Tunne- ja vuorovaikutustaidot peruskoulun liikunnanopettajan työssä

Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on tarkastella kirjallisuuskatsauksen ominaispiirteiden mukaisesti erilaisia tunne- ja vuorovaikutustaitoja sekä niiden ilmenemistä peruskoulun liikunnanopettajan työssä. Pyrkimyksenä on selvittää, miksi opettajalla kannattaa olla hyvät tunne- ja vuorovaikut...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lauri, Hilda
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87483
Description
Summary:Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on tarkastella kirjallisuuskatsauksen ominaispiirteiden mukaisesti erilaisia tunne- ja vuorovaikutustaitoja sekä niiden ilmenemistä peruskoulun liikunnanopettajan työssä. Pyrkimyksenä on selvittää, miksi opettajalla kannattaa olla hyvät tunne- ja vuorovaikutustaidot sekä miten ja miksi näitä taitoja opetetaan peruskoulun liikunnassa. Tavoitteena on avata liikunnanopettajille konkreettisia keinoja tunne- ja vuorovaikutustaitojen käyttämiseen ja opettamiseen. Sosioemotionaalisen oppimisen viitekehys (engl. social and emotional learning) luo raamit tunne- ja vuorovaikutustaidoille. Kyseinen viitekehys on saanut viime vuosina merkittävää huomiota kouluympäristöön liittyvässä kirjallisuudessa. Sen mukaan tunne- ja vuorovaikutusosaaminen (engl. social and emotional competence) eli tunne- ja vuorovaikutustaidot jaetaan itsetietoisuuteen, itsensä johtamiseen, sosiaaliseen tietoisuuteen, ihmissuhdetaitoihin sekä vastuulliseen päätöksentekoon. Tutkielma osoitti, että tunne- ja vuorovaikutustaidot ovat tärkeä osa peruskoulun liikunnanopettajan työtä. Tunne- ja vuorovaikutustaidot ilmenevät liikunnanopettajan työssä omana osaamisena ja roolimallina toimimisena, omien taitojen kehittämisenä sekä taitojen tietoisena opettamisena. Peruskoulun liikunnanopettajalla on paljon tilaisuuksia ja keinoja käyttää tunne- ja vuorovaikutustaitoja opetuksessaan sekä opettaa näitä taitoja oppilailleen. Liikunnanopettaja voi opettaa tunne- ja vuorovaikutustaitoja erilaisten keskustelujen, opetusmenetelmien sekä opetusmallien avulla. Yksi merkittävimmistä huomioista tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamisessa on opettajan oma tunne- ja vuorovaikutusosaaminen. Jotta liikunnanopettaja voi tuloksellisesti käyttää ja opettaa tunne- ja vuorovaikutustaitoja opetuksessaan, kannattaa hänen jatkuvasti tarkastella omia taitojaan kriittisesti sekä sen myötä kehittää niitä.