Asiantuntijanäkökulmia lähitulevaisuuden ympäristö- ja kestävyyskasvatukseen

Tutkimuksessa tarkastellaan, miten asiantuntijat määrittävät ympäristö- ja kestävyyskasvatuksen kehitystarvetta perusopetuksessa ja laajemmin yhteiskunnassa. Tutkimuksen aihe on ajankohtainen, sillä ekokriisi uhkaa olemassaoloamme maapallolla. Tarvitaan kasvatuskäytänteiden kehittämistä, sillä kasva...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Salminen, Pia, Syrjä, Emilia
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87565
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimuksessa tarkastellaan, miten asiantuntijat määrittävät ympäristö- ja kestävyyskasvatuksen kehitystarvetta perusopetuksessa ja laajemmin yhteiskunnassa. Tutkimuksen aihe on ajankohtainen, sillä ekokriisi uhkaa olemassaoloamme maapallolla. Tarvitaan kasvatuskäytänteiden kehittämistä, sillä kasvatuksella ja koulutuksella on merkittävä rooli kestävän tulevaisuuden rakentamisessa. Tutkimuksen käsitteellisenä viitekehyksenä on ympäristö- ja kestävyyskasvatuksen pedagogiikka. Tutkimusaineisto koostuu kahdeksan ympäristö- ja kestävyyskasvatuksen asiantuntijan teemahaastattelusta, jotka analysoitiin laadullisesti abduktiivisella sisällönanalyysillä. Analyysia ohjaavana teoreettisena johtoajatuksena oli tulosten jakautuminen kolmelle tasolle: (1) maailmankuvan ja kasvatusajattelun muutostarve, (2) ympäristö- ja kestävyyskasvatuksen paradigman kehitystarve sekä (3) muutoksen tarve peruskoulun toiminnassa ja rakenteissa. Tutkimuksen tulokset tarjoavat asiantuntijoiden näkemyksiä syntetisoivan kokonaisuuden, joka syventää ymmärrystä ympäristö- ja kestävyyskasvatuksesta. Tutkimus tuottaa tietoa ympäristö- ja kestävyyskasvatuksen vaatimasta maailmankuvan ja kasvatusajattelun muutoksesta. Yhteiskunnan tasolla tarvitaan elinikäistä oppimista ja nousujohteista oppimispolkua. Lisäksi tulokset rohkaisevat kehittämään opetusta sekä koulujen toimintakulttuuria kestävämmäksi, mikä osaltaan edellyttää opettajien kouluttamista ympäristö- ja kestävyyskasvatuksen teemoista.