Make It Vegan How Advertisements for Cosmetics Construct Vegan Representation

Veganismi on yleistynyt hurjasti viimeisten vuosien aikana, ja sen myötä myös vegaanisien tuotteiden mainonta. Tässä kandidaatin tutkielmassa selvitetään, että kuinka vegaanisten kosmetiikkatuotteiden mainonnassa rakennetaan ja ylläpidetään vegaani-identiteettiä. Neljää vegaanisten kosmetiikkatuotte...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hyppölä, Jenni
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87450
_version_ 1828193199100788736
author Hyppölä, Jenni
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hyppölä, Jenni Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hyppölä, Jenni Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hyppölä, Jenni
datasource_str_mv jyx
description Veganismi on yleistynyt hurjasti viimeisten vuosien aikana, ja sen myötä myös vegaanisien tuotteiden mainonta. Tässä kandidaatin tutkielmassa selvitetään, että kuinka vegaanisten kosmetiikkatuotteiden mainonnassa rakennetaan ja ylläpidetään vegaani-identiteettiä. Neljää vegaanisten kosmetiikkatuotteiden mainosta analysoitiin multimodaalisen diskurssianalyysin näkökulmasta kiinnittäen huomiota eri kuvaelementteihin, kuten väreihin, sommitteluun, sekä kirjoitettuun tekstiin. Mainokset pyrkivät puhutella niin ”tavallisia” kuluttajia kuin myös jo vegaanisuudesta kiinnostuneita. Ne loivat vahvasti konnotaatiota vegaanisuuden ja hyvän tekemisen ympärille. Mainoskuvissa esiintyi sydänsymboleita, kielellistä retoriikkaa, sekä vaihtoehtoiskulttuuriin viittaavia elementtejä, kuten fontteja ja värivalintoja. Lisäksi kuvissa kerrottiin tuotteiden vegaanisuus eksplisiittisesti, sillä muussa tapauksessa se olisi epäselvää. Kaksi ensimmäistä mainoskuvaa sisälsivät lisäksi eniten erilaisia vaikuttamiskeinoja, ja valinnoillaan puhuttelivat suurempaa yleisöä kuin kaksi jälkimmäistä kuvaa. Tämä tutkielma ei kuitenkaan anna perinpohjaista tietoa mainoskuvien vaikutuksesta vegaani-identiteetin rakentumiseen pienen datamäärän vuoksi, mutta se herättänee lisää mielenkiintoa vegaani-identiteetin tutkimisesta.
first_indexed 2024-09-11T08:51:48Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "M\u00e4ntym\u00e4ki, Helen", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hypp\u00f6l\u00e4, Jenni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-06-06T05:11:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-06-06T05:11:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87450", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Veganismi on yleistynyt hurjasti viimeisten vuosien aikana, ja sen my\u00f6t\u00e4 my\u00f6s vegaanisien tuotteiden mainonta. T\u00e4ss\u00e4 kandidaatin tutkielmassa selvitet\u00e4\u00e4n, ett\u00e4 kuinka vegaanisten kosmetiikkatuotteiden mainonnassa rakennetaan ja yll\u00e4pidet\u00e4\u00e4n vegaani-identiteetti\u00e4. Nelj\u00e4\u00e4 vegaanisten kosmetiikkatuotteiden mainosta analysoitiin multimodaalisen diskurssianalyysin n\u00e4k\u00f6kulmasta kiinnitt\u00e4en huomiota eri kuvaelementteihin, kuten v\u00e4reihin, sommitteluun, sek\u00e4 kirjoitettuun tekstiin.\nMainokset pyrkiv\u00e4t puhutella niin \u201dtavallisia\u201d kuluttajia kuin my\u00f6s jo vegaanisuudesta kiinnostuneita. Ne loivat vahvasti konnotaatiota vegaanisuuden ja hyv\u00e4n tekemisen ymp\u00e4rille. Mainoskuvissa esiintyi syd\u00e4nsymboleita, kielellist\u00e4 retoriikkaa, sek\u00e4\nvaihtoehtoiskulttuuriin viittaavia elementtej\u00e4, kuten fontteja ja v\u00e4rivalintoja. Lis\u00e4ksi kuvissa kerrottiin tuotteiden vegaanisuus eksplisiittisesti, sill\u00e4 muussa tapauksessa se olisi\nep\u00e4selv\u00e4\u00e4. Kaksi ensimm\u00e4ist\u00e4 mainoskuvaa sis\u00e4lsiv\u00e4t lis\u00e4ksi eniten erilaisia vaikuttamiskeinoja, ja valinnoillaan puhuttelivat suurempaa yleis\u00f6\u00e4 kuin kaksi j\u00e4lkimm\u00e4ist\u00e4 kuvaa.\nT\u00e4m\u00e4 tutkielma ei kuitenkaan anna perinpohjaista tietoa mainoskuvien vaikutuksesta vegaani-identiteetin rakentumiseen pienen datam\u00e4\u00e4r\u00e4n vuoksi, mutta se her\u00e4tt\u00e4nee lis\u00e4\u00e4 mielenkiintoa vegaani-identiteetin tutkimisesta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2023-06-06T05:11:09Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-06-06T05:11:09Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "22", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vegan", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "multimodal discourse analysis", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "critical discourse analysis", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Make It Vegan : How Advertisements for Cosmetics Construct Vegan Representation", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202306063521", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "veganismi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "diskurssianalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kosmeettiset tuotteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mainonta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "veganism", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "discourse analysis", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "cosmetic products", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "advertising", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_87450
language eng
last_indexed 2025-03-31T20:03:21Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/52b805b0-4ea6-4ca7-a547-c7ace8416e67\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202306063521.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hyppölä, Jenni Make It Vegan : How Advertisements for Cosmetics Construct Vegan Representation vegan multimodal discourse analysis critical discourse analysis Englannin kieli English 301 veganismi diskurssianalyysi kosmeettiset tuotteet mainonta veganism discourse analysis cosmetic products advertising
title Make It Vegan : How Advertisements for Cosmetics Construct Vegan Representation
title_full Make It Vegan : How Advertisements for Cosmetics Construct Vegan Representation
title_fullStr Make It Vegan : How Advertisements for Cosmetics Construct Vegan Representation Make It Vegan : How Advertisements for Cosmetics Construct Vegan Representation
title_full_unstemmed Make It Vegan : How Advertisements for Cosmetics Construct Vegan Representation Make It Vegan : How Advertisements for Cosmetics Construct Vegan Representation
title_short Make It Vegan
title_sort make it vegan how advertisements for cosmetics construct vegan representation
title_sub How Advertisements for Cosmetics Construct Vegan Representation
title_txtP Make It Vegan : How Advertisements for Cosmetics Construct Vegan Representation
topic vegan multimodal discourse analysis critical discourse analysis Englannin kieli English 301 veganismi diskurssianalyysi kosmeettiset tuotteet mainonta veganism discourse analysis cosmetic products advertising
topic_facet 301 Englannin kieli English advertising cosmetic products critical discourse analysis discourse analysis diskurssianalyysi kosmeettiset tuotteet mainonta multimodal discourse analysis vegan veganism veganismi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87450 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202306063521
work_keys_str_mv AT hyppöläjenni makeitveganhowadvertisementsforcosmeticsconstructveganrepresentation