Luokan sisäinen varianssi oppilasarvioissa ja siihen yhteydessä olevat luokkatason tekijät

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, onko luokkien sisällä varianssia kouluviihtyvyyden, oppilas-opettajasuhteen sekä fyysisen ja psyykkisen turvallisuuden oppilasarvioissa. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia yhteyksiä luokkatason tekijöillä on luokan sisäiseen vari...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Huhdanpää, Neea
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87626
_version_ 1826225713517166592
author Huhdanpää, Neea
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Huhdanpää, Neea Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Huhdanpää, Neea Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Huhdanpää, Neea
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, onko luokkien sisällä varianssia kouluviihtyvyyden, oppilas-opettajasuhteen sekä fyysisen ja psyykkisen turvallisuuden oppilasarvioissa. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia yhteyksiä luokkatason tekijöillä on luokan sisäiseen varianssiin. Tutkimusaineisto koostui 4770 alakoulun 2.–6. luokkalaisen oppilaan kouluhyvinvointi- ja työrauha -kyselyiden vastauksista sekä oppilaiden ja opettajien taustatiedoista. Oppilaskyselyiden luokan sisäistä varianssia tutkittiin hyödyntäen ryhmän sisäistä yksimielisyyttä kuvaavia rWG(J)-indeksiä sekä ADM(J)-indeksiä. Luokkatason tekijöiden yhteyttä luokan sisäiseen varianssiin tutkittiin lineaarisella regressioanalyysillä. Tutkimuksessa kaikkien, kouluviihtyvyyden, oppilas-opettajasuhteen sekä fyysisen ja psyykkisen turvallisuuden oppilasarviointien osalta löytyi luokkia, joissa oppilaskyselyiden varianssi oli suuri. Luokkatason tekijöistä luokka-astella, oppilaiden sukupuolijakaumalla sekä tuen tarvitsijoiden osuudella oli yhteyksiä oppilasarvioiden luokan sisäisiin variansseihin. Tulokset osoittavat, että oppilaiden käsitykset ja kokemukset koulun sosiaalisista ja fyysisistä ympäristöistä voivat erota toisistaan merkittävästi jopa saman luokan sisällä. Oppilaskyselyiden luokkatasolle aggregoitujen tulosten lisäksi olisi hyödyllistä selvittää luokkien sisäisiä, oppilaiden välisiä eroja ja niitä aiheuttavia tekijöitä, jotta ne osattaisiin huomioida opetuksen ja ohjauksen suunnittelussa ja toteutuksessa sekä oppimisympäristöihin liittyvissä kysymyksissä.
first_indexed 2023-06-12T20:01:11Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "N\u00e4rhi, Vesa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Huhdanp\u00e4\u00e4, Neea", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-06-12T06:27:20Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-06-12T06:27:20Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87626", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, onko luokkien sis\u00e4ll\u00e4 varianssia kouluviihtyvyyden, oppilas-opettajasuhteen sek\u00e4 fyysisen ja psyykkisen turvallisuuden oppilasarvioissa. Lis\u00e4ksi tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia yhteyksi\u00e4 luokkatason tekij\u00f6ill\u00e4 on luokan sis\u00e4iseen varianssiin. \nTutkimusaineisto koostui 4770 alakoulun 2.\u20136. luokkalaisen oppilaan kouluhyvinvointi- ja ty\u00f6rauha -kyselyiden vastauksista sek\u00e4 oppilaiden ja opettajien taustatiedoista. Oppilaskyselyiden luokan sis\u00e4ist\u00e4 varianssia tutkittiin hy\u00f6dynt\u00e4en ryhm\u00e4n sis\u00e4ist\u00e4 yksimielisyytt\u00e4 kuvaavia rWG(J)-indeksi\u00e4 sek\u00e4 ADM(J)-indeksi\u00e4. Luokkatason tekij\u00f6iden yhteytt\u00e4 luokan sis\u00e4iseen varianssiin tutkittiin lineaarisella regressioanalyysill\u00e4.\nTutkimuksessa kaikkien, kouluviihtyvyyden, oppilas-opettajasuhteen sek\u00e4 fyysisen ja psyykkisen turvallisuuden oppilasarviointien osalta l\u00f6ytyi luokkia, joissa oppilaskyselyiden varianssi oli suuri. Luokkatason tekij\u00f6ist\u00e4 luokka-astella, oppilaiden sukupuolijakaumalla sek\u00e4 tuen tarvitsijoiden osuudella oli yhteyksi\u00e4 oppilasarvioiden luokan sis\u00e4isiin variansseihin.\nTulokset osoittavat, ett\u00e4 oppilaiden k\u00e4sitykset ja kokemukset koulun sosiaalisista ja fyysisist\u00e4 ymp\u00e4rist\u00f6ist\u00e4 voivat erota toisistaan merkitt\u00e4v\u00e4sti jopa saman luokan sis\u00e4ll\u00e4. Oppilaskyselyiden luokkatasolle aggregoitujen tulosten lis\u00e4ksi olisi hy\u00f6dyllist\u00e4 selvitt\u00e4\u00e4 luokkien sis\u00e4isi\u00e4, oppilaiden v\u00e4lisi\u00e4 eroja ja niit\u00e4 aiheuttavia tekij\u00f6it\u00e4, jotta ne osattaisiin huomioida opetuksen ja ohjauksen suunnittelussa ja toteutuksessa sek\u00e4 oppimisymp\u00e4rist\u00f6ihin liittyviss\u00e4 kysymyksiss\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-06-12T06:27:20Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-06-12T06:27:20Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "40", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "luokan sis\u00e4inen varianssi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppilaskyselyt", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luokan sis\u00e4inen varianssi oppilasarvioissa ja siihen yhteydess\u00e4 olevat luokkatason tekij\u00e4t", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202306123694", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kouluviihtyvyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "turvallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_87626
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:41Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/307dabb7-a076-4c67-ba13-125b3dcde8a2\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202306123694.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Huhdanpää, Neea Luokan sisäinen varianssi oppilasarvioissa ja siihen yhteydessä olevat luokkatason tekijät luokan sisäinen varianssi oppilaskyselyt Erityispedagogiikka Special Education 101 oppilaat kouluviihtyvyys alakoulu opettajat turvallisuus
title Luokan sisäinen varianssi oppilasarvioissa ja siihen yhteydessä olevat luokkatason tekijät
title_full Luokan sisäinen varianssi oppilasarvioissa ja siihen yhteydessä olevat luokkatason tekijät
title_fullStr Luokan sisäinen varianssi oppilasarvioissa ja siihen yhteydessä olevat luokkatason tekijät Luokan sisäinen varianssi oppilasarvioissa ja siihen yhteydessä olevat luokkatason tekijät
title_full_unstemmed Luokan sisäinen varianssi oppilasarvioissa ja siihen yhteydessä olevat luokkatason tekijät Luokan sisäinen varianssi oppilasarvioissa ja siihen yhteydessä olevat luokkatason tekijät
title_short Luokan sisäinen varianssi oppilasarvioissa ja siihen yhteydessä olevat luokkatason tekijät
title_sort luokan sisäinen varianssi oppilasarvioissa ja siihen yhteydessä olevat luokkatason tekijät
title_txtP Luokan sisäinen varianssi oppilasarvioissa ja siihen yhteydessä olevat luokkatason tekijät
topic luokan sisäinen varianssi oppilaskyselyt Erityispedagogiikka Special Education 101 oppilaat kouluviihtyvyys alakoulu opettajat turvallisuus
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education alakoulu kouluviihtyvyys luokan sisäinen varianssi opettajat oppilaat oppilaskyselyt turvallisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87626 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202306123694
work_keys_str_mv AT huhdanpääneea luokansisäinenvarianssioppilasarvioissajasiihenyhteydessäolevatluokkatasontekijät