Kollegiaalisen tuen yhteys luokanopettajien kokemaan työn merkityksellisyyteen

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, missä määrin kollegiaalinen tuki on yhteydessä luokanopettajien kokemaan työn merkityksellisyyteen. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin luokanopettajien työkokemuksen yhteyttä kollegiaaliseen tukeen ja työn merkityksellisyyteen. Tutkimuksessa käytetty ain...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Paukkunen, Anu
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87458
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, missä määrin kollegiaalinen tuki on yhteydessä luokanopettajien kokemaan työn merkityksellisyyteen. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin luokanopettajien työkokemuksen yhteyttä kollegiaaliseen tukeen ja työn merkityksellisyyteen. Tutkimuksessa käytetty aineisto on osa laajempaa Jyväskylän yliopiston Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom (TESSI) -tutkimushanketta. Tässä tutkimuksessa käytettiin keväällä 2022 sähköisellä kyselylomakkeella kerättyä aineistoa. Tutkimukseen osallistui yhteensä 338 luokanopettajaa. Aineiston analyysissa hyödynnettiin Spearmanin korrelaatiokertoimia sekä lineaarista regressioanalyysiä. Tulokset osoittivat, että kollegiaalinen tuki oli positiivisesti yhteydessä luokanopettajien kokemaan työn merkityksellisyyteen. Luokanopettajien työkokemuksella ei ollut tulosten mukaan tilastollisesti merkitsevää yhteyttä koettuun kollegiaaliseen tukeen tai työn merkityksellisyyteen. Tulokset vahvistivat jo olemassa olevaa tutkimustietoa kollegiaalisen tuen yhteydestä työhyvinvointiin työn merkityksellisyyden näkökulmasta. Tulosten kautta voidaan lisätä ymmärrystä kollegiaalisen tuen merkityksestä jo opettajankoulutuksessa. Opiskelijoiden ymmärrystä työn merkityksellisyydestä voidaan lisätä jo opintojen aikana. Jatkossa olisi kiinnostavaa tutkia, mitkä tekijät ovat vahvemmin yhteydessä työn merkityksellisyyden kokemiseen tai mihin työhyvinvoinnin osiin kollegiaalisella tuella on vahvempi yhteys.