Opinto-ohjauksen diskurssit Ylen uutisartikkeleissa 2019-2022

Tutkielmani tavoitteena on selvittää, millaista kuvaa opinto-ohjauksesta luodaan Ylen verkkosivujen uutisartikkeleissa. Koulutuspoliittisista uudistuksista on viime vuosina uutisoitu paljon, mikä on lisännyt opinto-ohjaukseen liittyvää julkista keskustelua. Opinto-ohjauksen diskursseja ei ole kuiten...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Teikari, Henna
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87590
_version_ 1828193040730161152
author Teikari, Henna
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Teikari, Henna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Teikari, Henna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Teikari, Henna
datasource_str_mv jyx
description Tutkielmani tavoitteena on selvittää, millaista kuvaa opinto-ohjauksesta luodaan Ylen verkkosivujen uutisartikkeleissa. Koulutuspoliittisista uudistuksista on viime vuosina uutisoitu paljon, mikä on lisännyt opinto-ohjaukseen liittyvää julkista keskustelua. Opinto-ohjauksen diskursseja ei ole kuitenkaan tutkittu aikaisemmin. Tutkimuskysymykseni ovat seuraavat: 1) Millaisia diskursseja opinto-ohjauksesta rakennetaan Ylen uutisartikkeleissa?  2) Millaisin kielellisin keinoin diskursseja tuotetaan? 3) Millainen kuva opinto-ohjauksesta muodostuu diskurssien perusteella? Tarkastelen työssäni kieltä ja tekstejä systeemis-funktionaalisen kieliteorian (SF-teoria) näkökulmasta. Hyödynnän aineiston analysoinnissa erityisesti Shoren (2012a; 2012b; 2020) suomen kieleen soveltamaa analyysimallia ja hänen luomiaan käsitteitä. SF-teorian kielikäsityksen mukaan kieli on merkityksien muodostamisen resurssi ja teksti prosessi, jolla merkityksiä muodostetaan tietyssä kontekstissa (Halliday & Matthiessen 2014: 3). Kieli nähdään yhtenä sosiaalisen toiminnan muotona, jolloin kieltä, tekstejä ja niiden kontekstia ei pidetä toisistaan irrallisena (Halliday 1973, 1978).  SF-teoriassa merkitys on hajotettu eri osiin eli metafunktioihin (Shore 2012b: 159). Metafunktioita on kolme: representatiivinen, interpersoonainen sekä tekstuaalinen metafunktio. (Shore 2020: 31, 44—45.) Representatiivisen metafunktion näkökulmasta tekstistä etsitään vastauksia siihen, miten lauseilla luodaan kuvia kokemusmaailmastamme (Shore 2020: 293). Representatiivisen metafunktion näkökulma onkin erityisen tärkeä tässä tutkimuksessa.  Määrittelen tässä tutkimuksessa diskurssin tavaksi merkityksellistää asiaa tai kokemusta tietystä näkökulmasta.  Aineistoni koostuu 19 Ylen verkkosivuilla vuosina 2019—2022 julkaistusta uutisartikkelista, joissa käsitellään opinto-ohjausta. Analyysin kohteena työssäni ovat olleet leksikaaliset valinnat ja sanasto, representatiiviset lausetyypit, ohjaus- ja ohjaaja-lausekkeiden roolit lauseessa (myös ohjata-verbin käyttö), ja modaaliset ilmaukset. Olen nimennyt aineistosta neljä diskurssia: resurssidiskurssi, muutosdiskurssi, asiantuntijadiskurssi ja toimenkuvadiskurssi.  Opinto-ohjaus nähdään muutos- ja resurssidiskursseissa objektina, asiantuntija- ja toimenkuvadiskursseissa opinto-ohjaajat ja opinto-ohjaus nähdään subjekteina. Toisaalta opinto-ohjaus on muutoksen kohteena, mutta toisaalta opinto-ohjaajat näyttäytyvät osaavina tekijöinä ja kokijoina. Toimenkuvadiskurssin voi nähdä opinto-ohjauksen suhteellisen huonosti tunnettua professiota tutummaksi tekevänä merkityksellistämisen tapana. Opinto-ohjaajat ja opinto-ohjauksen kenttä vaikuttavat olevan kovassa ristipaineessa jatkuvien muutosten ja uudistusten keskellä. Osaavien ohjausalan ammattilaisten työnkuva on laaja. Uusia asioita on tullut viime vuosina opinto-ohjaajien työhön jatkuvasti, mutta resurssien vähäisyys ja niiden kohdentamiseen liittyvät pulmat näkyvät keskustelussa.
first_indexed 2023-06-09T20:00:58Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Jantunen, Jarmo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lehtinen, Esa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Teikari, Henna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-06-09T06:17:57Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-06-09T06:17:57Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87590", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielmani tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4, millaista kuvaa opinto-ohjauksesta luodaan Ylen verkkosivujen uutisartikkeleissa. Koulutuspoliittisista uudistuksista on viime vuosina uutisoitu paljon, mik\u00e4 on lis\u00e4nnyt opinto-ohjaukseen liittyv\u00e4\u00e4 julkista keskustelua. Opinto-ohjauksen diskursseja ei ole kuitenkaan tutkittu aikaisemmin.\u202fTutkimuskysymykseni ovat seuraavat:\u202f1) Millaisia diskursseja opinto-ohjauksesta rakennetaan Ylen uutisartikkeleissa? \u202f2) Millaisin kielellisin keinoin diskursseja tuotetaan?\u202f3) Millainen kuva opinto-ohjauksesta muodostuu diskurssien perusteella? \n\n Tarkastelen ty\u00f6ss\u00e4ni kielt\u00e4 ja tekstej\u00e4 systeemis-funktionaalisen kieliteorian (SF-teoria) n\u00e4k\u00f6kulmasta. Hy\u00f6dynn\u00e4n aineiston analysoinnissa erityisesti Shoren (2012a; 2012b; 2020) suomen kieleen soveltamaa analyysimallia ja h\u00e4nen luomiaan k\u00e4sitteit\u00e4. SF-teorian kielik\u00e4sityksen mukaan kieli on merkityksien muodostamisen resurssi ja teksti prosessi, jolla merkityksi\u00e4 muodostetaan tietyss\u00e4 kontekstissa (Halliday & Matthiessen 2014: 3). Kieli n\u00e4hd\u00e4\u00e4n yhten\u00e4 sosiaalisen toiminnan muotona, jolloin kielt\u00e4, tekstej\u00e4 ja niiden kontekstia ei pidet\u00e4 toisistaan irrallisena (Halliday 1973, 1978).\u202f SF-teoriassa merkitys on hajotettu eri osiin eli metafunktioihin (Shore 2012b: 159). Metafunktioita on kolme: representatiivinen, interpersoonainen sek\u00e4 tekstuaalinen metafunktio. (Shore 2020: 31, 44\u201445.) Representatiivisen metafunktion n\u00e4k\u00f6kulmasta tekstist\u00e4 etsit\u00e4\u00e4n vastauksia siihen, miten lauseilla luodaan kuvia kokemusmaailmastamme (Shore 2020: 293). Representatiivisen metafunktion n\u00e4k\u00f6kulma onkin erityisen t\u00e4rke\u00e4 t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa.\u202f M\u00e4\u00e4rittelen t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa diskurssin tavaksi merkityksellist\u00e4\u00e4 asiaa tai kokemusta tietyst\u00e4 n\u00e4k\u00f6kulmasta.\u202f \n\n Aineistoni koostuu 19 Ylen verkkosivuilla vuosina 2019\u20142022 julkaistusta uutisartikkelista, joissa k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n opinto-ohjausta. Analyysin kohteena ty\u00f6ss\u00e4ni ovat olleet leksikaaliset valinnat ja sanasto, representatiiviset lausetyypit, ohjaus- ja ohjaaja-lausekkeiden roolit lauseessa (my\u00f6s ohjata-verbin k\u00e4ytt\u00f6), ja modaaliset ilmaukset. Olen nimennyt aineistosta nelj\u00e4 diskurssia: resurssidiskurssi, muutosdiskurssi, asiantuntijadiskurssi ja toimenkuvadiskurssi.\u202f Opinto-ohjaus n\u00e4hd\u00e4\u00e4n muutos- ja resurssidiskursseissa objektina, asiantuntija- ja toimenkuvadiskursseissa opinto-ohjaajat ja opinto-ohjaus n\u00e4hd\u00e4\u00e4n subjekteina. Toisaalta opinto-ohjaus on muutoksen kohteena, mutta toisaalta opinto-ohjaajat n\u00e4ytt\u00e4ytyv\u00e4t osaavina tekij\u00f6in\u00e4 ja kokijoina. Toimenkuvadiskurssin voi n\u00e4hd\u00e4 opinto-ohjauksen suhteellisen huonosti tunnettua professiota tutummaksi tekev\u00e4n\u00e4 merkityksellist\u00e4misen tapana. \n\n Opinto-ohjaajat ja opinto-ohjauksen kentt\u00e4 vaikuttavat olevan kovassa ristipaineessa jatkuvien muutosten ja uudistusten keskell\u00e4. Osaavien ohjausalan ammattilaisten ty\u00f6nkuva on laaja. Uusia asioita on tullut viime vuosina opinto-ohjaajien ty\u00f6h\u00f6n jatkuvasti, mutta resurssien v\u00e4h\u00e4isyys ja niiden kohdentamiseen liittyv\u00e4t pulmat n\u00e4kyv\u00e4t keskustelussa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2023-06-09T06:17:57Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-06-09T06:17:57Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "49", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "diskurssintutkimus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "SF-teoria", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opinto-ohjauksen diskurssit Ylen uutisartikkeleissa 2019-2022", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202306093659", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "309", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opinto-ohjaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "diskurssi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaanohjaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opinto-ohjaajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_87590
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:03Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/0d4c664e-131c-4af7-8ea5-b6d219e0e207\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202306093659.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Teikari, Henna Opinto-ohjauksen diskurssit Ylen uutisartikkeleissa 2019-2022 diskurssintutkimus SF-teoria Suomen kieli Finnish 309 opinto-ohjaus diskurssi oppilaanohjaus opinto-ohjaajat
title Opinto-ohjauksen diskurssit Ylen uutisartikkeleissa 2019-2022
title_full Opinto-ohjauksen diskurssit Ylen uutisartikkeleissa 2019-2022
title_fullStr Opinto-ohjauksen diskurssit Ylen uutisartikkeleissa 2019-2022 Opinto-ohjauksen diskurssit Ylen uutisartikkeleissa 2019-2022
title_full_unstemmed Opinto-ohjauksen diskurssit Ylen uutisartikkeleissa 2019-2022 Opinto-ohjauksen diskurssit Ylen uutisartikkeleissa 2019-2022
title_short Opinto-ohjauksen diskurssit Ylen uutisartikkeleissa 2019-2022
title_sort opinto ohjauksen diskurssit ylen uutisartikkeleissa 2019 2022
title_txtP Opinto-ohjauksen diskurssit Ylen uutisartikkeleissa 2019-2022
topic diskurssintutkimus SF-teoria Suomen kieli Finnish 309 opinto-ohjaus diskurssi oppilaanohjaus opinto-ohjaajat
topic_facet 309 Finnish SF-teoria Suomen kieli diskurssi diskurssintutkimus opinto-ohjaajat opinto-ohjaus oppilaanohjaus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87590 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202306093659
work_keys_str_mv AT teikarihenna opintoohjauksendiskurssitylenuutisartikkeleissa20192022