Oppimisvaikeuksien ja tarkkaamattoman ADHD:n yhteydet sosiaaliseen toimintaan ja vuorovaikutukseen liittyviin ongelmiin kouluikäisillä äitien ja opettajien näkemys

Tutkimuksessa tarkasteltiin sosiaaliseen toimintaan ja vuorovaikutukseen liittyvien ongelmien (myöh. sosiaalisten ongelmien) esiintymistä ASEBA-arviointijärjestelmän TRF- ja CBCL- lomakkeilla lapsilla, joilla on lukemisen oppimisvaikeus (LV), matematiikan oppimisvaikeus (MV) tai opettajan arvioima t...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Janatuinen, Iiris, Hietala, Roosa
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Psykologian laitos, Department of Psychology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87967
_version_ 1828193042005229568
author Janatuinen, Iiris Hietala, Roosa
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Janatuinen, Iiris Hietala, Roosa Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Janatuinen, Iiris Hietala, Roosa Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Janatuinen, Iiris
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa tarkasteltiin sosiaaliseen toimintaan ja vuorovaikutukseen liittyvien ongelmien (myöh. sosiaalisten ongelmien) esiintymistä ASEBA-arviointijärjestelmän TRF- ja CBCL- lomakkeilla lapsilla, joilla on lukemisen oppimisvaikeus (LV), matematiikan oppimisvaikeus (MV) tai opettajan arvioima tarkkaamaton ADHD (ADHD-t). Tässä Pro Gradu -tutkielmassa käytettiin Jyväskylän perheneuvolan ja Niilo Mäki Instituutin (NMI) ylläpitämän Lastentutkimusklinikan (LTK) kliinistä aineistoa. Tutkimuksen tarkoituksena oli (1) saada tietoa sosiaalisten ongelmien esiintymisestä ryhmissä LV, MV ja ADHD-t verrattuna suomalaiseen normiaineistoon, (2) tarkastella eroa arvioitsijoiden välillä sosiaalisten ongelmien arvioinnissa sekä (3) selventää lukemisen oppimisvaikeuden päälle kumuloituvien matematiikan ja tarkkaamattomuuden vaikeuksien vaikutusta sosiaalisten ongelmien esiintymiseen. Tutkimuksen aineistossa oli mukana kaikkiaan 349 peruskouluikäistä lasta, joista suurin osa oli 3. tai 4. vuosiluokalla. Ensin selvitettiin yhden otoksen t-testillä äitien arvioimien sosiaalisten ongelmien esiintymistä ryhmissä LV (n = 105), MV (n = 37) ja ADHD-t (n = 45) verrattuna normiaineistoon. Seuraavaksi tarkasteltiin samoissa ryhmissä riippuvien otosten t-testillä eroavatko äitien ja opettajien arviot sosiaalisten ongelmien määrästä. Viimeiseksi tarkasteltiin lukemisen oppimisvaikeuden päälle kumuloituvien häiriöiden merkitystä vertailemalla sosiaalisten ongelmien esiintymistä ryhmässä LV+MV (n = 89) verrattuna ryhmään LV sekä ryhmässä LV+MV+ADHD-t (n = 73) verrattuna ryhmään LV+MV riippumattomien otosten t-testillä sekä ristiintaulukoinnilla ja χ2 -testillä niin äitien kuin opettajienkin arvioimana. Tulokset osoittivat äitien arvioivan lapsillaan, joilla on oppimisvaikeus tai tarkkaamaton ADHD sosiaalisia ongelmia enemmän kuin normiaineiston äidit lapsillaan. Erityisesti matematiikan oppimisvaikeus oli yhteydessä suurempaan määrään sosiaalisia ongelmia. Opettajien ja äitien arviot erosivat toisistaan siten, että opettajat arvioivat sosiaalisia ongelmia olevan enemmän kuin äidit. Myös oppimisvaikeuksien ja tarkkaamattoman ADHD:n päällekkäisyyden havaittiin vaikuttavan sosiaalisten ongelmien esiintymiseen, mutta vaikutukset eivät olleet johdonmukaisia siten, että päällekkäisyys olisi aina lisännyt sosiaalisia ongelmia tai siten, että vaikutus olisi ollut samanlainen äitien ja opettajien arvioissa. Päällekkäisyyden merkitys näkyi lievästi äitien arvioissa isompana sosiaalisten ongelmien määränä matematiikan oppimisvaikeuden esiintyessä lukemisen oppimisvaikeuden kanssa päällekkäin. Opettajien arvioissa havaittiin tarkkaamattoman ADHD:n esiintymisen samanaikaisesti lukemisen ja matematiikan oppimisvaikeuksien kanssa lisäävän havaittujen sosiaalisten ongelmien määrää. Tiivistetysti voidaan todeta, että opettajien ja äitien arviossa korostuu matematiikan oppimisvaikeuden vaikutus ja opettajien arvioissa lisäksi tarkkaamattoman ADHD:n vaikutus sosiaalisten ongelmien esiintymiseen. Sen sijaan lukemisen oppimisvaikeus ei itsessään näyttäisi lisäävän sosiaalisia ongelmia. Olisikin tärkeää huomioida sosiaalisten ongelmien mahdollisuus lapsilla, joilla on oppimisvaikeuksia tai tarkkaamaton ADHD, jotta lasten kehitystä voitaisiin tukea mahdollisimman kokonaisvaltaisesti.
first_indexed 2023-06-21T20:14:11Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Aro, Tuija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Janatuinen, Iiris", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hietala, Roosa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-06-21T06:28:27Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-06-21T06:28:27Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87967", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa tarkasteltiin sosiaaliseen toimintaan ja vuorovaikutukseen liittyvien ongelmien (my\u00f6h. sosiaalisten ongelmien) esiintymist\u00e4 ASEBA-arviointij\u00e4rjestelm\u00e4n TRF- ja CBCL- lomakkeilla lapsilla, joilla on lukemisen oppimisvaikeus (LV), matematiikan oppimisvaikeus (MV) tai opettajan arvioima tarkkaamaton ADHD (ADHD-t). T\u00e4ss\u00e4 Pro Gradu -tutkielmassa k\u00e4ytettiin Jyv\u00e4skyl\u00e4n perheneuvolan ja Niilo M\u00e4ki Instituutin (NMI) yll\u00e4pit\u00e4m\u00e4n Lastentutkimusklinikan (LTK) kliinist\u00e4 aineistoa. Tutkimuksen tarkoituksena oli (1) saada tietoa sosiaalisten ongelmien esiintymisest\u00e4 ryhmiss\u00e4 LV, MV ja ADHD-t verrattuna suomalaiseen normiaineistoon, (2) tarkastella eroa arvioitsijoiden v\u00e4lill\u00e4 sosiaalisten ongelmien arvioinnissa sek\u00e4 (3) selvent\u00e4\u00e4 lukemisen oppimisvaikeuden p\u00e4\u00e4lle kumuloituvien matematiikan ja tarkkaamattomuuden vaikeuksien vaikutusta sosiaalisten ongelmien esiintymiseen.\nTutkimuksen aineistossa oli mukana kaikkiaan 349 peruskouluik\u00e4ist\u00e4 lasta, joista suurin osa oli 3. tai 4. vuosiluokalla. Ensin selvitettiin yhden otoksen t-testill\u00e4 \u00e4itien arvioimien sosiaalisten ongelmien esiintymist\u00e4 ryhmiss\u00e4 LV (n = 105), MV (n = 37) ja ADHD-t (n = 45) verrattuna normiaineistoon. Seuraavaksi tarkasteltiin samoissa ryhmiss\u00e4 riippuvien otosten t-testill\u00e4 eroavatko \u00e4itien ja opettajien arviot sosiaalisten ongelmien m\u00e4\u00e4r\u00e4st\u00e4. Viimeiseksi tarkasteltiin lukemisen oppimisvaikeuden p\u00e4\u00e4lle kumuloituvien h\u00e4iri\u00f6iden merkityst\u00e4 vertailemalla sosiaalisten ongelmien esiintymist\u00e4 ryhm\u00e4ss\u00e4 LV+MV (n = 89) verrattuna ryhm\u00e4\u00e4n LV sek\u00e4 ryhm\u00e4ss\u00e4 LV+MV+ADHD-t (n = 73) verrattuna ryhm\u00e4\u00e4n LV+MV riippumattomien otosten t-testill\u00e4 sek\u00e4 ristiintaulukoinnilla ja \u03c72 -testill\u00e4 niin \u00e4itien kuin opettajienkin arvioimana.\nTulokset osoittivat \u00e4itien arvioivan lapsillaan, joilla on oppimisvaikeus tai tarkkaamaton ADHD sosiaalisia ongelmia enemm\u00e4n kuin normiaineiston \u00e4idit lapsillaan. Erityisesti matematiikan oppimisvaikeus oli yhteydess\u00e4 suurempaan m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4n sosiaalisia ongelmia. Opettajien ja \u00e4itien arviot erosivat toisistaan siten, ett\u00e4 opettajat arvioivat sosiaalisia ongelmia olevan enemm\u00e4n kuin \u00e4idit. My\u00f6s oppimisvaikeuksien ja tarkkaamattoman ADHD:n p\u00e4\u00e4llekk\u00e4isyyden havaittiin vaikuttavan sosiaalisten ongelmien esiintymiseen, mutta vaikutukset eiv\u00e4t olleet johdonmukaisia siten, ett\u00e4 p\u00e4\u00e4llekk\u00e4isyys olisi aina lis\u00e4nnyt sosiaalisia ongelmia tai siten, ett\u00e4 vaikutus olisi ollut samanlainen \u00e4itien ja opettajien arvioissa. P\u00e4\u00e4llekk\u00e4isyyden merkitys n\u00e4kyi liev\u00e4sti \u00e4itien arvioissa isompana sosiaalisten ongelmien m\u00e4\u00e4r\u00e4n\u00e4 matematiikan oppimisvaikeuden esiintyess\u00e4 lukemisen oppimisvaikeuden kanssa p\u00e4\u00e4llekk\u00e4in. Opettajien arvioissa havaittiin tarkkaamattoman ADHD:n esiintymisen samanaikaisesti lukemisen ja matematiikan oppimisvaikeuksien kanssa lis\u00e4\u00e4v\u00e4n havaittujen sosiaalisten ongelmien m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4. Tiivistetysti voidaan todeta, ett\u00e4 opettajien ja \u00e4itien arviossa korostuu matematiikan oppimisvaikeuden vaikutus ja opettajien arvioissa lis\u00e4ksi tarkkaamattoman ADHD:n vaikutus sosiaalisten ongelmien esiintymiseen. Sen sijaan lukemisen oppimisvaikeus ei itsess\u00e4\u00e4n n\u00e4ytt\u00e4isi lis\u00e4\u00e4v\u00e4n sosiaalisia ongelmia. Olisikin t\u00e4rke\u00e4\u00e4 huomioida sosiaalisten ongelmien mahdollisuus lapsilla, joilla on oppimisvaikeuksia tai tarkkaamaton ADHD, jotta lasten kehityst\u00e4 voitaisiin tukea mahdollisimman kokonaisvaltaisesti.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-06-21T06:28:27Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-06-21T06:28:27Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "45", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukemisen oppimisvaikeus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "matematiikan oppimisvaikeus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tarkkaamaton ADHD", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ASEBA", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Oppimisvaikeuksien ja tarkkaamattoman ADHD:n yhteydet sosiaaliseen toimintaan ja vuorovaikutukseen liittyviin ongelmiin kouluik\u00e4isill\u00e4 : \u00e4itien ja opettajien n\u00e4kemys", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202306214019", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Psykologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psykologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psychology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "202", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisvaikeudet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ADHD", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaaliset ongelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matematiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_87967
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:36Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/62e10575-b1dd-4aaf-a4b7-1954e14968ba\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202306214019.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Janatuinen, Iiris Hietala, Roosa Oppimisvaikeuksien ja tarkkaamattoman ADHD:n yhteydet sosiaaliseen toimintaan ja vuorovaikutukseen liittyviin ongelmiin kouluikäisillä : äitien ja opettajien näkemys lukemisen oppimisvaikeus matematiikan oppimisvaikeus tarkkaamaton ADHD ASEBA Psykologia Psychology 202 lukeminen oppimisvaikeudet ADHD sosiaaliset ongelmat matematiikka lapset (ikäryhmät)
title Oppimisvaikeuksien ja tarkkaamattoman ADHD:n yhteydet sosiaaliseen toimintaan ja vuorovaikutukseen liittyviin ongelmiin kouluikäisillä : äitien ja opettajien näkemys
title_full Oppimisvaikeuksien ja tarkkaamattoman ADHD:n yhteydet sosiaaliseen toimintaan ja vuorovaikutukseen liittyviin ongelmiin kouluikäisillä : äitien ja opettajien näkemys
title_fullStr Oppimisvaikeuksien ja tarkkaamattoman ADHD:n yhteydet sosiaaliseen toimintaan ja vuorovaikutukseen liittyviin ongelmiin kouluikäisillä : äitien ja opettajien näkemys Oppimisvaikeuksien ja tarkkaamattoman ADHD:n yhteydet sosiaaliseen toimintaan ja vuorovaikutukseen liittyviin ongelmiin kouluikäisillä : äitien ja opettajien näkemys
title_full_unstemmed Oppimisvaikeuksien ja tarkkaamattoman ADHD:n yhteydet sosiaaliseen toimintaan ja vuorovaikutukseen liittyviin ongelmiin kouluikäisillä : äitien ja opettajien näkemys Oppimisvaikeuksien ja tarkkaamattoman ADHD:n yhteydet sosiaaliseen toimintaan ja vuorovaikutukseen liittyviin ongelmiin kouluikäisillä : äitien ja opettajien näkemys
title_short Oppimisvaikeuksien ja tarkkaamattoman ADHD:n yhteydet sosiaaliseen toimintaan ja vuorovaikutukseen liittyviin ongelmiin kouluikäisillä
title_sort oppimisvaikeuksien ja tarkkaamattoman adhd n yhteydet sosiaaliseen toimintaan ja vuorovaikutukseen liittyviin ongelmiin kouluikäisillä äitien ja opettajien näkemys
title_sub äitien ja opettajien näkemys
title_txtP Oppimisvaikeuksien ja tarkkaamattoman ADHD:n yhteydet sosiaaliseen toimintaan ja vuorovaikutukseen liittyviin ongelmiin kouluikäisillä : äitien ja opettajien näkemys
topic lukemisen oppimisvaikeus matematiikan oppimisvaikeus tarkkaamaton ADHD ASEBA Psykologia Psychology 202 lukeminen oppimisvaikeudet ADHD sosiaaliset ongelmat matematiikka lapset (ikäryhmät)
topic_facet 202 ADHD ASEBA Psychology Psykologia lapset (ikäryhmät) lukeminen lukemisen oppimisvaikeus matematiikan oppimisvaikeus matematiikka oppimisvaikeudet sosiaaliset ongelmat tarkkaamaton ADHD
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87967 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202306214019
work_keys_str_mv AT janatuineniiris oppimisvaikeuksienjatarkkaamattomanadhdnyhteydetsosiaaliseentoimintaanjavuorovai