Yliopistokoulutettujen urapääoman yhteys sisäisiin ja ulkoisiin uratavoitteisiin työuran alkuvaiheessa

Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastelen yliopistokoulutettujen urapääoman eri sisällöllisten ulottuvuuksien eli inhimillisen, sosiaalisen ja psykologisen pääoman yhteyttä sisäisiin ja ulkoisiin uratavoitteisiin työuran alkuvaiheessa. Tutkielmani syventyy henkilökohtaisen osaamisen johtamisen merki...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Puputti, Jemina
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88290
Description
Summary:Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastelen yliopistokoulutettujen urapääoman eri sisällöllisten ulottuvuuksien eli inhimillisen, sosiaalisen ja psykologisen pääoman yhteyttä sisäisiin ja ulkoisiin uratavoitteisiin työuran alkuvaiheessa. Tutkielmani syventyy henkilökohtaisen osaamisen johtamisen merkityksiin tarkastelemalla tuottavan työelämän lähtökohtana yksilöä ja tämän urapääomaa. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisen kyselylomakkeen avulla Jyväskylän yliopistosta valmistuneilta alumneilta joulukuun 2021 aikana. Kutsu kyselyyn vastaamiseen lähetettiin Jyväskylän ylipiston alumnirekisterin kautta vuosina 2010–2019 Jyväskylän yliopistosta valmistuneille alumneille, joista 137 alumnia osallistui tutkimukseen. Aineisto analysoitiin lineaarisella regressioanalyysilla. Tulokset osoittivat, että inhimillinen pääoma oli yhteydessä sisäisiin uratavoitteisiin: alumnit, jotka raportoivat enemmän inhimillistä pääomaa, raportoivat myös vahvoja sisäisiä uratavoitteita. Lisäksi havaittiin viitettä antava yhteys sosiaalisen pääoman ja ulkoisten uratavoitteiden välillä: mitä enemmän alumnit raportoivat sosiaalista pääomaa, sitä vahvempia ulkoisia uratavoitteita heillä oli. Tutkimukseni mukaan ammatillinen osaaminen ja profiloituminen sekä kouluttautuminen näyttäytyvät merkityksellisinä yksilön sisäisen tavoiteorientaation muodostumisessa. Esitän, että tulevaisuudessa tulisi lisätä keskustelua yksilölähtöisten urapolkujen johtamisesta sekä uudistaa yhteiskunnallista jatkuvan oppimisen järjestelmää yksilöiden sisäistä uratavoiteorientaatiota tukevaksi.