"Ope me stalkataan sua Instassa" musiikinopettajan identiteetit koulu- ja sosiaalisen median ympäristöissä

Tässä maisterintutkielmassa tutkitaan musiikinopettajien käsityksiä ja kokemuksia sosiaalisessa mediassa toimimisesta suhteessa heidän opettajaidentiteettiinsä. Tutkimuksen tarkoituksena pyritään selvittämään musiikinopettajien ammatillisen- ja musiikillisen identiteetin näkyvyyttä sosiaalisen media...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Tenhu, Viola
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87996
Kuvaus
Yhteenveto:Tässä maisterintutkielmassa tutkitaan musiikinopettajien käsityksiä ja kokemuksia sosiaalisessa mediassa toimimisesta suhteessa heidän opettajaidentiteettiinsä. Tutkimuksen tarkoituksena pyritään selvittämään musiikinopettajien ammatillisen- ja musiikillisen identiteetin näkyvyyttä sosiaalisen median sisällöntuotossa sekä löytämään kytköksiä tutkittavien kertomusten perusteella esiintyviin identiteetteihin. Musiikinopettajien sosiaalisen median sisällöntuottaminen on aihealue, johon aiempaa tutkimusta ei juuri ole. Tutkin kahta virassa olevaa musiikinopettajaa, jotka tuottavat aktiivisesti sosiaalista mediaa. Tämä laadullinen tutkimus toteutettiin asiantuntijahaastatteluna, sillä haastateltavien kokemusten kuvailut haluttiin saada yksityiskohtaisemmin esiin. Haastattelusta saatu aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla, jonka jälkeen tuloksia tarkasteltiin kolmesta opettajaidentiteetin näkökulmasta: ammatillisen-, musiikillisen- ja sisällöntuottajaidentiteetin mukaan. Tuloksia tarkastellessa musiikinopettajien kokemukset musiikillisesta identiteetistään esiintyivät vahvemmin sosiaalisen mediassa kuin kouluympäristössä, sillä haastateltavat kokivat sosiaalisen median vapaampana alustana ilmaista omaa muusikkouttaan. Haastateltavien ammatillinen identiteetti heijastui sosiaalisessa mediassa itsesensuurina eli oman sisältönsä rajoittamisena. Haastateltavat harkitsivat sosiaalisen mediaan julkaisemiaan sisältöjä, sillä he kokivat sen voivan vaikuttaa heidän maineeseen, identiteettien kehitykseen sekä opettajaoppilassuhteeseen. Haastateltavat kokivat aitouden ja vastuullisuuden näkyvän sekä ammatillisessa- että sisällöntuottajaidentiteetissä. Tutkimuksen tulokset antavat näkemystä musiikinopettajille, sisällöntuottajille sekä yleisesti kaikille, jotka pohtivat oman sosiaalisen median käyttöä. Tulosten pohjalta musiikinopettajien on mahdollista näyttäytyä sosiaalisessa mediassa sekä ammatillisen että musiikillisen identiteettinsä kautta. Tulokset tukevat näkemystä siitä, että sosiaalinen media on osa lähes jokaisen, myös musiikinopettajan, elämää. Tutkimustuloksilla on merkittävä rooli tulevaisuuden musiikinopetuksen suunnittelussa, jotta koulu- ja sosiaalisen median ympäristöjen rajoja saataisiin murrettua.