Ammatilliset opinto-ohjaajat työssä oppimassa

Tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa ammatillisten opinto-ohjaajien informaalia työssä oppimista sekä sitä edistäviä ja rajoittavia tekijöitä. Tutkielman aihe on ajankohtainen, sillä ammatilliseen koulutukseen on viime aikoina työelämän muutostrendien lisäksi kohdistunut mittavia muutoksia, jotka...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Lähteenmäki, Sari, Hammarström, Jonas
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87730
Description
Summary:Tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa ammatillisten opinto-ohjaajien informaalia työssä oppimista sekä sitä edistäviä ja rajoittavia tekijöitä. Tutkielman aihe on ajankohtainen, sillä ammatilliseen koulutukseen on viime aikoina työelämän muutostrendien lisäksi kohdistunut mittavia muutoksia, jotka ovat luoneet tarpeita ammatillisten opinto-ohjaajien osaamisen kehittämiselle ja informaalille työssä oppimiselle. Lisäksi tutkimusta ammatillisten opinto-ohjaajien informaalista työssä oppimisesta ei ole. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena teoriaohjaavasti ja aineistonkeruumenetelmäksi valittiin puolistrukturoitu haastattelu. Aineisto kerättiin loka-marraskuussa 2022 haastattelemalla seitsemää Gradia Jyväskylän ammatillista opinto-ohjaajaa. Aineiston analysointiin käytettiin teoriaohjaavaa laadullista sisällönanalyysiä. Tutkimukseen osallistuneet ammatilliset opinto-ohjaajat näkivät oppivansa työssään sekä yksin että yhdessä kollegoiden kanssa. Informaalia työssä oppimista edisti heidän mukaansa parhaiten oma motivaatio työssä oppimiseen ja yhdessä tekeminen. Työssä oppimista rajoittaviksi tekijöiksi puolestaan nostettiin ajan puute ja työn määrä sekä sen kuormittavuus. Jatkossa on tärkeää tutkia työssä oppimisen ja työhyvinvoinnin yhteyttä sekä tiimitoiminnan kehittämistä, jotta saataisiin lisätietoa työssä oppimisen tunnistamiseksi, tukemiseksi ja edistämiseksi.