Verkkokauppojen käytettävyyden ja visuaalisten ominaisuuksien vaikutus asiakkaan käyttäjäkokemukseen

Kilpailu verkkokauppojen välillä on tiukkaa, kun suurin osa kuluttajista ostaa tuotteitaan ja palveluitaan verkosta. Verkkokaupan menestykseen vaikuttaa moni tekijä, mutta yksi tärkeimmistä on käyttäjäkokemus, joka vaikuttaa suoraan asiakkaan ostokäyttäytymiseen. Tiedostamalla käyttäjäkokemukseen v...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kalliokoski, Lauri
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88076
_version_ 1826225804309168128
author Kalliokoski, Lauri
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kalliokoski, Lauri Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kalliokoski, Lauri Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kalliokoski, Lauri
datasource_str_mv jyx
description Kilpailu verkkokauppojen välillä on tiukkaa, kun suurin osa kuluttajista ostaa tuotteitaan ja palveluitaan verkosta. Verkkokaupan menestykseen vaikuttaa moni tekijä, mutta yksi tärkeimmistä on käyttäjäkokemus, joka vaikuttaa suoraan asiakkaan ostokäyttäytymiseen. Tiedostamalla käyttäjäkokemukseen vaikuttavat pääelementit yritykset voivat kehittää verkkokauppaa vastaamaan heidän asiakkaiden odotuksia. Siksi tutkielmassa tarkasteltiin erityisesti käyttäjäkokemuksen tekijöitä verkkokaupan kontekstissa ja etsittiin keinoja kehittää verkkokaupan käyttäjäkokemusta. Tutkimuksen fokus oli suoraan kuluttajille myytävissä tuotteissa ja palveluissa. Lähteinä käytettiin vertaisarvioituja artikkeleita arvostetuista julkaisuista. Tutkimuksessa huomattiin, että käytettävyys on merkittävä tekijä käyttäjäkokemuksen muodostumisessa ja sen perusta. Käyttäjäkokemukseen liittyvillä muilla seikoilla, kuten esimerkiksi luottamuksella, koukuttavuudella ja sivustolla olevan informaation laadulla oli vaikutus. Tutkimus esitteli myös suuntaa antavia ohjeita verkkokaupan käyttäjäkokemuksen kehittämiseksi. Lisäksi visuaalisilla elementeillä on suuri merkitys verkkokaupan käyttäjäkokemukseen. Hyvin suunniteltu ulkoasu, selkeä navigointi ja houkuttelevat kuvat voivat kaikki vaikuttaa siihen, kuinka käyttäjä kokee verkkokaupan. Visuaaliset elementit voivat myös lisätä verkkokaupan luotettavuutta ja herättää asiakkaan mielenkiinnon, mikä voi parantaa verkkokaupan menestystä. Kasvava kilpailu verkkokauppojen välillä verkostoituvassa maailmassa asettaa suunnittelijoille yhä suurempia haasteita, kun he pyrkivät saamaan oman palvelunsa muiden huomioon. Koska teknologia kehittyy nopeasti ja ohella käyttäjäkokemukseen tulee uusia elementtejä, vanhentuu tutkimustulokset nopeasti. Täten on syytä tehdä jatkotutkimuksia aiheesta säännöllisin väliajoin
first_indexed 2023-06-27T20:00:35Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kypp\u00f6, Jorma", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kalliokoski, Lauri", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-06-27T05:56:20Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-06-27T05:56:20Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88076", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kilpailu verkkokauppojen v\u00e4lill\u00e4 on tiukkaa, kun suurin osa kuluttajista ostaa tuotteitaan ja palveluitaan verkosta. Verkkokaupan menestykseen vaikuttaa moni tekij\u00e4, mutta yksi t\u00e4rkeimmist\u00e4 on k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemus, joka vaikuttaa suoraan \nasiakkaan ostok\u00e4ytt\u00e4ytymiseen. Tiedostamalla k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemukseen vaikuttavat p\u00e4\u00e4elementit yritykset voivat kehitt\u00e4\u00e4 verkkokauppaa vastaamaan heid\u00e4n asiakkaiden odotuksia. Siksi tutkielmassa tarkasteltiin erityisesti k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemuksen tekij\u00f6it\u00e4 verkkokaupan kontekstissa ja etsittiin keinoja kehitt\u00e4\u00e4 verkkokaupan k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemusta. Tutkimuksen fokus oli suoraan kuluttajille myyt\u00e4viss\u00e4 tuotteissa ja palveluissa. L\u00e4htein\u00e4 k\u00e4ytettiin vertaisarvioituja artikkeleita arvostetuista julkaisuista. Tutkimuksessa huomattiin, ett\u00e4 k\u00e4ytett\u00e4vyys on merkitt\u00e4v\u00e4 tekij\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemuksen muodostumisessa ja sen perusta. K\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemukseen liittyvill\u00e4 muilla seikoilla, kuten esimerkiksi luottamuksella, koukuttavuudella ja sivustolla olevan informaation laadulla oli vaikutus. Tutkimus esitteli my\u00f6s suuntaa antavia ohjeita verkkokaupan k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemuksen kehitt\u00e4miseksi. Lis\u00e4ksi visuaalisilla elementeill\u00e4 on suuri merkitys verkkokaupan k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemukseen. Hyvin suunniteltu ulkoasu, selke\u00e4 navigointi ja houkuttelevat kuvat voivat kaikki vaikuttaa siihen, kuinka k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4 kokee verkkokaupan. Visuaaliset elementit voivat my\u00f6s lis\u00e4t\u00e4 verkkokaupan luotettavuutta ja her\u00e4tt\u00e4\u00e4 asiakkaan mielenkiinnon, mik\u00e4 voi parantaa verkkokaupan menestyst\u00e4. Kasvava kilpailu verkkokauppojen v\u00e4lill\u00e4 verkostoituvassa maailmassa asettaa suunnittelijoille yh\u00e4 suurempia haasteita, kun he pyrkiv\u00e4t saamaan oman palvelunsa muiden huomioon. Koska teknologia kehittyy nopeasti ja ohella k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemukseen tulee uusia elementtej\u00e4, vanhentuu tutkimustulokset nopeasti. T\u00e4ten on syyt\u00e4 tehd\u00e4 jatkotutkimuksia aiheesta s\u00e4\u00e4nn\u00f6llisin v\u00e4liajoin", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2023-06-27T05:56:20Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-06-27T05:56:20Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "21", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Verkkokauppojen k\u00e4ytett\u00e4vyyden ja visuaalisten ominaisuuksien vaikutus asiakkaan k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemukseen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202306274137", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytett\u00e4vyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verkkokauppa", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verkkopalvelut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Internet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_88076
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:29Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/eb7c167e-abdf-49d2-b6f7-5c4584f2a482\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202306274137.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kalliokoski, Lauri Verkkokauppojen käytettävyyden ja visuaalisten ominaisuuksien vaikutus asiakkaan käyttäjäkokemukseen Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 käytettävyys verkkokauppa käyttäjäkokemus verkkopalvelut Internet
title Verkkokauppojen käytettävyyden ja visuaalisten ominaisuuksien vaikutus asiakkaan käyttäjäkokemukseen
title_full Verkkokauppojen käytettävyyden ja visuaalisten ominaisuuksien vaikutus asiakkaan käyttäjäkokemukseen
title_fullStr Verkkokauppojen käytettävyyden ja visuaalisten ominaisuuksien vaikutus asiakkaan käyttäjäkokemukseen Verkkokauppojen käytettävyyden ja visuaalisten ominaisuuksien vaikutus asiakkaan käyttäjäkokemukseen
title_full_unstemmed Verkkokauppojen käytettävyyden ja visuaalisten ominaisuuksien vaikutus asiakkaan käyttäjäkokemukseen Verkkokauppojen käytettävyyden ja visuaalisten ominaisuuksien vaikutus asiakkaan käyttäjäkokemukseen
title_short Verkkokauppojen käytettävyyden ja visuaalisten ominaisuuksien vaikutus asiakkaan käyttäjäkokemukseen
title_sort verkkokauppojen käytettävyyden ja visuaalisten ominaisuuksien vaikutus asiakkaan käyttäjäkokemukseen
title_txtP Verkkokauppojen käytettävyyden ja visuaalisten ominaisuuksien vaikutus asiakkaan käyttäjäkokemukseen
topic Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 käytettävyys verkkokauppa käyttäjäkokemus verkkopalvelut Internet
topic_facet 601 Information Systems Science Internet Tietojärjestelmätiede käytettävyys käyttäjäkokemus verkkokauppa verkkopalvelut
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88076 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202306274137
work_keys_str_mv AT kalliokoskilauri verkkokauppojenkäytettävyydenjavisuaalistenominaisuuksienvaikutusasiakkaankäytt