Kollegiaalisen tuen yhteys luokanopettajien kokemaan työn merkityksellisyyteen

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, missä määrin kollegiaalinen tuki on yhteydessä luokanopettajien kokemaan työn merkityksellisyyteen. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin luokanopettajien työkokemuksen yhteyttä kollegiaaliseen tukeen ja työn merkityksellisyyteen. Tutkimuksessa käytetty ain...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Paukkunen, Anu
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87458
_version_ 1826225699226124289
author Paukkunen, Anu
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Paukkunen, Anu Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Paukkunen, Anu Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Paukkunen, Anu
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, missä määrin kollegiaalinen tuki on yhteydessä luokanopettajien kokemaan työn merkityksellisyyteen. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin luokanopettajien työkokemuksen yhteyttä kollegiaaliseen tukeen ja työn merkityksellisyyteen. Tutkimuksessa käytetty aineisto on osa laajempaa Jyväskylän yliopiston Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom (TESSI) -tutkimushanketta. Tässä tutkimuksessa käytettiin keväällä 2022 sähköisellä kyselylomakkeella kerättyä aineistoa. Tutkimukseen osallistui yhteensä 338 luokanopettajaa. Aineiston analyysissa hyödynnettiin Spearmanin korrelaatiokertoimia sekä lineaarista regressioanalyysiä. Tulokset osoittivat, että kollegiaalinen tuki oli positiivisesti yhteydessä luokanopettajien kokemaan työn merkityksellisyyteen. Luokanopettajien työkokemuksella ei ollut tulosten mukaan tilastollisesti merkitsevää yhteyttä koettuun kollegiaaliseen tukeen tai työn merkityksellisyyteen. Tulokset vahvistivat jo olemassa olevaa tutkimustietoa kollegiaalisen tuen yhteydestä työhyvinvointiin työn merkityksellisyyden näkökulmasta. Tulosten kautta voidaan lisätä ymmärrystä kollegiaalisen tuen merkityksestä jo opettajankoulutuksessa. Opiskelijoiden ymmärrystä työn merkityksellisyydestä voidaan lisätä jo opintojen aikana. Jatkossa olisi kiinnostavaa tutkia, mitkä tekijät ovat vahvemmin yhteydessä työn merkityksellisyyden kokemiseen tai mihin työhyvinvoinnin osiin kollegiaalisella tuella on vahvempi yhteys.
first_indexed 2023-06-06T20:00:35Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Pakarinen, Eija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "P\u00f6ys\u00e4, Sanni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Paukkunen, Anu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-06-06T06:55:19Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-06-06T06:55:19Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87458", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, miss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin kollegiaalinen tuki on\nyhteydess\u00e4 luokanopettajien kokemaan ty\u00f6n merkityksellisyyteen. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa tarkasteltiin luokanopettajien ty\u00f6kokemuksen yhteytt\u00e4 kollegiaaliseen\ntukeen ja ty\u00f6n merkityksellisyyteen. Tutkimuksessa k\u00e4ytetty aineisto on osa laajempaa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston Teacher and Student Stress and Interaction in\nClassroom (TESSI) -tutkimushanketta. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa k\u00e4ytettiin kev\u00e4\u00e4ll\u00e4\n2022 s\u00e4hk\u00f6isell\u00e4 kyselylomakkeella ker\u00e4tty\u00e4 aineistoa. Tutkimukseen osallistui\nyhteens\u00e4 338 luokanopettajaa. Aineiston analyysissa hy\u00f6dynnettiin Spearmanin\nkorrelaatiokertoimia sek\u00e4 lineaarista regressioanalyysi\u00e4.\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 kollegiaalinen tuki oli positiivisesti yhteydess\u00e4 luokanopettajien kokemaan ty\u00f6n merkityksellisyyteen. Luokanopettajien ty\u00f6kokemuksella ei ollut tulosten mukaan tilastollisesti merkitsev\u00e4\u00e4 yhteytt\u00e4 koettuun\nkollegiaaliseen tukeen tai ty\u00f6n merkityksellisyyteen. Tulokset vahvistivat jo olemassa olevaa tutkimustietoa kollegiaalisen tuen yhteydest\u00e4 ty\u00f6hyvinvointiin\nty\u00f6n merkityksellisyyden n\u00e4k\u00f6kulmasta.\nTulosten kautta voidaan lis\u00e4t\u00e4 ymm\u00e4rryst\u00e4 kollegiaalisen tuen merkityksest\u00e4 jo opettajankoulutuksessa. Opiskelijoiden ymm\u00e4rryst\u00e4 ty\u00f6n merkityksellisyydest\u00e4 voidaan lis\u00e4t\u00e4 jo opintojen aikana. Jatkossa olisi kiinnostavaa tutkia,\nmitk\u00e4 tekij\u00e4t ovat vahvemmin yhteydess\u00e4 ty\u00f6n merkityksellisyyden kokemiseen\ntai mihin ty\u00f6hyvinvoinnin osiin kollegiaalisella tuella on vahvempi yhteys.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2023-06-06T06:55:19Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-06-06T06:55:19Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "27", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kollegiaalisen tuen yhteys luokanopettajien kokemaan ty\u00f6n merkityksellisyyteen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202306063529", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteisty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajankoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6yhteis\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_87458
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:08Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/53137f5c-811e-4476-972d-7369016a761d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202306063529.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Paukkunen, Anu Kollegiaalisen tuen yhteys luokanopettajien kokemaan työn merkityksellisyyteen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 työhyvinvointi luokanopettajat työ opettajat yhteistyö opettajankoulutus opettajuus työyhteisöt
title Kollegiaalisen tuen yhteys luokanopettajien kokemaan työn merkityksellisyyteen
title_full Kollegiaalisen tuen yhteys luokanopettajien kokemaan työn merkityksellisyyteen
title_fullStr Kollegiaalisen tuen yhteys luokanopettajien kokemaan työn merkityksellisyyteen Kollegiaalisen tuen yhteys luokanopettajien kokemaan työn merkityksellisyyteen
title_full_unstemmed Kollegiaalisen tuen yhteys luokanopettajien kokemaan työn merkityksellisyyteen Kollegiaalisen tuen yhteys luokanopettajien kokemaan työn merkityksellisyyteen
title_short Kollegiaalisen tuen yhteys luokanopettajien kokemaan työn merkityksellisyyteen
title_sort kollegiaalisen tuen yhteys luokanopettajien kokemaan työn merkityksellisyyteen
title_txtP Kollegiaalisen tuen yhteys luokanopettajien kokemaan työn merkityksellisyyteen
topic Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 työhyvinvointi luokanopettajat työ opettajat yhteistyö opettajankoulutus opettajuus työyhteisöt
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education luokanopettajat opettajankoulutus opettajat opettajuus työ työhyvinvointi työyhteisöt yhteistyö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87458 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202306063529
work_keys_str_mv AT paukkunenanu kollegiaalisentuenyhteysluokanopettajienkokemaantyönmerkityksellisyyteen