Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä pedagogisesta johtajuudesta

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä pedagogisesta johtajuudesta varhaiskasvatuksen työtiimissä. Tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, mitä pedagogisella johtajuudella tarkoitetaan varhaiskasvatuksen opettajien kertomana. Lisäksi tarkoituksena oli selvit...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Rantonen, Eveliina
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87550
Description
Summary:Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä pedagogisesta johtajuudesta varhaiskasvatuksen työtiimissä. Tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, mitä pedagogisella johtajuudella tarkoitetaan varhaiskasvatuksen opettajien kertomana. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien omaa rooliaan työtiiminsä pedagogisena johtajana. Tutkimus on toteutettu laadullisin eli kvalitatiivisin menetelmin. Aineisto on kerätty salatulla turvasähköpostikyselyllä. Tutkimuksen aineisto kerättiin kevään 2023 aikana. Tutkimukseen osallistui yhteensä kahdeksan (N=8) varhaiskasvatuksen opettajan työssä toimivaa ammattilaista. Näistä yhdellä oli maisterin tutkinto, kolmella oli kandidaatin tutkinto, kahdella oli sosionomin tutkinto ja kahdella oli lähihoitajan tutkinto. Aineiston analyysi on toteutettu laadullisella teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että pedagogisella johtajuudella tarkoitetaan varhaiskasvatuksen opettajien kertomana päiväkodin johtajan pedagogista johtajuutta. Lisäksi varhaiskasvatuksen opettaja nähtiin tiiminsä pedagogisena johtajana. Tulosten mukaan varhaiskasvatuksen opettajat kaipaavat tukea tiiminsä pedagogiseen johtajuuteen niin päiväkodin johtajilta kuin muilta tiimissä työskenteleviltä. Myös pedagogiselle keskustelulle kaivataan lisää aikaa varhaiskasvatuksen kiireisen arjen keskeltä. Johtajuuden käsitettä tulee vielä selventää, jotta kaikki työntekijät ovat tietoisia pedagogisesta johtajuudesta ja siihen kuuluvista vastuista.