Summary: | Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaiset tekijät induktiovaiheessa olevat varhaiskasvatuksen opettajat kokevat merkityksellisinä työhön sitoutumisessaan (work commitment). Tämä tutkimus on toteutettu Jyväskylän Yliopiston Simo (sitoutuminen ja motivaatio) -hankkeen osatutkimuksena. Tutkimuksen seitsemän osallistujaa olivat työskennelleet varhaiskasvatuksen opettajina 3–15 kuukautta varhaiskasvatuksen kandidaatiksi valmistumisen jälkeen.
Tutkimuksen aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla ja se analysoitiin fenomenologis-hermeneuttiseen perinteeseen pohjautuvan analyysin keinoin. Analyysi on toteutettu hyödyntäen Lindsethin ja Nordbergin (2004) sekä
Laineen (2015) analyysimalleja.
Tulokset osoittavat, että induktiovaiheessa olevat varhaiskasvatuksen opettajat kokevat yksilölliset, työhön liittyvät ja yhteiskunnalliset tekijät sekä yliopistokoulutuksen merkityksellisinä tekijöinä työhön sitoutumisessaan. Tuloksissa
ilmenee, että esimerkiksi koettu minäpystyvyyden tunne työuran alussa, työhön
perehdyttäminen, resurssit sekä yliopisto opintojen linkittyminen todelliseen
työelämään olivat merkityksellisiä tekijöitä työhön sitoutumisessa.
Tutkimuksen tulokset olivat osittain samansuuntaisia aikaisempien tutkimuksien kanssa, mutta tuloksista ilmenee myös uusia näkökulmia varhaiskasvatuksen opettajien sitoutumiseen. Induktiovaiheessa olevien varhaiskasvatuksen
opettajien sitoutumista on tutkittu Suomessa suhteellisen vähän. Tämän tutkimuksen tulokset tuovat uutta tietoa juuri työuransa aloittaneiden varhaiskasvatuksen opettajien työhön sitoutumiseen.
|