Työssä oppiminen ja ammatillinen toimijuus sairaala- ja ICT-organisaation työntekijöiden kuvaamana

Tutkimuksessa tarkasteltiin työssä oppimista ja ammatillista toimijuutta, jotka nähdään ratkaisun avaimina muuttuvan työelämän osaamisvaatimuksiin vastaamisessa. Tavoitteena oli selvittää, miten työssä opitaan ja miten ammatillinen toimijuus työssä oppimisessa ilmenee sairaala- ja ICT-organisaation...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Byström, Oona
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88142
Description
Summary:Tutkimuksessa tarkasteltiin työssä oppimista ja ammatillista toimijuutta, jotka nähdään ratkaisun avaimina muuttuvan työelämän osaamisvaatimuksiin vastaamisessa. Tavoitteena oli selvittää, miten työssä opitaan ja miten ammatillinen toimijuus työssä oppimisessa ilmenee sairaala- ja ICT-organisaation työntekijöillä. Tutkimuksessa hyödynnettiin Jyväskylän yliopiston JoKo (Lähijohtaminen kestävän oppimisen edistäjänä työelämässä) -hankkeessa kerättyjä sairaala- ja ICT-organisaation työntekijöiden puolistrukturoituja teemahaastatteluja (N=12). Aineisto analysoitiin temaattisella analyysilla sekä induktiivista että deduktiivista analyysitapaa käyttäen. Tulosten mukaan työssä oppiminen tapahtui sosiaalisesti, itseohjautuvasti ja käytäntöperustaisesti. Nämä kolme pääteemaa sisälsivät yhteensä 12 erilaista työssä oppimisen tapaa. Työssä oppimisessa ilmennyt ammatillinen toimijuus oli melko vähäistä. Eniten se ilmeni työkäytäntöjen kehittämisenä, tämän jälkeen vaikuttamisena työssä ja vähiten ammatillisen identiteetin neuvotteluna. Tulokset osoittivat työssä oppimisen tapojen moninaisuuden sairaala- ja ICT-organisaatiossa. Ammatillisen toimijuuden osalta tulokset olivat yllättäviä aiempaan tutkimukseen peilaten, sillä työssä oppimisessa ilmennyt ammatillinen toimijuus jäi odotettua vaillinaisemmaksi. Jatkossa olisikin hyvä tutkia lisää, millaiset tekijät edistävät ja rajoittavat ammatillista toimijuutta työssä oppimisessa.