Monimuotoisten perheiden vanhempien kokemuksia yhteistyöstä koulun kanssa

Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää monimuotoisten perheiden vanhempien kokemuksia yhteistyöstä koulun kanssa sekä millaisia kehitystarpeita yhteistyössä nähdään. Tutkimuksen tarkoituksena on lisätä tietoa monimuotoisten perheiden kanssa toimimisesta peruskoulussa. Tutkimus tot...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mykkänen, Jutta
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87588
Description
Summary:Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää monimuotoisten perheiden vanhempien kokemuksia yhteistyöstä koulun kanssa sekä millaisia kehitystarpeita yhteistyössä nähdään. Tutkimuksen tarkoituksena on lisätä tietoa monimuotoisten perheiden kanssa toimimisesta peruskoulussa. Tutkimus toteutettiin fenomenologis-hermeneuttisella tutkimusotteella. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla vuoden 2022 keväällä. Tutkittavina oli sijaisperheiden, sateenkaariperheiden ja uusperheen vanhempia. Aineiston analyysi tehtiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin periaatteiden mukaisesti. Tutkimustulosten mukaan monimuotoisten perheiden vanhempien kokemukset yhteistyöstä olivat pääsääntöisesti positiivisia. Yhteistyön nähtiin rakentuvan monesta osa-alueesta. Kaikkien tutkimukseen osallistuneiden perhemuotojen vanhemmat kokivat kodin ja koulun yhteistyön toimivana. Yhteistyön kehittämiseksi perheiden vanhemmat esittivät monimuotoisuuden huomioimisen paremmin koulun arjessa niin oppilaiden kuin perheiden osalta. Monimuotoisten perheiden vanhempien ja koulun välinen yhteistyö sujuu monilta osin hyvin. Kuitenkin tutkimustietoa tarvitaan lisää, jotta yhteistyötä ja moninaisuuden huomiointia voidaan koulun arjessa kehittää. Tutkimus antaa opettajille tietoa siitä, millaisiin asioihin yhteistyössä monimuotoisten perheiden kanssa tulee kiinnittää huomiota.