Globaali K-pop eteläkorealaisen popmusiikin brändäys ja markkinointi

Englanti koetaan monesti niin sanottuna pääkielenä, minkä vuoksi muunkielistä musiikkia voi lähtö-kohtaisesti olla haastavampaa markkinoida, etenkin kansainvälisesti. Kuitenkin suhteessa marginaalinen kieli voi menestyä musiikissa, kuten eteläkorealainen popmusiikki ”K-pop” on meille viime vuosikymm...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ropponen, Sirja
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/89112
_version_ 1828193199730982912
author Ropponen, Sirja
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Ropponen, Sirja Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Ropponen, Sirja Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Ropponen, Sirja
datasource_str_mv jyx
description Englanti koetaan monesti niin sanottuna pääkielenä, minkä vuoksi muunkielistä musiikkia voi lähtö-kohtaisesti olla haastavampaa markkinoida, etenkin kansainvälisesti. Kuitenkin suhteessa marginaalinen kieli voi menestyä musiikissa, kuten eteläkorealainen popmusiikki ”K-pop” on meille viime vuosikymmenillä osoittanut. K-popissa pääkielenä käytetään koreaa, mutta kappaleissa englantia, tai yhtä muuta vierasta kieltä käytetään lisämausteena. Marginaalisten kielten tutkiminen musiikkiteollisuudessa on tärkeää, jotta siitä saatua tietoa voidaan hyödyntää tulevaisuudessa, ja saada musiikkimaailmaan enemmän kansainvälisesti menestyneitä marginaaliskielten edustajia. Tutkielma sisältää myös katsauksen fanikulttuurista, ja fanien voimasta musiikkiteollisuuden kannalta. Tutkielma on kirjallisuuskatsaus, ja se keskittyy musiikkitieteen lisäksi markkinoinnin, brändäämisen ja kansainvälisyyden näkökulmaan. Idolin imagon ja brändin rakentaminen ovat keskeisessä roolissa K-popin markkinoinnissa. Kielen vaikutus näkyy monelta osin, esimerkiksi lisäämällä englantia koreankielisten lyriikoiden sekaan, saadaan luotua kuvaa kansainvälisyydestä. Tutkimuskysymykset: - Kuinka K-popia markkinoidaan, ja mitkä tekijät siihen vaikuttavat? - Millainen vaikutus faneilla on sosiaalisessa markkinoinnissa? - Millainen on kielen vaikutus K-popin markkinoinnissa?
first_indexed 2023-09-15T20:01:02Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Peltola, Henna-Riikka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ropponen, Sirja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-09-15T05:07:39Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-09-15T05:07:39Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/89112", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Englanti koetaan monesti niin sanottuna p\u00e4\u00e4kielen\u00e4, mink\u00e4 vuoksi muunkielist\u00e4 musiikkia voi l\u00e4ht\u00f6-kohtaisesti olla haastavampaa markkinoida, etenkin kansainv\u00e4lisesti. Kuitenkin suhteessa marginaalinen kieli voi menesty\u00e4 musiikissa, kuten etel\u00e4korealainen popmusiikki \u201dK-pop\u201d on meille viime vuosikymmenill\u00e4 osoittanut. K-popissa p\u00e4\u00e4kielen\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n koreaa, mutta kappaleissa englantia, tai yht\u00e4 muuta vierasta kielt\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n lis\u00e4mausteena.\nMarginaalisten kielten tutkiminen musiikkiteollisuudessa on t\u00e4rke\u00e4\u00e4, jotta siit\u00e4 saatua tietoa voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 tulevaisuudessa, ja saada musiikkimaailmaan enemm\u00e4n kansainv\u00e4lisesti menestyneit\u00e4 marginaaliskielten edustajia. Tutkielma sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 my\u00f6s katsauksen fanikulttuurista, ja fanien voimasta musiikkiteollisuuden kannalta. Tutkielma on kirjallisuuskatsaus, ja se keskittyy musiikkitieteen lis\u00e4ksi markkinoinnin, br\u00e4nd\u00e4\u00e4misen ja kansainv\u00e4lisyyden n\u00e4k\u00f6kulmaan. Idolin imagon ja br\u00e4ndin rakentaminen ovat keskeisess\u00e4 roolissa K-popin markkinoinnissa. Kielen vaikutus n\u00e4kyy monelta osin, esimerkiksi lis\u00e4\u00e4m\u00e4ll\u00e4 englantia koreankielisten lyriikoiden sekaan, saadaan luotua kuvaa kansainv\u00e4lisyydest\u00e4.\n\nTutkimuskysymykset:\n\n-\tKuinka K-popia markkinoidaan, ja mitk\u00e4 tekij\u00e4t siihen vaikuttavat?\n\n-\tMillainen vaikutus faneilla on sosiaalisessa markkinoinnissa?\n\n-\tMillainen on kielen vaikutus K-popin markkinoinnissa?", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-09-15T05:07:39Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-09-15T05:07:39Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "19", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "etel\u00e4korealainen popmusiikki", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Etel\u00e4-Korea", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Globaali K-pop : etel\u00e4korealaisen popmusiikin br\u00e4nd\u00e4ys ja markkinointi", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202309155133", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkitiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musicology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3051", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "K-pop", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kansainv\u00e4lisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkiteollisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kulttuuriteollisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieli ja kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "popmusiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "markkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "br\u00e4ndit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "muusikot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "imago", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kulttuuri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "br\u00e4nd\u00e4ys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Korean tasavalta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "populaarikulttuuri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_89112
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:41Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/9b97addd-b4ac-4d3d-9e9d-0fea1c585ba5\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202309155133.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ropponen, Sirja Globaali K-pop : eteläkorealaisen popmusiikin brändäys ja markkinointi eteläkorealainen popmusiikki Etelä-Korea Musiikkitiede Musicology 3051 K-pop kansainvälisyys musiikkiteollisuus kulttuuriteollisuus kieli ja kielet popmusiikki markkinointi brändit musiikki muusikot imago kulttuuri brändäys Korean tasavalta populaarikulttuuri
title Globaali K-pop : eteläkorealaisen popmusiikin brändäys ja markkinointi
title_full Globaali K-pop : eteläkorealaisen popmusiikin brändäys ja markkinointi
title_fullStr Globaali K-pop : eteläkorealaisen popmusiikin brändäys ja markkinointi Globaali K-pop : eteläkorealaisen popmusiikin brändäys ja markkinointi
title_full_unstemmed Globaali K-pop : eteläkorealaisen popmusiikin brändäys ja markkinointi Globaali K-pop : eteläkorealaisen popmusiikin brändäys ja markkinointi
title_short Globaali K-pop
title_sort globaali k pop eteläkorealaisen popmusiikin brändäys ja markkinointi
title_sub eteläkorealaisen popmusiikin brändäys ja markkinointi
title_txtP Globaali K-pop : eteläkorealaisen popmusiikin brändäys ja markkinointi
topic eteläkorealainen popmusiikki Etelä-Korea Musiikkitiede Musicology 3051 K-pop kansainvälisyys musiikkiteollisuus kulttuuriteollisuus kieli ja kielet popmusiikki markkinointi brändit musiikki muusikot imago kulttuuri brändäys Korean tasavalta populaarikulttuuri
topic_facet 3051 Etelä-Korea K-pop Korean tasavalta Musicology Musiikkitiede brändit brändäys eteläkorealainen popmusiikki imago kansainvälisyys kieli ja kielet kulttuuri kulttuuriteollisuus markkinointi musiikki musiikkiteollisuus muusikot popmusiikki populaarikulttuuri
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/89112 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202309155133
work_keys_str_mv AT ropponensirja globaalikpopeteläkorealaisenpopmusiikinbrändäysjamarkkinointi