Summary: | Kandidaatintutkielmassa tutkitaan erään luovan tietokirjan käsikirjoituksen taiteellista syntyprosessia. Vuosikymmenet olen katsonut työelämää kvantitatiivisesta ja luonnontieteellisestä näkökulmasta. Siksi ajatus oman taiteellisen prosessin tutkimisesta tuntui kiehtovalta ja innostavalta, ja siten valikoitui kandidaatintyöni aiheeksi. Tutkimus on autoetnografinen, jossa käytetään temaattista sisällönanalyysiä. Tutkimuksen materiaali koostuu saman luovan tietokirjan käsikirjoitusta koskevasta oppimispäiväkirjasta sekä työpäiväkirjasta, jotka yhdessä muodostavat prosessipäiväkirjan.
Keskeinen tutkimuskysymykseni on, mitä havaintoja syntyy, kun kasaan luovan tietokirjan tekstiä? Lisäkysymyksinä ovat: millaisia ongelmia tekstin tai sen tuottamisen kanssa esiintyi ja miten ongelmia selvitettiin? Mitä mahdollisia oivalluksia löysin kirjoitusmatkalla?
Tutkimuksen tuloksista voi päätellä, että kirjoittamisen prosessi ei ole suoraviivainen matka aiheesta luonnosten kautta valmiiksi tekstiksi, vaan monimutkainen ja sekava, epämääräinen ja rähjäinen reissu. Tätä ajatusta prosessipäiväkirjani vahvasti tukee. Käsikirjoittamisen aikana ilmeni ongelmia löytää aikaa kirjoittamiselle sekä tarve jatkuvalle kirjoitusaikataulun päivittämiselle. Näitä ongelmia olen ratkonut sitkeydellä ja muokkaamalla. Sattumalta löytyi Helsingin Sanomien Mestarikurssi, mikä tarjosi puuttuvan palasen aikataulutuksen ja aikaansaamisen ongelmaan. Ottamalla kokeiluun kolmen pienen muutoksen 100 päivän haasteen, havaitsin, että 30 minuutin kirjoittamisaika per päivä, vaikka pätkissäkin, toimii ja poistaa sitä turhautumista tehokkaasti, ettei saa mitään aikaan eikä ole aikaa kirjoittaa. Tällä tavalla aikaa löytyy kiireisessä elämässäkin vähän joka päivä.
|