Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia työhön sitoutumisesta induktiovaiheessa

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaiset tekijät induktiovaiheessa olevat varhaiskasvatuksen opettajat kokevat merkityksellisinä työhön sitoutumisessaan (work commitment). Tämä tutkimus on toteutettu Jyväskylän Yliopiston Simo (sitoutuminen ja motivaatio) -hankkeen osatutkimuksena. T...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tuunanen, Viola
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87647
Description
Summary:Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaiset tekijät induktiovaiheessa olevat varhaiskasvatuksen opettajat kokevat merkityksellisinä työhön sitoutumisessaan (work commitment). Tämä tutkimus on toteutettu Jyväskylän Yliopiston Simo (sitoutuminen ja motivaatio) -hankkeen osatutkimuksena. Tutkimuksen seitsemän osallistujaa olivat työskennelleet varhaiskasvatuksen opettajina 3–15 kuukautta varhaiskasvatuksen kandidaatiksi valmistumisen jälkeen. Tutkimuksen aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla ja se analysoitiin fenomenologis-hermeneuttiseen perinteeseen pohjautuvan analyysin keinoin. Analyysi on toteutettu hyödyntäen Lindsethin ja Nordbergin (2004) sekä Laineen (2015) analyysimalleja. Tulokset osoittavat, että induktiovaiheessa olevat varhaiskasvatuksen opettajat kokevat yksilölliset, työhön liittyvät ja yhteiskunnalliset tekijät sekä yliopistokoulutuksen merkityksellisinä tekijöinä työhön sitoutumisessaan. Tuloksissa ilmenee, että esimerkiksi koettu minäpystyvyyden tunne työuran alussa, työhön perehdyttäminen, resurssit sekä yliopisto opintojen linkittyminen todelliseen työelämään olivat merkityksellisiä tekijöitä työhön sitoutumisessa. Tutkimuksen tulokset olivat osittain samansuuntaisia aikaisempien tutkimuksien kanssa, mutta tuloksista ilmenee myös uusia näkökulmia varhaiskasvatuksen opettajien sitoutumiseen. Induktiovaiheessa olevien varhaiskasvatuksen opettajien sitoutumista on tutkittu Suomessa suhteellisen vähän. Tämän tutkimuksen tulokset tuovat uutta tietoa juuri työuransa aloittaneiden varhaiskasvatuksen opettajien työhön sitoutumiseen.