"Eihän täältä yksin kukaan pysty leipää ottamaan" työelämäverkostoituminen muusikon ammattikoulutuksessa

Tutkin maisterintutkielmassani työelämäverkostoitumista muusikon toisen asteen ammattikoulutuksessa. Selvitin, minkälaisia käsityksiä koulutuksen järjestäjillä on työelämäverkostoitumisesta muusikon ammattikoulutuksen kontekstissa ja minkälaisia merkityksiä sille annetaan. Lisäksi selvitin, miten...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Nyyssönen, Tiina
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88001
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkin maisterintutkielmassani työelämäverkostoitumista muusikon toisen asteen ammattikoulutuksessa. Selvitin, minkälaisia käsityksiä koulutuksen järjestäjillä on työelämäverkostoitumisesta muusikon ammattikoulutuksen kontekstissa ja minkälaisia merkityksiä sille annetaan. Lisäksi selvitin, miten työelämäverkostoituminen näkyy koulutuksessa. Aihetta on aiemmin tutkittu opiskelijoiden kokemuksina koulutuksesta saaduista työelämäkontakteista, mutta aiheen tutkiminen koulutuksen järjestäjien ja työelämäverkostoitumisen näkökulmista on uusi avaus muusikon toisen asteen koulutuksen tutkimuksessa. Tässä tutkimuksessa pyrittiin selvittämään haastateltavien käsityksiä ja merkityksiä sekä syventää ymmärrystä tutkittavasta aiheesta, minkä vuoksi tutkimusstrategia tässä tutkimuksessa on laadullinen. Haastattelin kolmea koulutuksen järjestäjää maantieteellisesti eri puolelta Suomea: Torniosta, Jyväskylästä ja Helsingistä. Haastattelut toteutettiin etänä Zoom-palvelussa ja litteroitu aineisto analysoitiin sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu verkostoitumisen tutkimuksesta, muusikon koulutuksen ja työelämän aiemmasta tutkimuksesta sekä Opetushallituksen määräämistä tutkinnon perusteista. On tutkittu, että suuri osa opiskelijoista kokee koulutuksesta saadut työelämäkontaktit riittämättömiksi. Ei ole kuitenkaan tiedossa, miten työelämäverkostoituminen näkyy käytännössä koulutuksessa ja minkälaisia käsityksiä ja merkityksiä sille annetaan koulutuksen järjestäjien näkökulmasta. Tulokset osoittavat, että muusikon työelämäverkostoitumista pidetään erittäin tärkeänä, jopa työllistymisen elinehtona. Koulutuksen järjestäjien muusikon työelämäverkostoitumisessa tärkeinä pitämillä henkilökohtaisilla ominaisuuksilla, sosiaalisilla taidoilla, motivaatiolla, yksilön aktiivisuudella, sekä tiedoilla ja taidoilla on vahva yhteys alan tutkimukseen siitä, minkälaiset työelämätaidot edistävät muusikon ammatissa menestymistä yleensä. Työelämäverkostoitumisen teemat on ripoteltu osaksi opintoja ja niitä käsitellään muiden muusikon työelämätaitojen ohessa. Tuloksista nousi esiin erityisesti se, kuinka läpileikkaava vaikutus maantieteellisellä sijainnilla on oppilaitosten työelämäverkostoitumiseen. Tutkimuksella halusin selvittää, miten työelämäverkostoituminen on huomioitu muusikon ammattikoulutuksessa. Sen merkitys musiikkikasvatuksen kentälle on merkittävä erityisesti nyt, kun oppilaitoksia velvoitetaan yhä tiiviimpään yhteistyöhön työelämän kanssa sujuvoittamaan työelämään siirtymistä.