Rehtoreiden kokemuksia opettajien työhyvinvointiin vaikuttamisesta

Mediassa on viime aikoina uutisoitu paljon opettajien työssä jaksamisesta. Opettajien uupuminen, sekä työn kuormittavuus ovat merkittäviä työhyvinvointia heikentäviä tekijöitä. Loppuun palaminen sekä heikko työhyvinvointi näyttäytyvät äärimmillään työstä pois hakeutumisena. Rehtoreilta vaaditaan kei...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Herranen, Vilma
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/89248
_version_ 1826225682393333760
author Herranen, Vilma
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Herranen, Vilma Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Herranen, Vilma Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Herranen, Vilma
datasource_str_mv jyx
description Mediassa on viime aikoina uutisoitu paljon opettajien työssä jaksamisesta. Opettajien uupuminen, sekä työn kuormittavuus ovat merkittäviä työhyvinvointia heikentäviä tekijöitä. Loppuun palaminen sekä heikko työhyvinvointi näyttäytyvät äärimmillään työstä pois hakeutumisena. Rehtoreilta vaaditaan keinoja ylläpitää työhyvinvointia, sekä herkkyyttä tunnistaa työssä uupumisen merkkejä. Katseen suuntaaminen tekijöihin, joilla pyritään tukemaan työyhteisössä yksilöiden työhyvinvointia on nyt ajankohtaisempaa kuin koskaan aiemmin. Tutkimuksessa tarkastellaan työhyvinvointia yksilön psyykkisellä sekä sosiaalisella osa-alueella. Tutkimuksessa tarkastellaan työhön sitouttavia tekijöitä sekä pyritään luomaan ymmärrystä rehtorin roolista tukemassa työntekijän työhyvinvointia. Tutkimusaineisto on kerätty rehtoreilta kyselylomakkeella. Tutkimuksen tuloksissa ilmeni, että toimivalla johtajuudella voidaan vaikuttaa työntekijöiden kokemaan työhyvinvointiin. Tuloksissa ilmeni, että rehtoreiden tarjoaman tuen tulee aktivoida yksilöitä huolehtimaan omasta jaksamisesta, sekä tunnistamaan tilanteita, joissa hyvinvointi horjuu. Keskeisenä tekijänä nähdään yhteisten tavoitteiden luominen. Tutkimuksessa syvennytään tarkastelemaan sitä miten johtajuutta toteutetaan työhyvinvointia tukien. Tutkimuksessa tarkastellaan rehtoreiden kokemuksia mahdollisuuksistaan tukea työhyvinvointia sosiaalisen ja psyykkisen hyvinvoinnin osa-alueella. Sosiaalisella viitataan tässä tutkimuksessa työyhteisöön liittyviin tekijöihin ja psyykkisellä työhön liittyvään kuormitukseen. Tutkimustuloksissa ilmenivät tärkeimmät ja tehokkaimmat työhyvinvointia tukevat keinot. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys tarkastelee johtajuutta, työhyvinvointia sekä työyhteisöä. Aihepiireinä ovat johtajuus, sekä työhyvinvointi ja sen osa-alueet.
first_indexed 2023-09-27T20:23:45Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Fonsen, Elina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Herranen, Vilma", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-09-27T06:23:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-09-27T06:23:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/89248", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Mediassa on viime aikoina uutisoitu paljon opettajien ty\u00f6ss\u00e4 jaksamisesta. Opettajien uupuminen, sek\u00e4 ty\u00f6n kuormittavuus ovat merkitt\u00e4vi\u00e4 ty\u00f6hyvinvointia heikent\u00e4vi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4. Loppuun palaminen sek\u00e4 heikko ty\u00f6hyvinvointi n\u00e4ytt\u00e4ytyv\u00e4t \u00e4\u00e4rimmill\u00e4\u00e4n ty\u00f6st\u00e4 pois hakeutumisena. Rehtoreilta vaaditaan keinoja yll\u00e4pit\u00e4\u00e4 ty\u00f6hyvinvointia, sek\u00e4 herkkyytt\u00e4 tunnistaa ty\u00f6ss\u00e4 uupumisen merkkej\u00e4. Katseen suuntaaminen tekij\u00f6ihin, joilla pyrit\u00e4\u00e4n tukemaan ty\u00f6yhteis\u00f6ss\u00e4 yksil\u00f6iden ty\u00f6hyvinvointia on nyt ajankohtaisempaa kuin koskaan aiemmin. Tutkimuksessa tarkastellaan ty\u00f6hyvinvointia yksil\u00f6n psyykkisell\u00e4 sek\u00e4 sosiaalisella osa-alueella. Tutkimuksessa tarkastellaan ty\u00f6h\u00f6n sitouttavia tekij\u00f6it\u00e4 sek\u00e4 pyrit\u00e4\u00e4n luomaan ymm\u00e4rryst\u00e4 rehtorin roolista tukemassa ty\u00f6ntekij\u00e4n ty\u00f6hyvinvointia. Tutkimusaineisto on ker\u00e4tty rehtoreilta kyselylomakkeella. Tutkimuksen tuloksissa ilmeni, ett\u00e4 toimivalla johtajuudella voidaan vaikuttaa ty\u00f6ntekij\u00f6iden kokemaan ty\u00f6hyvinvointiin. Tuloksissa ilmeni, ett\u00e4 rehtoreiden tarjoaman tuen tulee aktivoida yksil\u00f6it\u00e4 huolehtimaan omasta jaksamisesta, sek\u00e4 tunnistamaan tilanteita, joissa hyvinvointi horjuu. Keskeisen\u00e4 tekij\u00e4n\u00e4 n\u00e4hd\u00e4\u00e4n yhteisten tavoitteiden luominen. Tutkimuksessa syvennyt\u00e4\u00e4n tarkastelemaan sit\u00e4 miten johtajuutta toteutetaan ty\u00f6hyvinvointia tukien. Tutkimuksessa tarkastellaan rehtoreiden kokemuksia mahdollisuuksistaan tukea ty\u00f6hyvinvointia sosiaalisen ja psyykkisen hyvinvoinnin osa-alueella. Sosiaalisella viitataan t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa ty\u00f6yhteis\u00f6\u00f6n liittyviin tekij\u00f6ihin ja psyykkisell\u00e4 ty\u00f6h\u00f6n liittyv\u00e4\u00e4n kuormitukseen. Tutkimustuloksissa ilmeniv\u00e4t t\u00e4rkeimm\u00e4t ja tehokkaimmat ty\u00f6hyvinvointia tukevat keinot. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys tarkastelee johtajuutta, ty\u00f6hyvinvointia sek\u00e4 ty\u00f6yhteis\u00f6\u00e4. Aihepiirein\u00e4 ovat johtajuus, sek\u00e4 ty\u00f6hyvinvointi ja sen osa-alueet.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-09-27T06:23:14Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-09-27T06:23:14Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "79", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Rehtoreiden kokemuksia opettajien ty\u00f6hyvinvointiin vaikuttamisesta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202309275259", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6yhteis\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "rehtorit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "johtaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "johtajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "jaksaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_89248
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:51Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Herranen, Vilma Rehtoreiden kokemuksia opettajien työhyvinvointiin vaikuttamisesta Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 työyhteisöt työhyvinvointi rehtorit johtaminen johtajuus opettajat jaksaminen
title Rehtoreiden kokemuksia opettajien työhyvinvointiin vaikuttamisesta
title_full Rehtoreiden kokemuksia opettajien työhyvinvointiin vaikuttamisesta
title_fullStr Rehtoreiden kokemuksia opettajien työhyvinvointiin vaikuttamisesta Rehtoreiden kokemuksia opettajien työhyvinvointiin vaikuttamisesta
title_full_unstemmed Rehtoreiden kokemuksia opettajien työhyvinvointiin vaikuttamisesta Rehtoreiden kokemuksia opettajien työhyvinvointiin vaikuttamisesta
title_short Rehtoreiden kokemuksia opettajien työhyvinvointiin vaikuttamisesta
title_sort rehtoreiden kokemuksia opettajien työhyvinvointiin vaikuttamisesta
title_txtP Rehtoreiden kokemuksia opettajien työhyvinvointiin vaikuttamisesta
topic Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 työyhteisöt työhyvinvointi rehtorit johtaminen johtajuus opettajat jaksaminen
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education jaksaminen johtajuus johtaminen opettajat rehtorit työhyvinvointi työyhteisöt
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/89248 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202309275259
work_keys_str_mv AT herranenvilma rehtoreidenkokemuksiaopettajientyöhyvinvointiinvaikuttamisesta