Työyhteisön hybridityökäytänteiden kehittäminen vuorovaikutuksen näkökulmasta

Tämän työnäytetyyppisen maisterintutkielman tavoitteena on tarkastella hybridityötä vuorovaikutuksen näkökulmasta työyhteisön kontekstissa. Keskityn erityisesti työn organisoinnin, työhyvinvoinnin ja yhteisöllisyyden kysymyksiin niin koko työyhteisön kuin sen yksittäisten jäsenten näkökulmista. Lisä...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Lajunen, Jutta
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87453
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän työnäytetyyppisen maisterintutkielman tavoitteena on tarkastella hybridityötä vuorovaikutuksen näkökulmasta työyhteisön kontekstissa. Keskityn erityisesti työn organisoinnin, työhyvinvoinnin ja yhteisöllisyyden kysymyksiin niin koko työyhteisön kuin sen yksittäisten jäsenten näkökulmista. Lisäksi tavoitteenani on tuottaa viestintätoimistolle valmennusmateriaalit, joilla voidaan tukea työyhteisön hybridityökäytänteiden kehittämistä. Valmennusmateriaalit koostuvat valmennustarveanalyysin ohjeistuksesta ja haastattelurungosta sekä itse valmennuksen esitysmateriaalista. Projekti toteutetaan suomalaiselle strategiselle viestintätoimistolle nimeltä Ahjo Communications Oy, joka saa materiaalit käyttöönsä. Maisterintutkielma koostuu teoreettisista taustaluvuista, työnäytteestä, eli valmennusmateriaalien toteuttamisesta, sekä valmennusmateriaalien ja opinnäytetyön arvioinnista. Työn teoreettisena lähtökohtana toimii vuorovaikutuksen konstitutiivinen näkökulma, jossa vuorovaikutuksen katsotaan rakentavan, ylläpitävän ja muokkaavan sosiaalista todellisuuttamme. Valmennusmateriaalien suunnittelun tukena hyödynsin myös vuorovaikutusosaamisen ja -koulutuksen kirjallisuutta. Valmennusmateriaalien toteuttaminen koostui kolmesta eri vaiheesta. Ensimmäinen vaihe oli Ahjon työntekijöiden haastattelut, joissa tavoitteenani oli kartoittaa Ahjon työntekijöiden näkemyksiä hybridityökäytänteistä ja niiden mahdollisista haasteista sekä toiveita hybridityövalmennusmateriaaleille. Tarkoituksena oli näin syventää ja täydentää työssä käytettyä taustakirjallisuutta sekä tukea valmennusmateriaalien suunnittelua. Toinen vaihe oli valmennusmateriaalien tuottaminen. Valmennustarveanalyysin ohjeistus ja haastattelurunko on tarkoitettu Ahjon sisäiseksi dokumentiksi, jonka tavoitteena on ohjata valmennettavan asiakasorganisaation tarpeiden kartoitusta. Valmennuksen esitysmateriaalien tavoitteena puolestaan on, että Ahjo voi hyödyntää niitä muokattavana pohjana varsinaisessa työyhteisön hybridityökäytänteiden kehittämiseen suunnatussa valmennuksessa. Kolmas vaihe oli valmennusmateriaalien esitteleminen Ahjon edustajille. Ahjon edustajat olivat hyvin tyytyväisiä projektiin ja tuottamiini valmennusmateriaaleihin. Materiaaleja he kuvasivat käytännönläheisiksi ja kattaviksi. Jatkossa työtäni voidaan soveltaa eri organisaatioiden vuorovaikutusvalmennuksiin. Työni on hyödyllinen erityisesti eri työyhteisölle järjestettäviin valmennuksiin, mutta sitä voi hyödyntää myös esihenkilöille ja työyhteisön johdolle järjestettävissä valmennuksissa. Kaiken kaikkiaan hybridityön yleistyessä työyhteisöjen hybridityökäytänteiden kehittämiselle ja niihin liittyvälle vuorovaikutusosaamiselle on työelämässä enenevissä määrin tarvetta.