Globaali K-pop eteläkorealaisen popmusiikin brändäys ja markkinointi

Englanti koetaan monesti niin sanottuna pääkielenä, minkä vuoksi muunkielistä musiikkia voi lähtö-kohtaisesti olla haastavampaa markkinoida, etenkin kansainvälisesti. Kuitenkin suhteessa marginaalinen kieli voi menestyä musiikissa, kuten eteläkorealainen popmusiikki ”K-pop” on meille viime vuosikymm...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Ropponen, Sirja
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/89112
Kuvaus
Yhteenveto:Englanti koetaan monesti niin sanottuna pääkielenä, minkä vuoksi muunkielistä musiikkia voi lähtö-kohtaisesti olla haastavampaa markkinoida, etenkin kansainvälisesti. Kuitenkin suhteessa marginaalinen kieli voi menestyä musiikissa, kuten eteläkorealainen popmusiikki ”K-pop” on meille viime vuosikymmenillä osoittanut. K-popissa pääkielenä käytetään koreaa, mutta kappaleissa englantia, tai yhtä muuta vierasta kieltä käytetään lisämausteena. Marginaalisten kielten tutkiminen musiikkiteollisuudessa on tärkeää, jotta siitä saatua tietoa voidaan hyödyntää tulevaisuudessa, ja saada musiikkimaailmaan enemmän kansainvälisesti menestyneitä marginaaliskielten edustajia. Tutkielma sisältää myös katsauksen fanikulttuurista, ja fanien voimasta musiikkiteollisuuden kannalta. Tutkielma on kirjallisuuskatsaus, ja se keskittyy musiikkitieteen lisäksi markkinoinnin, brändäämisen ja kansainvälisyyden näkökulmaan. Idolin imagon ja brändin rakentaminen ovat keskeisessä roolissa K-popin markkinoinnissa. Kielen vaikutus näkyy monelta osin, esimerkiksi lisäämällä englantia koreankielisten lyriikoiden sekaan, saadaan luotua kuvaa kansainvälisyydestä. Tutkimuskysymykset: - Kuinka K-popia markkinoidaan, ja mitkä tekijät siihen vaikuttavat? - Millainen vaikutus faneilla on sosiaalisessa markkinoinnissa? - Millainen on kielen vaikutus K-popin markkinoinnissa?