Summary: | Tutkielman tavoitteena oli selvittää yleisen- ja aikuiskasvatustieteen opiskelijoiden näkemyksiä yliopiston uraohjauksesta, sekä millaisia kehittämisehdotuksia
heillä on uraohjauspalveluihin. Aihetta on tärkeä tutkia, koska työelämän muutos haastaa opiskelijoita yhä yksilöllisempään uran suunnitteluun. Ohjauksella
voidaan tukea opiskelijan itsetuntemuksen ja päätöksentekotaitojen kehittymistä, jotka vaikuttavat merkittävästi hänen tulevaisuuteensa ja työllistymismahdollisuuksiinsa. Tutkimuksen avulla saadaan arvokasta tietoa opiskelijoiden näkemyksistä uraohjaukseen liittyen. Tulokset auttavat kehittämään uraohjauspalveluita vastaamaan opiskelijoiden tarpeisiin ja toiveisiin ja tietoa, miten tukea yksilön kykyä suunnitella omaa uraansa opintojen eri vaiheessa. Tutkielman aineisto koostuu kahdeksasta yleisen- ja aikuiskasvatustieteen opiskelijan avoimesta haastattelusta, jotka analysoitiin sisällönanalyysillä.
Tutkimustulokset osoittavat, että opiskelijoilla on tarvetta oikea-aikaiselle
uraohjaukselle. Tarve vaihtelee kuitenkin opintojen eri vaiheessa. Opintojen
alussa kaivataan apua opintojen rakentamiseen ja tutkinnon kokonaisvaltaiseen
ymmärtämiseen, kun taas maisterivaiheessa kaivataan enemmänkin tukea työelämään siirtymiseen, sekä työllistymisvaihtoehtojen kartoittamiseen. Uraohjauspalvelut koettiin jäävän kaukaisiksi ja mielikuva uraohjauksesta oli opiskelijoilla paikoin hyvinkin epäedullinen. Opiskelijat kaipaavat uraohjauspalveluihin selkeyttä, matalan kynnyksen palveluita ja nykyaikaisia ohjauksen muotoja, kuten etäohjauksen mahdollisuutta, sekä erilaisten teknologisten alustojen hyödyntämistä tiedon jakamiseen.
|