolineutraalin kielen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n jaoin puolestaan\nseuraaviin p\u00e4\u00e4teemoihin: hyv\u00e4ksynt\u00e4 ja inklusiivisuus, haitallisen kielenk\u00e4yt\u00f6n v\u00e4ltt\u00e4minen sek\u00e4 opettajan velvollisuus. Likert-asteikkovastaukset kuitenkin osoittivat, ett\u00e4 vaikka asenteet sukupuolineutraalia kielt\u00e4 kohtaan olivat my\u00f6nteiset, ovat sukupuolittuneet ilmaukset juurtuneet englanninopettajaopiskelijoiden kielenk\u00e4ytt\u00f6\u00f6n ja sukupuolineutraalin kielen k\u00e4ytt\u00f6 vaatii tietoista yrityst\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-10-05T06:17:03Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-10-05T06:17:03Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "31", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "gender-neutral language", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "gender-inclusive language", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "gender-fair language", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "singular they", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "inductive content analysis", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Acceptance and inclusivity in the classroom : English teacher trainees' attitudes toward gender-neutral language in their future teaching of English", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202310055420", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asenteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "survey-tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "attitudes", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "survey research", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "content analysis", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_89390
language eng
last_indexed 2025-03-31T20:02:13Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d420b3b8-4eb5-41fe-aeaf-9e51da56e217\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202310055420.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Vellamo, Pinja Acceptance and inclusivity in the classroom : English teacher trainees' attitudes toward gender-neutral language in their future teaching of English gender-neutral language gender-inclusive language gender-fair language singular they inductive content analysis Englannin kieli English 301 asenteet survey-tutkimus sisällönanalyysi englannin kieli attitudes survey research content analysis English language
title Acceptance and inclusivity in the classroom : English teacher trainees' attitudes toward gender-neutral language in their future teaching of English
title_full Acceptance and inclusivity in the classroom : English teacher trainees' attitudes toward gender-neutral language in their future teaching of English
title_fullStr Acceptance and inclusivity in the classroom : English teacher trainees' attitudes toward gender-neutral language in their future teaching of English Acceptance and inclusivity in the classroom : English teacher trainees' attitudes toward gender-neutral language in their future teaching of English
title_full_unstemmed Acceptance and inclusivity in the classroom : English teacher trainees' attitudes toward gender-neutral language in their future teaching of English Acceptance and inclusivity in the classroom : English teacher trainees' attitudes toward gender-neutral language in their future teaching of English
title_short Acceptance and inclusivity in the classroom
title_sort acceptance and inclusivity in the classroom english teacher trainees attitudes toward gender neutral language in their future teaching of english
title_sub English teacher trainees' attitudes toward gender-neutral language in their future teaching of English
title_txtP Acceptance and inclusivity in the classroom : English teacher trainees' attitudes toward gender-neutral language in their future teaching of English
topic gender-neutral language gender-inclusive language gender-fair language singular they inductive content analysis Englannin kieli English 301 asenteet survey-tutkimus sisällönanalyysi englannin kieli attitudes survey research content analysis English language
topic_facet 301 Englannin kieli English English language asenteet attitudes content analysis englannin kieli gender-fair language gender-inclusive language gender-neutral language inductive content analysis singular they sisällönanalyysi survey research survey-tutkimus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/89390 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202310055420
work_keys_str_mv AT vellamopinja acceptanceandinclusivityintheclassroomenglishteachertraineesattitudestowardgenderne