Peruskoulun yrittäjyyskasvatus sosiaalisen markkinoinnin ilmiönä

Yrittäjyyskasvatus on yksi koulutuksen keskeisimmistä kehittämisalueista yhteiskunnassamme tapahtuneiden murrosten ja muutosten myötä. Erilaisten taloudellisten ja sosiaalisten haasteiden myötä vaatimus yrittäjyyskasvatuksen kehittämistä ja edistämistä kohtaan on merkittävästi lisääntynyt suomalaise...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Salmi, Noora
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, School of Business and Economics, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Kauppakorkeakoulu, Opettajankoulutuslaitos, Taloustieteet, Department of Teacher Education, Business and Economics, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/89164
_version_ 1826225733976981504
author Salmi, Noora
author2 Faculty of Education and Psychology School of Business and Economics Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Kauppakorkeakoulu Opettajankoulutuslaitos Taloustieteet Department of Teacher Education Business and Economics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Salmi, Noora Faculty of Education and Psychology School of Business and Economics Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Kauppakorkeakoulu Opettajankoulutuslaitos Taloustieteet Department of Teacher Education Business and Economics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Salmi, Noora Faculty of Education and Psychology School of Business and Economics Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Kauppakorkeakoulu Opettajankoulutuslaitos Taloustieteet Department of Teacher Education Business and Economics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Salmi, Noora
datasource_str_mv jyx
description Yrittäjyyskasvatus on yksi koulutuksen keskeisimmistä kehittämisalueista yhteiskunnassamme tapahtuneiden murrosten ja muutosten myötä. Erilaisten taloudellisten ja sosiaalisten haasteiden myötä vaatimus yrittäjyyskasvatuksen kehittämistä ja edistämistä kohtaan on merkittävästi lisääntynyt suomalaisessa yhteiskunnassa. Yrittäjyyskasvatuksen tavoitteena on kehittää lapsissa ja nuorissa yrittäjämäisiä asenteita, tietoja, taitoja ja tapoja. Sosiaalisen markkinoinnin lähestymistapoja, tekniikoita ja periaatteita voidaan soveltaa käyttäytymisen muutokseen, jolla pyritään hyödyttämään sekä yksilöä että koko yhteiskuntaa laajemmin kasvattaen hyvinvointia ja yhteistä hyvää. Suomalainen yhteiskunta tarvitsee lisää yrittäjämäisiä suhtautumis- ja toimintatapoja, sillä kehittyvän yhteiskunta perustuu yrittäjämäiseen toimintaan. Tämä pro gradu -kaksoistutkimuksen tavoitteena on kuvata peruskoulun yrittäjyyskasvatukseen sosiaalisen markkinoinnin ilmiönä yhdistäen kasvatustieteen ja markkinoinnin näkökulmat toisiinsa. Tarkoituksena on ymmärtää alakoulussa annettavaa yrittäjyyskasvatusta sekä ymmärtää sen taustalla tapahtuvaa käyttäytymisen muutosta, kun opettajat omaksuvat yrittäjyyskasvatuksen opetussuunnitelman hengessä opetuksen lähtökohdaksi ja läpi leikkaavaksi arjen toimintatavoissa jatkuvasti läsnä olevaksi teemaksi. Tutkimus toteutettiin yrittäjyyskasvatustaan kehittäneille edelläkävijäopettajille teemahaastatteluna ja aineisto analysoitiin teemoittelemalla. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että peruskoulun yrittäjyyskasvatus voidaan nähdä sosiaalisen markkinoinnin ilmiönä, jolla pyritään ratkomaan yhteiskunnassa vallitsevia kompleksisia ongelmia. Opettajien yrittäjyyskasvatuksen omaksuminen on asteittain etenevä prosessi, johon vaikuttavat hyvin monen eri tason tekijät estäen tai tukien käyttäytymisen muutosta. Merkittävimpänä tekijänä nousi esiin opettajan oma motivaatio. Tulosten perusteella voidaan ymmärtää yrittäjyyskasvatusta laaja-alaisesti ja soveltaa tätä ymmärrystä suunniteltaessa käyttäytymisen muutosohjelmia, joiden tavoitteena on saada opettajat omaksumaan yrittäjyyskasvatus enenevissä määrin ja syvällisemmin osaksi omaa opetustaan.
first_indexed 2023-09-19T20:00:43Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Taiminen, Heini", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Munnukka, Juha", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Itkonen, Matti", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Salmi, Noora", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-09-19T05:36:01Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-09-19T05:36:01Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/89164", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Yritt\u00e4jyyskasvatus on yksi koulutuksen keskeisimmist\u00e4 kehitt\u00e4misalueista yhteiskunnassamme tapahtuneiden murrosten ja muutosten my\u00f6t\u00e4. Erilaisten taloudellisten ja sosiaalisten haasteiden my\u00f6t\u00e4 vaatimus yritt\u00e4jyyskasvatuksen\nkehitt\u00e4mist\u00e4 ja edist\u00e4mist\u00e4 kohtaan on merkitt\u00e4v\u00e4sti lis\u00e4\u00e4ntynyt suomalaisessa yhteiskunnassa. Yritt\u00e4jyyskasvatuksen tavoitteena on kehitt\u00e4\u00e4 lapsissa ja nuorissa yritt\u00e4j\u00e4m\u00e4isi\u00e4 asenteita, tietoja, taitoja ja tapoja. Sosiaalisen markkinoinnin l\u00e4hestymistapoja, tekniikoita ja periaatteita voidaan soveltaa k\u00e4ytt\u00e4ytymisen muutokseen, jolla pyrit\u00e4\u00e4n hy\u00f6dytt\u00e4m\u00e4\u00e4n sek\u00e4 yksil\u00f6\u00e4 ett\u00e4 koko yhteiskuntaa laajemmin kasvattaen hyvinvointia ja yhteist\u00e4 hyv\u00e4\u00e4. Suomalainen yhteiskunta\ntarvitsee lis\u00e4\u00e4 yritt\u00e4j\u00e4m\u00e4isi\u00e4 suhtautumis- ja toimintatapoja, sill\u00e4 kehittyv\u00e4n yhteiskunta perustuu yritt\u00e4j\u00e4m\u00e4iseen toimintaan.\n\nT\u00e4m\u00e4 pro gradu -kaksoistutkimuksen tavoitteena on kuvata peruskoulun yritt\u00e4jyyskasvatukseen sosiaalisen markkinoinnin ilmi\u00f6n\u00e4 yhdist\u00e4en kasvatustieteen ja markkinoinnin n\u00e4k\u00f6kulmat toisiinsa. Tarkoituksena on ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 alakoulussa annettavaa yritt\u00e4jyyskasvatusta sek\u00e4 ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 sen taustalla tapahtuvaa k\u00e4ytt\u00e4ytymisen muutosta, kun opettajat omaksuvat yritt\u00e4jyyskasvatuksen opetussuunnitelman hengess\u00e4 opetuksen l\u00e4ht\u00f6kohdaksi ja l\u00e4pi leikkaavaksi arjen toimintatavoissa jatkuvasti l\u00e4sn\u00e4 olevaksi teemaksi. Tutkimus toteutettiin yritt\u00e4jyyskasvatustaan kehitt\u00e4neille edell\u00e4k\u00e4vij\u00e4opettajille teemahaastatteluna ja aineisto analysoitiin teemoittelemalla.\n\nTutkimuksen tulokset osoittivat, ett\u00e4 peruskoulun yritt\u00e4jyyskasvatus voidaan n\u00e4hd\u00e4 sosiaalisen markkinoinnin ilmi\u00f6n\u00e4, jolla pyrit\u00e4\u00e4n ratkomaan yhteiskunnassa vallitsevia kompleksisia ongelmia. Opettajien yritt\u00e4jyyskasvatuksen omaksuminen on asteittain etenev\u00e4 prosessi, johon vaikuttavat hyvin monen eri tason tekij\u00e4t est\u00e4en tai tukien k\u00e4ytt\u00e4ytymisen muutosta. Merkitt\u00e4vimp\u00e4n\u00e4 tekij\u00e4n\u00e4 nousi esiin opettajan oma motivaatio. Tulosten perusteella voidaan ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 yritt\u00e4jyyskasvatusta laaja-alaisesti ja soveltaa t\u00e4t\u00e4 ymm\u00e4rryst\u00e4 suunniteltaessa k\u00e4ytt\u00e4ytymisen muutosohjelmia, joiden tavoitteena on saada opettajat omaksumaan yritt\u00e4jyyskasvatus eneneviss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin ja syv\u00e4llisemmin osaksi omaa opetustaan.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-09-19T05:36:01Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-09-19T05:36:01Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "108", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "k\u00e4ytt\u00e4ytymisen muutos", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Peruskoulun yritt\u00e4jyyskasvatus sosiaalisen markkinoinnin ilmi\u00f6n\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202309195181", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20423", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen markkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yritt\u00e4jyyskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yritt\u00e4jyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "markkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_89164
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:03Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/928ed2b7-7c8a-4e7f-8af6-2108fa0639d2\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202309195181.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Salmi, Noora Peruskoulun yrittäjyyskasvatus sosiaalisen markkinoinnin ilmiönä käyttäytymisen muutos Teacher Education Marketing Luokanopettajakoulutus Markkinointi 103 20423 sosiaalinen markkinointi yrittäjyyskasvatus yrittäjyys käyttäytyminen markkinointi
title Peruskoulun yrittäjyyskasvatus sosiaalisen markkinoinnin ilmiönä
title_full Peruskoulun yrittäjyyskasvatus sosiaalisen markkinoinnin ilmiönä
title_fullStr Peruskoulun yrittäjyyskasvatus sosiaalisen markkinoinnin ilmiönä Peruskoulun yrittäjyyskasvatus sosiaalisen markkinoinnin ilmiönä
title_full_unstemmed Peruskoulun yrittäjyyskasvatus sosiaalisen markkinoinnin ilmiönä Peruskoulun yrittäjyyskasvatus sosiaalisen markkinoinnin ilmiönä
title_short Peruskoulun yrittäjyyskasvatus sosiaalisen markkinoinnin ilmiönä
title_sort peruskoulun yrittäjyyskasvatus sosiaalisen markkinoinnin ilmiönä
title_txtP Peruskoulun yrittäjyyskasvatus sosiaalisen markkinoinnin ilmiönä
topic käyttäytymisen muutos Teacher Education Marketing Luokanopettajakoulutus Markkinointi 103 20423 sosiaalinen markkinointi yrittäjyyskasvatus yrittäjyys käyttäytyminen markkinointi
topic_facet 103 20423 Luokanopettajakoulutus Marketing Markkinointi Teacher Education käyttäytyminen käyttäytymisen muutos markkinointi sosiaalinen markkinointi yrittäjyys yrittäjyyskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/89164 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202309195181
work_keys_str_mv AT salminoora peruskoulunyrittäjyyskasvatussosiaalisenmarkkinoinninilmiönä