Yläkoulu neljään vuoteen osallistujien kokemuksia pidennystä urheiluyläkoulukokeilusta

Suomalaisessa yläkoulussa toteutettiin kokeilu, jossa urheilijat kävivät yläkoulun neljään vuoteen normaalin kolmen vuoden sijaan. Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on selvittää nelivuotiseen urheiluyläkoulukokeiluun osallistuneiden urheilijoiden, heidän vanhempiensa sekä kokeilussa muulla tav...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Gerovoi, Samuel, Ruokonen, Sara-Elise
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87442
_version_ 1828193040138764288
author Gerovoi, Samuel Ruokonen, Sara-Elise
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Gerovoi, Samuel Ruokonen, Sara-Elise Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Gerovoi, Samuel Ruokonen, Sara-Elise Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Gerovoi, Samuel
datasource_str_mv jyx
description Suomalaisessa yläkoulussa toteutettiin kokeilu, jossa urheilijat kävivät yläkoulun neljään vuoteen normaalin kolmen vuoden sijaan. Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on selvittää nelivuotiseen urheiluyläkoulukokeiluun osallistuneiden urheilijoiden, heidän vanhempiensa sekä kokeilussa muulla tavoin suunnittelussa ja toteutuksessa mukana olleiden, kuten valmentajien sekä koulun ja kaupungin edustajien kokemuksia kokeilusta urheiluun, koulunkäyntiin, hyvinvointiin ja palautumiseen sekä toteutukseen liittyen. Tavoitteena on myös selvittää, olisiko tämä potentiaalinen tapa tukea kaksoisuraa yläkouluvaiheessa, ja millaisia asioita on tärkeä huomioida tämänkaltaisen mallin toteuttamisessa. Tutkimus toteutettiin yksilöhaastatteluin. Analyysimenetelmäksi valittiin laadullinen sisällönanalyysi kuvaamaan yksilöiden kokemuksia nelivuotisesta yläkoulukokeilusta. Tutkimukseen osallistui yhteensä 13 tutkittavaa, joista urheilijoita, vanhempia sekä valmentajia oli kuusi, ja taustahenkilöitä (koulun henkilökunta, urheiluseura, kaupungin ja urheiluakatemian edusta-jat) seitsemän. Yläkouluiässä panostaminen harjoitteluun ja kilpailemisen määrä usein kasvavat. Samalla koulunkäynnin asettamat vaatimukset lisääntyvät tuntimäärällisesti sekä sisällöllisesti, mikä vaatii myös tukitoimia koulun ja urheilun yhdistämiseen. Yläkoulun aikana kaksoisuran tukitoimien tavoitteena on, että nuori urheilija pystyy mahdollisimman sujuvasti yhdistämään koulunkäynnin, tavoitteellisen urheilemisen ja muun vapaa-ajan. Nuorelle olisi tärkeä syntyä hyvät valmiudet ja edellytykset urheilijan uralle sekä toisen asteen opintoihin. Vanhemmilla, koululla, urheiluseuralla, lajiliitolla, urheiluakatemialla ja muilla toimijoilla on merkittävä rooli nuoren urheilijan tukena kaksoisuran toteutuksessa ja kasvamisessa tasapainoiseksi sekä hyvinvoivaksi urheilijaksi. Tutkittavien kokemukset kokeilusta vaihtelivat. Pidennetty yläkoulu mahdollisti korkeammat harjoitusmäärät ja paremman ajankäytön sekä urheiluun että kouluun, sekä lisäsi vapaa-aikaa. Kokonaiskuormituksesta, palautumisesta sekä sosiaalisista suhteista nousi esiin ristiriitaisia kokemuksia. Tutkimuksessa selvisi, että nelivuotinen urheiluyläkoulu nähtiin potentiaalisena tapana tukea nuorten urheilijoiden kaksoisuraa. Kokeilusta kävi ilmi lukuisia haasteita erityisesti organisointiin ja viestintään liittyen. Tämänkaltaisen mallin käyttöönotto vaatisi resurssien lisäämistä, viestinnän sekä suunnittelun parantamista ja muita toimenpiteitä. An experiment was carried out in a Finnish primary school where athletes attended four years of lower secondary instead of the normal three years. The aim of this master's thesis is to find out the experiences of the athletes who participated in the four-year sports lower secondary school experiment, their parents, and those who were involved in the planning and implementation of the experiment in other ways, such as coaches and representatives of the school and the city, regarding the experiment in sports, schooling, well-being and recovery, as well as the implementation. The goal is also to find out if this would be a potential way to support dual careers in the middle school phase, and what kinds of things are important to consider when implementing this kind of model. The research was carried out with individual interviews. Qualitative content analysis was chosen as the analysis method to describe individuals' experiences of the four-year lower secondary school experiment. A total of 13 subjects participated in the study, of which six were athletes, parents and coaches, and seven were background persons (school staff, sports club, city and sports academy representatives). In lower secondary education age, the investment in training and the amount of competition often increase. At the same time, the demands set by going to school increase in terms of hours and content, which also requires support measures to combine school and sports. During lower secondary education, the goal of the dual career support measures is that the young athlete is able to combine schooling, sports and other free time as smoothly as possible. It would be important for a young person to have good skills and prerequisites for a career as an athlete and for secondary studies. Parents, school, sports club, sports association, sports academy and other actors play a significant role in supporting a young athlete in realizing a dual career and growing into a balanced and well-being athlete. The subjects' experiences of the experiment varied. The extended lower secondary school allowed for higher amounts of practice, more free time, and enabled better use of time for both sports and school. There were conflicting experiences about the overall load, recovery and social relationships. The research revealed that the four-year sports college was seen as a potential way to support the dual careers of young athletes. The experiment revealed numerous challenges, especially related to organization and communication. However, the introduction of a model like this would require increasing resources, improving communication and planning, and other measures.
first_indexed 2023-06-05T20:31:02Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kalaja, Teppo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Niemist\u00f6, Donna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Gerovoi, Samuel", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ruokonen, Sara-Elise", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-06-05T12:07:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-06-05T12:07:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87442", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Suomalaisessa yl\u00e4koulussa toteutettiin kokeilu, jossa urheilijat k\u00e4viv\u00e4t yl\u00e4koulun nelj\u00e4\u00e4n vuoteen normaalin kolmen vuoden sijaan. T\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkielman tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4 nelivuotiseen urheiluyl\u00e4koulukokeiluun osallistuneiden urheilijoiden, heid\u00e4n vanhempiensa sek\u00e4 kokeilussa muulla tavoin suunnittelussa ja toteutuksessa mukana olleiden, kuten valmentajien sek\u00e4 koulun ja kaupungin edustajien kokemuksia kokeilusta urheiluun, koulunk\u00e4yntiin, hyvinvointiin ja palautumiseen sek\u00e4 toteutukseen liittyen. Tavoitteena on my\u00f6s selvitt\u00e4\u00e4, olisiko t\u00e4m\u00e4 potentiaalinen tapa tukea kaksoisuraa yl\u00e4kouluvaiheessa, ja millaisia asioita on t\u00e4rke\u00e4 huomioida t\u00e4m\u00e4nkaltaisen mallin toteuttamisessa.\n\nTutkimus toteutettiin yksil\u00f6haastatteluin. Analyysimenetelm\u00e4ksi valittiin laadullinen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi kuvaamaan yksil\u00f6iden kokemuksia nelivuotisesta yl\u00e4koulukokeilusta. Tutkimukseen osallistui yhteens\u00e4 13 tutkittavaa, joista urheilijoita, vanhempia sek\u00e4 valmentajia oli kuusi, ja taustahenkil\u00f6it\u00e4 (koulun henkil\u00f6kunta, urheiluseura, kaupungin ja urheiluakatemian edusta-jat) seitsem\u00e4n.\n\nYl\u00e4koului\u00e4ss\u00e4 panostaminen harjoitteluun ja kilpailemisen m\u00e4\u00e4r\u00e4 usein kasvavat. Samalla koulunk\u00e4ynnin asettamat vaatimukset lis\u00e4\u00e4ntyv\u00e4t tuntim\u00e4\u00e4r\u00e4llisesti sek\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6llisesti, mik\u00e4 vaatii my\u00f6s tukitoimia koulun ja urheilun yhdist\u00e4miseen. Yl\u00e4koulun aikana kaksoisuran tukitoimien tavoitteena on, ett\u00e4 nuori urheilija pystyy mahdollisimman sujuvasti yhdist\u00e4m\u00e4\u00e4n koulunk\u00e4ynnin, tavoitteellisen urheilemisen ja muun vapaa-ajan. Nuorelle olisi t\u00e4rke\u00e4 synty\u00e4 hyv\u00e4t valmiudet ja edellytykset urheilijan uralle sek\u00e4 toisen asteen opintoihin. Vanhemmilla, koululla, urheiluseuralla, lajiliitolla, urheiluakatemialla ja muilla toimijoilla on merkitt\u00e4v\u00e4 rooli nuoren urheilijan tukena kaksoisuran toteutuksessa ja kasvamisessa tasapainoiseksi sek\u00e4 hyvinvoivaksi urheilijaksi.\n\nTutkittavien kokemukset kokeilusta vaihtelivat. Pidennetty yl\u00e4koulu mahdollisti korkeammat harjoitusm\u00e4\u00e4r\u00e4t ja paremman ajank\u00e4yt\u00f6n sek\u00e4 urheiluun ett\u00e4 kouluun, sek\u00e4 lis\u00e4si vapaa-aikaa. Kokonaiskuormituksesta, palautumisesta sek\u00e4 sosiaalisista suhteista nousi esiin ristiriitaisia kokemuksia. Tutkimuksessa selvisi, ett\u00e4 nelivuotinen urheiluyl\u00e4koulu n\u00e4htiin potentiaalisena tapana tukea nuorten urheilijoiden kaksoisuraa. Kokeilusta k\u00e4vi ilmi lukuisia haasteita erityisesti organisointiin ja viestint\u00e4\u00e4n liittyen. T\u00e4m\u00e4nkaltaisen mallin k\u00e4ytt\u00f6\u00f6notto vaatisi resurssien lis\u00e4\u00e4mist\u00e4, viestinn\u00e4n sek\u00e4 suunnittelun parantamista ja muita toimenpiteit\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "An experiment was carried out in a Finnish primary school where athletes attended four years of lower secondary instead of the normal three years. The aim of this master's thesis is to find out the experiences of the athletes who participated in the four-year sports lower secondary school experiment, their parents, and those who were involved in the planning and implementation of the experiment in other ways, such as coaches and representatives of the school and the city, regarding the experiment in sports, schooling, well-being and recovery, as well as the implementation. The goal is also to find out if this would be a potential way to support dual careers in the middle school phase, and what kinds of things are important to consider when implementing this kind of model.\n\nThe research was carried out with individual interviews. Qualitative content analysis was chosen as the analysis method to describe individuals' experiences of the four-year lower secondary school experiment. A total of 13 subjects participated in the study, of which six were athletes, parents and coaches, and seven were background persons (school staff, sports club, city and sports academy representatives).\n\nIn lower secondary education age, the investment in training and the amount of competition often increase. At the same time, the demands set by going to school increase in terms of hours and content, which also requires support measures to combine school and sports. During lower secondary education, the goal of the dual career support measures is that the young athlete is able to combine schooling, sports and other free time as smoothly as possible. It would be important for a young person to have good skills and prerequisites for a career as an athlete and for secondary studies. Parents, school, sports club, sports association, sports academy and other actors play a significant role in supporting a young athlete in realizing a dual career and growing into a balanced and well-being athlete.\n\nThe subjects' experiences of the experiment varied. The extended lower secondary school allowed for higher amounts of practice, more free time, and enabled better use of time for both sports and school. There were conflicting experiences about the overall load, recovery and social relationships. The research revealed that the four-year sports college was seen as a potential way to support the dual careers of young athletes. The experiment revealed numerous challenges, especially related to organization and communication. However, the introduction of a model like this would require increasing resources, improving communication and planning, and other measures.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2023-06-05T12:07:12Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-06-05T12:07:12Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "79", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kaksoisura", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kilpa- ja huippu-urheilu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "urheiluyl\u00e4koulu/liikuntapainotteinen yl\u00e4koulu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Yl\u00e4koulu nelj\u00e4\u00e4n vuoteen : osallistujien kokemuksia pidennyst\u00e4 urheiluyl\u00e4koulukokeilusta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202306053513", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "urheilijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_87442
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:46Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a12e86a6-443e-41ea-b3b1-9a221b1752d8\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202306053513.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Gerovoi, Samuel Ruokonen, Sara-Elise Yläkoulu neljään vuoteen : osallistujien kokemuksia pidennystä urheiluyläkoulukokeilusta kaksoisura kilpa- ja huippu-urheilu urheiluyläkoulu/liikuntapainotteinen yläkoulu Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 yläkoulu nuoret urheilijat opiskelu
title Yläkoulu neljään vuoteen : osallistujien kokemuksia pidennystä urheiluyläkoulukokeilusta
title_full Yläkoulu neljään vuoteen : osallistujien kokemuksia pidennystä urheiluyläkoulukokeilusta
title_fullStr Yläkoulu neljään vuoteen : osallistujien kokemuksia pidennystä urheiluyläkoulukokeilusta Yläkoulu neljään vuoteen : osallistujien kokemuksia pidennystä urheiluyläkoulukokeilusta
title_full_unstemmed Yläkoulu neljään vuoteen : osallistujien kokemuksia pidennystä urheiluyläkoulukokeilusta Yläkoulu neljään vuoteen : osallistujien kokemuksia pidennystä urheiluyläkoulukokeilusta
title_short Yläkoulu neljään vuoteen
title_sort yläkoulu neljään vuoteen osallistujien kokemuksia pidennystä urheiluyläkoulukokeilusta
title_sub osallistujien kokemuksia pidennystä urheiluyläkoulukokeilusta
title_txtP Yläkoulu neljään vuoteen : osallistujien kokemuksia pidennystä urheiluyläkoulukokeilusta
topic kaksoisura kilpa- ja huippu-urheilu urheiluyläkoulu/liikuntapainotteinen yläkoulu Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 yläkoulu nuoret urheilijat opiskelu
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education kaksoisura kilpa- ja huippu-urheilu nuoret opiskelu urheilijat urheiluyläkoulu/liikuntapainotteinen yläkoulu yläkoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87442 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202306053513
work_keys_str_mv AT gerovoisamuel yläkouluneljäänvuoteenosallistujienkokemuksiapidennystäurheiluyläkoulukokeilusta