fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Jantunen, Jarmo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lehtinen, Esa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Teikari, Henna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-06-09T06:17:57Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-06-09T06:17:57Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87590", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielmani tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4, millaista kuvaa opinto-ohjauksesta luodaan Ylen verkkosivujen uutisartikkeleissa. Koulutuspoliittisista uudistuksista on viime vuosina uutisoitu paljon, mik\u00e4 on lis\u00e4nnyt opinto-ohjaukseen liittyv\u00e4\u00e4 julkista keskustelua. Opinto-ohjauksen diskursseja ei ole kuitenkaan tutkittu aikaisemmin.\u202fTutkimuskysymykseni ovat seuraavat:\u202f1) Millaisia diskursseja opinto-ohjauksesta rakennetaan Ylen uutisartikkeleissa? \u202f2) Millaisin kielellisin keinoin diskursseja tuotetaan?\u202f3) Millainen kuva opinto-ohjauksesta muodostuu diskurssien perusteella? \n\n Tarkastelen ty\u00f6ss\u00e4ni kielt\u00e4 ja tekstej\u00e4 systeemis-funktionaalisen kieliteorian (SF-teoria) n\u00e4k\u00f6kulmasta. Hy\u00f6dynn\u00e4n aineiston analysoinnissa erityisesti Shoren (2012a; 2012b; 2020) suomen kieleen soveltamaa analyysimallia ja h\u00e4nen luomiaan k\u00e4sitteit\u00e4. SF-teorian kielik\u00e4sityksen mukaan kieli on merkityksien muodostamisen resurssi ja teksti prosessi, jolla merkityksi\u00e4 muodostetaan tietyss\u00e4 kontekstissa (Halliday & Matthiessen 2014: 3). Kieli n\u00e4hd\u00e4\u00e4n yhten\u00e4 sosiaalisen toiminnan muotona, jolloin kielt\u00e4, tekstej\u00e4 ja niiden kontekstia ei pidet\u00e4 toisistaan irrallisena (Halliday 1973, 1978).\u202f SF-teoriassa merkitys on hajotettu eri osiin eli metafunktioihin (Shore 2012b: 159). Metafunktioita on kolme: representatiivinen, interpersoonainen sek\u00e4 tekstuaalinen metafunktio. (Shore 2020: 31, 44\u201445.) Representatiivisen metafunktion n\u00e4k\u00f6kulmasta tekstist\u00e4 etsit\u00e4\u00e4n vastauksia siihen, miten lauseilla luodaan kuvia kokemusmaailmastamme (Shore 2020: 293). Representatiivisen metafunktion n\u00e4k\u00f6kulma onkin erityisen t\u00e4rke\u00e4 t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa.\u202f M\u00e4\u00e4rittelen t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa diskurssin tavaksi merkityksellist\u00e4\u00e4 asiaa tai kokemusta tietyst\u00e4 n\u00e4k\u00f6kulmasta.\u202f \n\n Aineistoni koostuu 19 Ylen verkkosivuilla vuosina 2019\u20142022 julkaistusta uutisartikkelista, joissa k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n opinto-ohjausta. Analyysin kohteena ty\u00f6ss\u00e4ni ovat olleet leksikaaliset valinnat ja sanasto, representatiiviset lausetyypit, ohjaus- ja ohjaaja-lausekkeiden roolit lauseessa (my\u00f6s ohjata-verbin k\u00e4ytt\u00f6), ja modaaliset ilmaukset. Olen nimennyt aineistosta nelj\u00e4 diskurssia: resurssidiskurssi, muutosdiskurssi, asiantuntijadiskurssi ja toimenkuvadiskurssi.\u202f Opinto-ohjaus n\u00e4hd\u00e4\u00e4n muutos- ja resurssidiskursseissa objektina, asiantuntija- ja toimenkuvadiskursseissa opinto-ohjaajat ja opinto-ohjaus n\u00e4hd\u00e4\u00e4n subjekteina. Toisaalta opinto-ohjaus on muutoksen kohteena, mutta toisaalta opinto-ohjaajat n\u00e4ytt\u00e4ytyv\u00e4t osaavina tekij\u00f6in\u00e4 ja kokijoina. Toimenkuvadiskurssin voi n\u00e4hd\u00e4 opinto-ohjauksen suhteellisen huonosti tunnettua professiota tutummaksi tekev\u00e4n\u00e4 merkityksellist\u00e4misen tapana. \n\n Opinto-ohjaajat ja opinto-ohjauksen kentt\u00e4 vaikuttavat olevan kovassa ristipaineessa jatkuvien muutosten ja uudistusten keskell\u00e4. Osaavien ohjausalan ammattilaisten ty\u00f6nkuva on laaja. Uusia asioita on tullut viime vuosina opinto-ohjaajien ty\u00f6h\u00f6n jatkuvasti, mutta resurssien v\u00e4h\u00e4isyys ja niiden kohdentamiseen liittyv\u00e4t pulmat n\u00e4kyv\u00e4t keskustelussa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2023-06-09T06:17:57Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-06-09T06:17:57Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "49", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "diskurssintutkimus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "SF-teoria", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opinto-ohjauksen diskurssit Ylen uutisartikkeleissa 2019-2022", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202306093659", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "309", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opinto-ohjaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "diskurssi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaanohjaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opinto-ohjaajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
|