Kasvatustieteen opiskelijoiden näkemyksiä uraohjauksesta ja kehittämisehdotuksia uraohjauspalveluihin

Tutkielman tavoitteena oli selvittää yleisen- ja aikuiskasvatustieteen opiskelijoiden näkemyksiä yliopiston uraohjauksesta, sekä millaisia kehittämisehdotuksia heillä on uraohjauspalveluihin. Aihetta on tärkeä tutkia, koska työelämän muutos haastaa opiskelijoita yhä yksilöllisempään uran suunnittelu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Sorajoki, Emilia
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87846
Description
Summary:Tutkielman tavoitteena oli selvittää yleisen- ja aikuiskasvatustieteen opiskelijoiden näkemyksiä yliopiston uraohjauksesta, sekä millaisia kehittämisehdotuksia heillä on uraohjauspalveluihin. Aihetta on tärkeä tutkia, koska työelämän muutos haastaa opiskelijoita yhä yksilöllisempään uran suunnitteluun. Ohjauksella voidaan tukea opiskelijan itsetuntemuksen ja päätöksentekotaitojen kehittymistä, jotka vaikuttavat merkittävästi hänen tulevaisuuteensa ja työllistymismahdollisuuksiinsa. Tutkimuksen avulla saadaan arvokasta tietoa opiskelijoiden näkemyksistä uraohjaukseen liittyen. Tulokset auttavat kehittämään uraohjauspalveluita vastaamaan opiskelijoiden tarpeisiin ja toiveisiin ja tietoa, miten tukea yksilön kykyä suunnitella omaa uraansa opintojen eri vaiheessa. Tutkielman aineisto koostuu kahdeksasta yleisen- ja aikuiskasvatustieteen opiskelijan avoimesta haastattelusta, jotka analysoitiin sisällönanalyysillä. Tutkimustulokset osoittavat, että opiskelijoilla on tarvetta oikea-aikaiselle uraohjaukselle. Tarve vaihtelee kuitenkin opintojen eri vaiheessa. Opintojen alussa kaivataan apua opintojen rakentamiseen ja tutkinnon kokonaisvaltaiseen ymmärtämiseen, kun taas maisterivaiheessa kaivataan enemmänkin tukea työelämään siirtymiseen, sekä työllistymisvaihtoehtojen kartoittamiseen. Uraohjauspalvelut koettiin jäävän kaukaisiksi ja mielikuva uraohjauksesta oli opiskelijoilla paikoin hyvinkin epäedullinen. Opiskelijat kaipaavat uraohjauspalveluihin selkeyttä, matalan kynnyksen palveluita ja nykyaikaisia ohjauksen muotoja, kuten etäohjauksen mahdollisuutta, sekä erilaisten teknologisten alustojen hyödyntämistä tiedon jakamiseen.