Maahanmuuttajataustaisten vankien peruslukutaidon haasteet

Tutkielman päätavoitteena on osoittaa, millaisia haasteita maahanmuuttajataustaisilla vangeilla (S2-vangit) on peruslukutaidon eri osa-alueilla sekä miten nämä haasteet ilmenevät suomen kielen opettajien havaintojen mukaan. Lisäksi tutkielmassa tarkastellaan, millaisia kielellisiä selviytymisstrateg...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Huttu, Aino-Maria
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87995
_version_ 1826225738387292160
author Huttu, Aino-Maria
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Huttu, Aino-Maria Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Huttu, Aino-Maria Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Huttu, Aino-Maria
datasource_str_mv jyx
description Tutkielman päätavoitteena on osoittaa, millaisia haasteita maahanmuuttajataustaisilla vangeilla (S2-vangit) on peruslukutaidon eri osa-alueilla sekä miten nämä haasteet ilmenevät suomen kielen opettajien havaintojen mukaan. Lisäksi tutkielmassa tarkastellaan, millaisia kielellisiä selviytymisstrategioita näissä haastavissa lukutilanteissa S2-vangit käyttävät. Tutkimuksen kannalta olennaista on perehtyä myös siihen, mitä tavoitteita suomen kielen opettajat asettavat vankien peruslukutaidon opetukselle ja millaisena he näkevät oman roolinsa peruslukutaidon ja muiden yhteiskuntaan pääsyn edellytysten vahvistamisessa. Tutkimusaihe on kielenopetuksen tutkimuskentällä uusi. Vankilaopetukseen liittyvää tutkimusta Suomessa ei ole juurikaan tehty, joten tässä kontekstissa tutkimustieto tulee tarpeeseen. Suomen kielen opettajien näkemyksiä suhteessa kielen oppimiseen on syytä tarkastella, koska heillä on konkreettisia näkemyksiä kielenoppimiseen liittyvistä prosesseista. Peruslukutaito on kansalaistaito, jonka tutkiminen lisää ymmärrystä siitä, miten lukemisessa esiintyvät haasteet vaikuttavat yhteiskunnassa toimimiseen. Tutkielma on haastattelututkimus, ja analyysimenetelmänä toimii aineistolähtöinen sisällönanalyysi. Aineisto koostuu kahden suomen kielen opettajan litteroidusta etähaastattelusta. Opettajat ovat opettaneet tai opettavat S2-vankeja. Tutkielman tuloksista selviää, että S2-vangeilla on peruslukutaidon jokaisella osa-alueella erinäisiä haasteita. Haastateltujen opettajien mukaan peruslukutaidossa suurin kompastuskivi S2-vangeilla on luetun ymmärtäminen, ja sitä kautta luetun tekstin arvioiminen osoittautuu lähes mahdottomaksi. S2-vangit käyttävät haastavissa tilanteissa selviytymisstrategioita, jotka vaihtelevat voimakkaasta tunteen ilmaisemisesta haasteen kohtaamiseen ja lukuinnon löytymiseen. Tutkimustulosten perusteella suomen kielen opettajien rooli yhteiskuntaan pääsyn edellytysten vahvistamisessa on positiivinen ja rohkaiseva. He pystyvät opetuksen kautta keskustelemaan erilaisista yhteiskunnan ilmiöistä ja ajankohtaisista asioista rikosoikeudellista rangaistusta suorittavien S2-vankien kanssa.
first_indexed 2024-09-11T08:53:10Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Suni, Minna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Huttu, Aino-Maria", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-06-21T09:44:04Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-06-21T09:44:04Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87995", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielman p\u00e4\u00e4tavoitteena on osoittaa, millaisia haasteita maahanmuuttajataustaisilla vangeilla (S2-vangit) on peruslukutaidon eri osa-alueilla sek\u00e4 miten n\u00e4m\u00e4 haasteet ilmenev\u00e4t suomen kielen opettajien havaintojen mukaan. Lis\u00e4ksi tutkielmassa tarkastellaan, millaisia kielellisi\u00e4 selviytymisstrategioita n\u00e4iss\u00e4 haastavissa lukutilanteissa S2-vangit k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t. Tutkimuksen kannalta olennaista on perehty\u00e4 my\u00f6s siihen, mit\u00e4 tavoitteita suomen kielen opettajat asettavat vankien peruslukutaidon opetukselle ja millaisena he n\u00e4kev\u00e4t oman roolinsa peruslukutaidon ja muiden yhteiskuntaan p\u00e4\u00e4syn edellytysten vahvistamisessa. \nTutkimusaihe on kielenopetuksen tutkimuskent\u00e4ll\u00e4 uusi. Vankilaopetukseen liittyv\u00e4\u00e4 tutkimusta Suomessa ei ole juurikaan tehty, joten t\u00e4ss\u00e4 kontekstissa tutkimustieto tulee tarpeeseen. Suomen kielen opettajien n\u00e4kemyksi\u00e4 suhteessa kielen oppimiseen on syyt\u00e4 tarkastella, koska heill\u00e4 on konkreettisia n\u00e4kemyksi\u00e4 kielenoppimiseen liittyvist\u00e4 prosesseista. Peruslukutaito on kansalaistaito, jonka tutkiminen lis\u00e4\u00e4 ymm\u00e4rryst\u00e4 siit\u00e4, miten lukemisessa esiintyv\u00e4t haasteet vaikuttavat yhteiskunnassa toimimiseen. \nTutkielma on haastattelututkimus, ja analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 toimii aineistol\u00e4ht\u00f6inen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi. Aineisto koostuu kahden suomen kielen opettajan litteroidusta et\u00e4haastattelusta. Opettajat ovat opettaneet tai opettavat S2-vankeja. \nTutkielman tuloksista selvi\u00e4\u00e4, ett\u00e4 S2-vangeilla on peruslukutaidon jokaisella osa-alueella erin\u00e4isi\u00e4 haasteita. Haastateltujen opettajien mukaan peruslukutaidossa suurin kompastuskivi S2-vangeilla on luetun ymm\u00e4rt\u00e4minen, ja sit\u00e4 kautta luetun tekstin arvioiminen osoittautuu l\u00e4hes mahdottomaksi. S2-vangit k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t haastavissa tilanteissa selviytymisstrategioita, jotka vaihtelevat voimakkaasta tunteen ilmaisemisesta haasteen kohtaamiseen ja lukuinnon l\u00f6ytymiseen. Tutkimustulosten perusteella suomen kielen opettajien rooli yhteiskuntaan p\u00e4\u00e4syn edellytysten vahvistamisessa on positiivinen ja rohkaiseva. He pystyv\u00e4t opetuksen kautta keskustelemaan erilaisista yhteiskunnan ilmi\u00f6ist\u00e4 ja ajankohtaisista asioista rikosoikeudellista rangaistusta suorittavien S2-vankien kanssa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-06-21T09:44:04Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-06-21T09:44:04Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "77", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "peruslukutaito", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kielelliset selviytymisstrategiat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Maahanmuuttajataustaisten vankien peruslukutaidon haasteet", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202306214045", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "309", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vankilaopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "maahanmuuttajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vangit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suomi toisena kielen\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suomen kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_87995
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:56Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/6e3564c7-e298-4d88-b1df-39137df0567b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202306214045.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Huttu, Aino-Maria Maahanmuuttajataustaisten vankien peruslukutaidon haasteet peruslukutaito kielelliset selviytymisstrategiat Suomen kieli Finnish 309 vankilaopetus maahanmuuttajat vangit lukutaito suomi toisena kielenä opettajat suomen kieli
title Maahanmuuttajataustaisten vankien peruslukutaidon haasteet
title_full Maahanmuuttajataustaisten vankien peruslukutaidon haasteet
title_fullStr Maahanmuuttajataustaisten vankien peruslukutaidon haasteet Maahanmuuttajataustaisten vankien peruslukutaidon haasteet
title_full_unstemmed Maahanmuuttajataustaisten vankien peruslukutaidon haasteet Maahanmuuttajataustaisten vankien peruslukutaidon haasteet
title_short Maahanmuuttajataustaisten vankien peruslukutaidon haasteet
title_sort maahanmuuttajataustaisten vankien peruslukutaidon haasteet
title_txtP Maahanmuuttajataustaisten vankien peruslukutaidon haasteet
topic peruslukutaito kielelliset selviytymisstrategiat Suomen kieli Finnish 309 vankilaopetus maahanmuuttajat vangit lukutaito suomi toisena kielenä opettajat suomen kieli
topic_facet 309 Finnish Suomen kieli kielelliset selviytymisstrategiat lukutaito maahanmuuttajat opettajat peruslukutaito suomen kieli suomi toisena kielenä vangit vankilaopetus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87995 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202306214045
work_keys_str_mv AT huttuainomaria maahanmuuttajataustaistenvankienperuslukutaidonhaasteet