Kolmitasoisen tuen tarpeen arviointiroolit ja tuen prosessin vaiheet tarkastelussa kuntien varhaiskasvatusjohtajien käsitykset

Tämän tutkimuksen aiheena oli kolmitasoisen tuen mukainen tuen tarpeen arviointi ja tuen prosessin vaiheet. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää varhaiskasvatusjohtajien erilaisia käsityksiä siitä, minkälainen rooli lapsen tuen tarpeen arviointiin osallistuvilla henkilöillä on sekä minkälaisista va...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Almgren, Elisa, Nieminen, Emma
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88879
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän tutkimuksen aiheena oli kolmitasoisen tuen mukainen tuen tarpeen arviointi ja tuen prosessin vaiheet. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää varhaiskasvatusjohtajien erilaisia käsityksiä siitä, minkälainen rooli lapsen tuen tarpeen arviointiin osallistuvilla henkilöillä on sekä minkälaisista vaiheista tuen prosessi muodostuu. Tutkimuksen laadullinen aineisto kerättiin sähköisellä verkkokyselyllä. Tutkimusaineisto koostui 115 varhaiskasvatusjohtajan vastauksesta. Aineiston keräämisen toteutti Vaka Tuki -hanke aikavälillä joulukuu 2022 - tammikuu 2023. Tutkimuksen aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin vaiheita noudattaen. Tutkimustuloksista nousi esille, että kunnissa on toisistaan poikkeavia käytänteitä kolmitasoisen tuen arvioinnin toteuttamisessa. Pääsääntöisesti varhaiskasvatusjohtajien käsitykset vastasivat varhaiskasvatuslain (540/2018) ja varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden (OPH, 2022) linjauksia. Suurin eroavaisuus käsityksissä oli se, kenellä on vastuu tuen tarpeen arvioinnista. Varhaiskasvatuksen erityisopettajan työnkuva saattaa tältä osin olla laajempi, mitä varhaiskasvatuslaki (540/2018, 15d §) edellyttää. Tutkimuksen perusteella tuen prosessi on jaettavissa neljään eri vaiheeseen: tuen tarpeen tunnistaminen, tuen tarpeen arviointi, hallinnollinen prosessi ja tuen toteuttaminen. Näistä tuen toteuttaminen tapahtuu rinnakkain muiden vaiheiden kanssa. Suomessa ei ole vielä tehty tutkimusta kolmitasoiseen tukeen liittyen. Tämä tutkimus tarjoaa siis tuoretta ja tärkeää tietoa siitä, kuinka kolmitasoisen tuen käyttöönotto on alkanut.